O2 2.0TDI Combi: Xenon lampen knipperen/vallen uit

Slider

Forumguru
Hoi allen,

Ik probeer mijn xenon probleem te achterhalen al lange tijd, maar kom niet tot een duidelijke dader.
Zelf rij ik al 10 jaar met VW/Skoda oem xenon systemen (Golf4 en O2) en heb vaak met ballasten gewerkt en storingen verholpen.

Maar deze O2 storing krijg ik niet helder waar het probleem in zit, hopelijk hebben heeft iemand hier soortgelijke ervaringen opgedaan :)

Het probleem beknopt:
- Linker of rechter xenon knipperen of vallen uit willekeurig. (dan weer links, dan weer rechts, geen regelmaat en nooit beide tegelijk!)
- Rechter ballast is al vervangen als test, maar hielp niet.
- Xenon lampen zijn nog NIET vervangen, wil eerst weten of zij wel de boosdoeners zijn (zonde van de kosten anders)
- Knipper/uitval gebeurd vaker bij optrekkende motor of vering beweging van de auto, heb ik het idee.
Maar dit is ook geen vast vast gegeven.
- Soms valt hij uit als ik stil sta (accu aan voor radio, motor uit) wachtende op een parkeerplaats op de vrouw bv. 0 beweging in de auto.

Mogelijke oorzaken die ik me kan bedenken:
- Ballast: Al redelijk uitgesloten door er al 1 te vervangen.
- Xenon lampen zelf: Kan altijd, maar rij al een jaar met deze storing, wordt niet erger (of minder).
- Massa: Wellicht zit hier een los contact, maar weet niet hoe en waar ik dat kan opsporen.

Heeft iemand nog een goede suggestie voor de genoemde symptomen?
Ik wil voorkomen dat ik straks nieuwe Xenon lampen koop en dat dat het probleem dus niet was.

Alvast bedankt,

Steven

Zwapp

Forumguru
Wat ik zoal lees op verschillende fora's is het toch grote kans dat de lampen defect zijn, hoe oud zijn de lampen? Is er ook sprake van verkleuring tov van nieuwe lampen?

Slider

Forumguru
O2 is van 2007, heb hem zelf nu 3 jaar en ik rij altijd met lampen aan.
Weet niet wat mijn voorganger deed, zou het boekje eens moeten na-spitten of ze ooit zijn vervangen.
Nu staat de teller op 215.000 Km in ieder geval, gekocht bij de 158.000 Km.

Ik zie geen kleurverschil tussen beide lampen.

oco1979

Forumguru
audi A5 ook gehad,lampen gaan aan en na tijdje vallen ze uit.

Eindconclussie : lampen defect.

Slider

Forumguru
Ik bemerk een sterke aanwijzing dat het de lampen zouden moeten zijn :)
Logisch, niets is zeker, maar moet iets gaan doen.

Weet iemand toevallig de O2's standaard merk en Kelvin waarde van de oem xenon?
Ik dacht dat het Osram was, maar weet niet welke waarde die hebben.

Zit te denken om de Philips D1S 4700K's te gaan kopen, meteen tikje witter. Huidige Osram's zullen wel 4150K of 4300K zijn denk ik.

Noord26

Forumguru
Tikkeltje witter zou ik sterk afraden. Het contrast wat de licht gele tint geeft tijdens regenachtige omstandigheden is onmisbaar.

Osram Nightbreaker Unlimited rijd ik al weer een tijd mee. Opgegeven voor 4150K. Maar ik vind ze iets witter overkomen als OEM. Gok 4400K. Heb ook Osram CBI (4800 a 5000K) gehad. Maar daar miste ik echt het contrast wat de unlimited wel gaf.

Slider

Forumguru
Van het weekend de nieuwe Xenon lampen ingebouwd. Gelukkig gaat dit vele malen handiger met vervangen dan bij mijn Golf 4 :dankje:
Nu is het afwachten, kan wel paar weken duren voordat ik zeker ben dat het heeft gewerkt.

Slider

Forumguru
Het ziet er goed uit. Paar weken verder, waaronder aantal goed in het donker gereden.

Light opbrengst is vele beter dan de oude xenons, logisch ze zijn nieuwer.
Maar geen enkele knipper gezien, ook geen uitval.

Ik beschouw het probleem als opgelost :jaja:

Bovenaan Onderaan