O2 1.9 TDi rijdt spontaan niet lekker meer

Happyman

Forumguru
Sinds maandag viel het mij ineens op dat mijn auto niet lekker reed. Het geheel voelt niet soepel aan. Het lijkt alsof die inhoud. Het vermogen lijkt nog gewoon aanwezig als ik hard optrek maar voelt ook niet soepel aan.

Ik heb het gevoel dat die inhoud. Ook als ik hoog in de toeren het gas loslaat dan zakt die niet mooi geleidelijk af.

Bij een constant toerental heb ik ook het gevoel dat die af en toe licht hikt.

Ik heb de auto uitgelezen maar heb geen foutmeldingen.

Ik heb ook nog een logging gemaakt van de kanalen 3, 8 en 11. Ik zal de csv hier vandaag of morgen wel plaatsen.

Vanwege het ontbreken van een foutmelding heb ik totaal geen idee waar ik het moet zoeken.

Als iemand dit probeem herkent of wat tips heeft over wat ik nog kan testen of meten dan hoor ik dat heel graag.

Momenteel baal ik van elke rit :cry:
 

Happyman

Forumguru
Ik heb trouwens ook het gevoel dat de motor wat rauwer klinkt.

Bij deze de logging:

VCDS logging.JPG

Het gaat om een 1.9 TDI BLS. Voorzien van JD software.
 

newwolf84

Forumguru
Een log van de kanalen 3, 8 en 11 zal idd veel duidelijk maken.

Wanneer houdt de motor in ? Bij een bepaald toerental en gaat ie daarna weer als de spreekwoordelijke brandweer ?

Ik heb een caddy 1.9 TDI gehad en kreeg helaas last van een haperende turbo.
Rond de 1900 a 2000 toeren leek het of hij inhield, als ik dan doortrapte, hikken en stoten, dikke zwarte pluim uit de uitlaat en dan liep hij wel door.

Foutmelding had ik destijds ook niet echter de log maakte veel duidelijk.
 

Happyman

Forumguru
Het inhouden is is nog vrij subtiel maar voor mij zeer opvallend, het was er daarvoor immers niet. Is lastig te zeggen bij welk toerental, volgens mij is het bij elk toerental aanwezig. ik merk het in ieder geval sowieso als ik 70/80 rij maar ook als ik 140 rij. Als ik het gas flink intrap gaat die nog wel flink vooruit maar het voelt niet zo soepel aan als voorheen. Het lijkt echt plotseling ontstaan, van het weekend had ik nog nergens last van. Heb alleen nog getankt. Ik heb nog in de binnenspiegel gekeken maar zie ook geen rookpluim.

De auto is ook nog in het bezit van een DPF, geen idee of dat nog een veroorzaker kan zijn.
 

newwolf84

Forumguru
Moet ook eerlijk toegeven dat ik in het interpreteren van bovengenoemde logfile ook geen ster ben.
Ik heb mijn log een tijd geleden geplaatst op het TDI forum en daar zitten nogal wat heren ( en misschien ook wel dames ) die er heel wat meer kaas van gegeten hebben dan ik. Voor hen was het zo klaar als een klontje dat de turbo wel toe was aan vervanging. Je zou die log daar ook eens op kunnen zetten.

Misschien dat @Race Eend hier nog wat zinnigs over kan zeggen ?
 

newwolf84

Forumguru
Niet om dit forum en haar specialisten te kort te doen maar daar zitten heel wat bollebozen op dat gebied, hier weet ik toevallig dat race eend een specialist is, anderen zijn mij hier zo niet bekend.

Het begon bij mij trouwens ook subtiel en later duidelijk merkbaar. Ik hoop voor je dat het meevalt.
 

ertromp

Forumguru
Dus echt na het tanken van de diesel een ander gevoel bij de motor gekregen? Vervuilde brandstof? Al weer nieuwe diesel getankt elders?
 

Happyman

Forumguru
Na het tanken in het weekend zelf heb ik niet veel meer gereden. Het begon maandag pas op de rit naar mijn werk. Ik tank met regelmaat bij deze pomp (Shell Express). Ik heb nog niet opnieuw getankt. Zou dit wel kunnen doen maar de tank is voorlopig nog niet leeg.
 

Happyman

Forumguru
Ik had trouwens ook nog groep 023 (unit injector switching time deviation) uitgelezen bij stationair draaien.

Cyl 1: 3 (blijft gewoon vast op 3 staan)
Cyl 2: waarde schommelt steeds tussen de -12 en -15
Cyl 3: waarde schommelt steeds tussen de -12 en -15
Cyl 4: waarde schommelt steeds tussen de -12 en -15

Opvallend is dus dat cilinder 1 niet veel lijkt te doen. Geen idee of dit een normaal plaatje is.
 

ertromp

Forumguru
Gerrit Speek is your best friend:

Groep 023 du: Schaltzeiten Zylinder
en: Unit Injector Switching Time Deviation / Switching Period / Fuel Flow

Hier wordt de doorgestroomde hoeveelheid brandstof gemeten voor elke injector.
Negatieve waarden betekenen dat er onvoldoende doorstroming is. Positieve waarden betekenen dat er meer doorstroming dan nodig is.
Bij negatieve waarden van -50 (of lager) zijn natuurlijk het brandstoffilter, opvoerpomp en leidingen de eerste verdachten.
Vervang dan in ieder geval het brandstoffilter (kost weing), dan weet je dat dat goed is.

Die -12 tot -15 lijkt dus nog normaal. Die positieve lijkt dan toch iets met de verstuiver

http://www.gerritspeek.nl/vag-com_01-08_diesel.html
 

auriga

Forumguru
Aangezien het plotseling is veranderd sinds vorige tankbeurt zou ik zeggen slechte(re) brandstof. Andere verdachten: brandstoffilter, opvoerpomp, injectoren (vuil). Bij de volgende tankbeurt eens een flesje Fortė oid toevoegen?
 

Cordoba

Forumguru
Ik zie in je handtekening dat je JD-software hebt. In dat geval zou ik de logs eerst eens naar JD sturen zodat Race Eend of één van zijn collega's er eens naar kan kijken. Waarschijnlijk heeft JD ook nog info van hoe het was bij het tunen, en kan dus beter vergelijken dan anderen.
 

Happyman

Forumguru
Mijn auto is voorzien van JD software bij JB Autoservice. Zij maken gebruik van de software van JD.

Ik heb zeer goede ervaringen met JB Autoservice. Ik heb dan ook al contact opgenomen met ze opgenomen.

Volgens mij is er nog veel meer loos met mijn auto. Ik vind m onstabiel rijden af en toe wil de auto ineens een andere kant op. Lijkt dus iets in de ophanging...

Even een goede check kan geen kwaad. Ik hou jullie op de hoogte.
 

Happyman

Forumguru
Inmiddels is mijn auto weer gefixed. De problemen zijn verholpen.

De draagarmrubbers voor zijn vervangen en de auto is uitgelijnd. Achter bleek niet goed te zijn. De auto rijdt nu weer strak.

Tevens zat er motorolie in het brandstoffilter. Dit werd veroorzaakt door een kapotte tandempomp. Deze is ook vervangen. Het blok loopt weer als een zonnetje.
 
Bovenaan Onderaan