O2 Greentech Ambition Businessline of Elegance?

punicajack

Actief lid
Over krap 2 weken mag ik onze "nieuwe" Octavia ophalen en ik had meteen een vraagje. De Octavia stond geadverteerd bij als Greentech Ambition Businessline Combi 2011 1.6 TDI en we zijn wezen kijken. Ik vroeg de verkoper bij de dealer wat voor "extra's" deze uitvoering had want ik was aardig in de war van al die namen.

De verkoper wees op de navigatie (Amundsen wat ik zo aan de knoppen zag), de zilverkleurige dakrails, klimaatbeheersing ipv normale airco en de lichtmetalen velgen. Verder was hij ook uitgevoerd met het stop&go systeem, alleen deze "werkte" niet tijdens de proefrit, de verkoper zei dat de motor waarschijnlijk nog niet op optimale bedrijfstemperatuur was. Dat heb ik ook wel eens van een vriend van me gehoord met een Fabia greenline, dus dat heb ik maar aangenomen.

Anyway, ik ging kijken bij mijn verzekering online wat de verwachte kosten waren en toen ik het kenteken opzocht stond hij vermeldt als de Octavia Greent. Eleg. Combi, dus een (iets) andere uitvoering. Ik vraag me nu af wat voor uitvoering het is, of ik dat aan iets duidelijks kan zien of misschien maakt het helemaal niets uit?

Alvast bedankt

maartenv84

Senior Member
Zilveren dakrails en xenon verlichting zijn kenmerken van de elegance businessline. De ambition Businessline heeft dat niet. Daarentegen heeft de Elegance Businessline een Columbus navigatie.

Wel zilveren dakrails, geen xenon en een Amundsen navi is denk ik een gewone Elegance met als optie dan het Amundsen navigatiesysteem.

Start stop werkt alleen als de motor op een bepaalde temperatuur is. Bij korte ritten werkt het dus niet.

Aangezien de verzekering dus al zegt dat het een elegance is, denk ik dat je de door mij als laatst omschreven uitvoering hebt. Dus de reguliere Elegance, waarbij het normale radio systeem is vervangen door een Amundsen radio/navigatie systeem.

punicajack

Actief lid
Bedankt! Helemaal helder. Ik heb niets gehoord over xenon verlichting, maar heb het zelf niet gecheckt. Ik vrij zeker dat het geen columbus is dus dan moet het idd de Elegance +Amundsen zijn wat @maartenv84 omschrijft.

Laatst bewerkt:

punicajack

Actief lid
Nog een kort berichtje. Vandaag de auto op kunnen halen en ik denk toch dat het de Ambition Bussinessline is. De buitenspiegels zijn niet electrisch inklapbaar en zijramen bij de achterbank zijn niet electrisch bedienbaar, dat is bij de Elegance wel dacht ik? Heb wel achter parkeersensoren, maar van sensoren aan de voorkant heb ik nog niets vernomen.

Blijft een beetje vreemd dat de verzekering een elegance aangeeft maar goed, ik ben er niets minder blij mee :D

CharlesTucker

Forumguru
Zelf weet ik zeker dat ik een 1.6 TDi GreenTech Elegance (geen businessline) heb (gekocht in juli 2011, modeljaar 2012), vrijwel helemaal standaard, nauwelijks extra opties erop genomen,

- Ik heb zilveren dakrails (ik dacht eigenlijk dat dat alleen op de Elegance voorkwam)
- Ik heb er een Swing radio in zitten, geen navigatie (businessline kwam met Columbus toendertijd)
- Ik heb geen xenon (toen wel standaard op de businessline)
- Ik heb wel parkeersensoren voor, maar dat was geen standaard, heb ik erbij besteld (verder is mijn auto helemaal standaard)
- Buitenspiegels zijn wel elektrisch verstelbaar
- Zijramen achter zijn elektrisch verstelbaar
- Climatronic

Ik heb de folders uit die tijd niet helemaal meer in m'n hoofd zitten, maar het lijkt erop dat jouw auto heeft duidelijk wat kenmerken van een Ambition heeft, maar ook van een Elegance (business, dat wel). Is ie niet geimporteerd of zo, in andere landen hebben ze toch vaak een niet iets andere samenstelling.

Wat betreft het start/stop systeem, vereist inderdaad een wat opgewarmde motor, maar mijn ervaring is dat die benodigde temperatuur al heel snel bereikt is, kwestie van een paar minuten. Verder moet aan nog een groot aantal voorwaarden voldaan zijn. Bij mij werkt het echter vrijwel altijd wel, na de eerste paar minuten. Zeker bij een wat hogere buitentemperatuur.

