O2 4x4 niet meer standaard verhoogde bodemspeling?

Ik zit met smart op mijn O2 1.8tsi 4x4 te wachten. k heb de auto met name gekozen om de vierwielaandrijving gecombineerd met de vergrootte bodemspeling. Vandaag keek ik nog even op de skoda.com site. Zie ik daar ineens staan dat de O2 4x4 alleen een grotere bodemspeling heeft als je en slecht wegdekpaket neemt terwijl dit altijd standaard was. Nu begin ik hem natuurlijk te knijpen dat de auto straks niet verhoogd bij de dealer op mij staat te wachten. Toen ik hem bestelde heb ik het slecht wegdek paket niet eens in de optie lijst zien staan. Kan het zijn dat er tussentijds dingen worden gewijzigd terwijl je daar niet over wordt ingelicht?

Captain Hook

Forumguru
Heb je een 'gewone' O2 4x4 of de Scout besteld? Want daar zitten forse verschillen tussen!

Een O2 (al dan niet 4x4) bodemvrijheid: 140mm
Een O2 (al dan niet 4x4) met slechtwegpakket: 164mm
Een O2 met sportonderstel: 125mm
Een O2 4x4 Scout: 179mm

:regels:

ps: technische gegevens van skoda.at gehaald.

hemi24

Forumguru
Is het niet dat de 4x4 altijd het verhoogde pakket heeft wat overeenkomt met het slechtwegpakket op een "normale" O2?!?

De Scout heeft daarbovenop nog een afwijkende bandenmaat (hoogte), waardoor deze nog net iets hoger staat.

De normale o2 4x4 (geen scout) staat in de Nederlandse folders op 163mm bodemspeling (standaard). Dit was tot voor kort ook zo in de folders op de .com site. In de laatste folder is dit ineens gewijzigd. Ook in de reviews in de verschillende landen wordt er altijd over gesproken dat de 4x4 een verhoogde beodemspeling heeft. Tot nu dus.

r_d_k

Actief lid
Ik heb mijn O2 combi 2.0TDI 4x4 eind maart 2010 opgehaald en deze heeft de vergrootte bodemspeling. Ik heb er niet ondergelegen om het na te meten, maar dit zie je duidelijk vanaf de zijkant. :xyxthumbs:

Ik moet de foto's nog op het internet zetten, anders had je het kunnen zien...

skodaboy

Forumguru
toen ik in 2008 mijn 02 4X4 aankocht,had deze standaard nog de verhoogde bodemspeling,dit is als ik mij niet vergis zo'n 2,5cm meer.
dus een 02 4X4 staat dus 2,5cm hoger op zijn poten dan een gewone 02.
natuurlijk is deze 2,5cm ook niet echt veel meer om bv off-road te gaan...
maar ja,een lux-voiture is niet gemaakt om in het veld te gaan rondrijden..
zo'n 02 4X4 heeft in mijn ogen alléén enkele voordelen op een gewone 02
en dat is 1.6t sleep ipv 1.4t,het 4X4 systeem,een iets hogere en sterker vering,voor rest blijft het ook maar een octavia combi,nog een voordeel van de 4X4 is dat je overal weg komt steile hellingen,campings,sneeuw,enz...

op de foto's kan je zien hoe hoog de 02 4X4 op zijn poten staat...
hier enkele foto's van onderweg...

Bijlagen

• 02-RS-velgen.jpg
    02-RS-velgen.jpg
    12,9 KB · Weergaven: 35
  • skoda baeten.jpg
    skoda baeten.jpg
    18,2 KB · Weergaven: 31
  • octavia op berg;.jpg
    octavia op berg;.jpg
    13,9 KB · Weergaven: 30

Vacaro

Senior Member
Was bij mij ook in 2006 zo, standaard 2.5cm hoger.
Een zesbak ipv een 5bak voor de 1.9TDI. ook een kortere eindoverbrenging waardoor nogal veel toeren in 6 bij hogere snelheden, dacht bijna 3000opm bij 120km. Zesde is zeker geen overdrive versnelling.
Voor de rest een prima auto geweest voor mij. Zelfs met paardentrailer van 1500kg aan de afneembare haak.

