O2 automaat

wilfred_hup

Nieuw lid
Hallo allen,

Ik ben de gelukkige bezitter van een O2 2.0 TDI met DSG :cool:. En daar gaat mijn vraag over, want het schijnt zo te zijn dat de DSG het schakelgedrag opslaat, zodat het "zelflerend" is en aanpast aan jouw rijstijl.
Weet iemand over welke periode het schakelgedrag wordt bijgehouden? Is dat per rit, of over een aantal ritten of over alle ritten heen?

Groet, Wilfred :worshippy:

Oli4

Actief lid
Hi Wilfred,
weten doe ik 't niet, ik vermoed echter de laatste optie (over alle ritten).

Mijn 2.0Tdi DSG was oorspronkelijk een demo-auto bij een dealer. Nadat ik deze heb overgenomen heb ik van begin af aan 't verbruik bijgehouden .... en dat is - zonder dat ik mijn rijstijl sindsdien heb aangepast - met inmiddels 0,4l/100km afgenomen.
(Overgenomen met ±28.000Km op de klok, momenteel zo'n 43.000Km).

Ik denk danook, dat de rijstijl wel degelijk invloed heeft op de schakelmomenten van de DSG, hetgeen natuurlijk zijn invloed heeft op 't verbruik.

Test 't maar eens... (m.b.v. de maxidot kan je de auto goed in de gaten houden) tracht eens zo'n 5000km een pittige rijstijl erop na te houden en ga dan over op (mits emotioneel haalbaar:shocked:) een 'truttige' rijstijl.
Maak hierin evt. ook gebruik van je 'S' drive naast je 'D".
Meten = weten = boekhouden... ;)

Groet en succes ermee !

Ik heb hem zelf ook en hij bevalt echt perfect.
Maar ik zou niet weten wat hij moet leren?
Leren dat je niet hoeft over te schakelen bij 4500 rpm maar bij 3700 rpm o.i.d. lijkt mij een slimmer idee.
Maar of hij nu anders rijdt dan in het begin durf ik je echt niet te zeggen.
Ik heb nu ruim 30.000km gereden.

Ad_O2

Lid
Hij leert over alle ritten, merk wel eens dat ie moeite heeft bij twijfel.
Een maal heb ik hem betrapt op tandenpoetsen, omdat ik van vol gas meteen op min rem moet door de "melkboer" die voor mij reed.
Je merkt ook dat je hem moet wakkerschudden als je lange zuinige ritten hebt gemaakt.
Ik denk dat het twee programma's heeft die die bijhhoud, een voor D en een voor S
Hij lijkt zich redelijk goed aan te passen.

Bovenaan Onderaan