Anyway, veel plezier met de auto, maar dat gaat vast wel lukken!

miles

Senior Member
Bekend "probleem". Als ik mijn kenteken ingeef, staat mijn auto geregistreerd als een ambition businessline. Het is echter een elegance businessline. Ooit tot op de bodem uitgezocht ( inclusief een Tsjechische site waar je op basis van chassisnummer kon checken ).

Het is 100% zeker een elegance. Is irritant als je overgaat naar een andere verzekeraar, want dan moet je een en ander aanpassen. Ook bij een online taxatie is het vervelend.

punicajack

Actief lid
Het lijkt erop dat ik dan een Ambition Businessline heb met als optie ziveren dakrails. Apart maar goed, ben er erg blij mee. Het stop&go systeem werkte gisteren perfect en had inderdaad gewoon heel even nodig om op bedrijfstemperatuur te komen.

Enige wat ik jammer vind, maar ik heb gewoon niet goed gekeken zelf (heb bekeken auto's door elkaar gehaald), is dat de amundsen geen (extra) sdkaart of usb ingang heeft voor muziekbestanden. Ik dacht dat het in het middenvakje zat of het dashbord kastje, maar ik moet me vergist hebben want ik kan em niet vinden. Ik wil het wel graag dus ik moet er even wat op verzinnen.

We spreken over deze auto btw:D

maartenv84

Senior Member
De amundsen plus met een sd kaart voor muziek kwam halverwege 2011. Ik heb zelf een ambition businessline uit juni 2011 gehad en had dus geluk dat deze met de amundsen+ uitgeleverd werd. Kenteken was met ..-RLH-.

punicajack

Actief lid
De amundsen plus met een sd kaart voor muziek kwam halverwege 2011. Ik heb zelf een ambition businessline uit juni 2011 gehad en had dus geluk dat deze met de amundsen+ uitgeleverd werd. Kenteken was met ..-RLH-.

Ok, deze is uit november 2011 ..-SRR-.
Waar zou die SD-slot moeten zitten dan?

edit: Ik zie het al, links in het midden zeker? Daar heb ik geen gleuf zitten:nono:

Laatst bewerkt:

maartenv84

Senior Member
Dat is wel heel gek. Kan je anders een foto maken? Als deze idd na half 2011 uitgeleverd is, zou er de amundsen+ in moeten zitten en die heeft altijd dat kaartslot links naast het scherm. maar een foto kan handig zijn.

Michelv.

Forumguru
Mijn Amundsen die ik hier nog in de kast heb staan heeft al een SD-kaart gleuf naast het scherm zitten dus alle Amundsen hebben een SD-kaart gleuf!

maartenv84

Senior Member
Mijn Amundsen die ik hier nog in de kast heb staan heeft al een SD-kaart gleuf naast het scherm zitten dus alle Amundsen hebben een SD-kaart gleuf!

Dat is precies wat ik dacht. Alleen bij de gewone amundsen wordt die voor navigatie gebruikt. Bij de plus niet, die kan voor muziek gebruikt worden omdat de kaarten op een interne schijf zitten

kansberg

Forumguru
Een soortgelijke vraagstelling had ik ook in mijn zoektocht naar de juiste Superb en mijn ervaring is inmiddels dat er nog wel eens 'gerommeld' wordt met de benamingen. De mijne werd destijds geadverteerd met 'Comfort Business Line' maar is wel degelijk een Ambition Business Line met een paar opties, zo ook bij de verzekeraar. In advertenties wordt er ook vaak, en zeker door universele bedrijven, maar een naam aangegeven. Zo kom ik regelmatig de term 'Exclusive' tegen, een uitvoering die nooit heeft bestaan.

Michelv.

Forumguru
Op de gewone Amundsen kan er op de SD ook muziek, gewoon een 32 gig kopen en de navigatie gegevens van de andere SD erop kopiëren en dan er muziek bij
opzetten.

Laatst bewerkt:

punicajack

Actief lid
Werkt prima die gleuf, haha.

Ik heb zo een beetje met een paar vrienden gepraat over dit en toen kreeg ik te horen dar verzekeringsmaatschappijen dit nog wel eens doen om de premie zo hoog mogelijk te maken. Dus ik ga nog wel ff contact opnemen. De catalogus prijs van de elegance is wel een stukkie hoger als de ambition bus.

punicajack

Actief lid
Net gekeken via de verzekeringsswebsite, the catalogus waarde van de elegance is 1000 euro hoger dan dan amb. bus. de premie (WA+) is 4 euro per jaar hoger dan de amb. bus. Dat vind ik niet de moeite.;)

Bovenaan Onderaan