Ik ga er ook nog steeds vanuit dat de O2 die ik krijg ook nog hoger staat. In de huidige folders kan ik namelijk niet eens een slecht wegdekpakket kiezen. Verder rij ik veel over maaipaden en af ent oe over boerenland. Ook zit ik regelmatig in zweden waar ik over veel onverhard rij. Het liefst had ik een scout gehad maar die is wat lease betreft niet aantrekkelijk. De xtra bodemspeling die de gewone 4x4 heeft vind ik dus meer een compromis. Als de auto niet de standaard verhoging heeft dan ben ik bang dat ik constant met het midden van de auto over de bodem schuur.

Helaas weet ik niet bij welke dealer de auto besteld is anders had ik hem gebeld om het te vragen.

Captain Hook

Forumguru
Tja, het lijkt me dat hier ook weer opgaat (zoals laatst dat verhaal met die S2 waaraan een optie ontbrak); heb je dit op papier afgesproken tijdens de bestelling?

Ja, dat is het punt juist. Ik heb in de folder aangekruist wat ik wilde hebben en de rest is door een collega gedaan die de uitvoering bij verschillende leasemaatschappijen heeft aangevraagd.De leasemaatschappij koopt vervolgens ook nog eens centraal in dis ik weet niet waar de auto besteld is.

Constant

Erelid
Voor zakelijke contracten geldt de consumentenbescherming tegen de kleine letterjes helaas niet. Erg vervelend in dit soort kwesties.

yup

Lid
Als je dit aankaart bij de dealer kunnen ze vast wel iets "regelen" toch?

Lijkt me dat die slecht wegdek pakket alleen paar andere veren + dempers zijn?

skodaboy

Forumguru
Nope, er zitten ook nog allerlei beschermplaten aan de onderkant bij zoals bescherming van de carter.

onder een gewone 02 zit een kunststof beschermplaat onder de carter.
bij een 02 4X4 zit er standaard ook zo'n kunststofplaat onder de carter,
maar je kan optioneel een versterkte bescherming (metalen plaat) verkrijgen,ik heb zo'n plaat op m'n 4X4...als het lukt zal ik een foto van die plaat hier plaatsen...

verder door naar achteren zitten ook nog kunststofplaten tegen de bodem aan om deze te beschermen...:smiley29:

yup

Lid
onder een gewone 02 zit een kunststof beschermplaat onder de carter.
bij een 02 4X4 zit er standaard ook zo'n kunststofplaat onder de carter,
maar je kan optioneel een versterkte bescherming (metalen plaat) verkrijgen,ik heb zo'n plaat op m'n 4X4...als het lukt zal ik een foto van die plaat hier plaatsen...

verder door naar achteren zitten ook nog kunststofplaten tegen de bodem aan om deze te beschermen...:smiley29:

Uhm volgens mij heeft een normale O2 ook achter die kunstofplaten om de bodem te beschermen.

Je bedoeld die dingen met 2 vleugels eraan toch (als je naast de auto staat, zie je die plastic naar beneden uitsteken)?

skodaboy

Forumguru
Uhm volgens mij heeft een normale O2 ook achter die kunstofplaten om de bodem te beschermen.

Je bedoeld die dingen met 2 vleugels eraan toch (als je naast de auto staat, zie je die plastic naar beneden uitsteken)?

ja idd,dat heeft een gewone 02 ook,maar dacht dat er nog meer kunstof platen tegen de bodem zaten,heb nog nie onder de volledig bodem gekeken of onder de auto gelegen om te kijken...:confused:

hierbij twee foto's van de metalen carterbescherming bij m'n 02 4X4,
het is misschien niet zo duidelijk,maar het is ook een moeilijke plaats..:smiley29:

Bijlagen

• 02 4X4 onderkant.jpg
    02 4X4 onderkant.jpg
    12,8 KB · Weergaven: 33
  • 02 4X4 onderkant..jpg
    02 4X4 onderkant..jpg
    7,6 KB · Weergaven: 29
Bovenaan Onderaan