O2 in de winter

Ad_O2

Lid
Goede dag allemaal.

Afwachtend totdat dat mijn O2 afgeleverd wordt, kreeg ik ineens de volgende vraag:
Hoe gedraag de O2 zich in de winter?
En met name s'morgens...
Is ie erg vorst gevoelig (veel krabben)?
Is de verwarming lekker snel warm (ik krijg klimatronic
blush.gif
)
Beslaat alles snel?

Je weet wel, al dit soort kleine dingetjes...
Wie wil zijn ervaringen delen?
confused.gif
 

Okki

Donateur
Vorstgevoelig is toch iedere auto?

Ben zelf ook benieuwd, bij mijn huidige O1 duurt het vrij lang voordat de verwarming goed op temperatuur is (bekende O1 kwaal)

Krabben gaat het best met zo'n ouderwets driehoekje heb ik ervaren.

Helaas heeft alleen Ford de mogelijkheid van een verwarmde voorrruit (lijkt met echt ideaal)

Tip: even de auto starten, minuutje laten draaien en dan uitzetten. Daarna gaan krabben e.d.
Als je dan na een paar minuten de auto weer start, is-ie toch een beetje voorwerwarmd en gaat het ontwasemen sneller.

De Citroen Xsara die ik had was echt snel warm, aan het eind van de straat had de verwarming al een flinke temperatuur bereikt (en die straat is echt niet zo lang hoor!)
 

Bijlagen

  • 47005-Koud.JPG
    47005-Koud.JPG
    57,6 KB · Weergaven: 7

Nautonier

Nieuw lid
Helaas vond ik mijn vorige auto (Renault) beter scoren op de punten die jij noemt. Toen het afgelopen dagen flink gevroren had, was ik langer bezig de voorruit schoon te krijgen. Lijkt wel of de renault sneller warm was een een effectievere "ontwasem-stand" had.
Bij de O2 had ik ineens weer last van een ruit die besloeg en zelf iets bevroor aan de binnenkant.
 

adee

Senior Member
Eer de auto echt op temperatuur is, ben ik al gauw een klein kwartier verder; de Golf van mijn meisje is echt binnen een paar minuten al warm.
 

LenK

Forumguru
</font><blockquote><font class="small">Citaat: Ad_O2</font><hr />

(veel krabben)?


[/ QUOTE ]
Wat heeft dat met het automerk/type te maken? Alleen met het glasoppervlak lijkt me.

</font><blockquote><font class="small">Citaat: Okki</font><hr />

Krabben gaat het best met zo'n ouderwets driehoekje heb ik ervaren.


[/ QUOTE ]
Helemaal niet krabben gaat het beste. Spuitbuisje ruitontdooier van Valma: pssst pssst en je bent in een paar tellen klaar. De straat al uit terwijl de rest nog straat te krabben.
En bovendien geen krassen op je ruiten.

Voor de rest: mijn O2 start als de beste. Ontwasseming is niet beter of slechter dan andere auto's die ik heb gehad. Als het erg koud en erg vochtig is dan slaat elke ruit weer dicht, zolang die niet warm is.
 

SkodaMan

Actief lid
Moderne diesels hebben zo'n hoog rendement dat er eigenlijk te weinig restwarmte overblijft om het interieur redelijk snel te verwarmen. Dit verklaart gelijk de populariteit van standkachels voor auto'smet dieselmotoren.

Benzinemotoren daarentegen produceren behoorlijk wat restwarmte om vrij snel het interieur op te warmen. De ruitenwissers van de O2 liggen niet op het deel van de ruit waar het ijs zich snel aan hecht maar op een (zwart) gedeelte achter het dashboard.
 

MMM

Lid
Als je lekker makkelijk je ruiten ijsvrij wilt maken neem dan een krabber met een koperen strip. Koper is zachter als glas en krast dus niet, maar slijt wel minder en krabt beter (wel braamvrij houden, hè). Helaas wel moeilijk verkrijgbaar.

Wat voor mij ook ideaal werkt is Silicon Glaze. Een poetsmiddel met siliconen. Daar smeer je al je ruiten mee in en door de siliconen hecht het ijs nagenoeg niet op je voorruit. Je schuift het ijs er bijna vanaf. Ideaal.

Bijkomend voordeel van dit product: IJs hecht niet, maar water op zich ook niet. Als het dus regent en je harder dan 60 a 70 km/u rijdt waait door de rijwind de regen gewoon van je voorruit af. Ruitenwissers zijn dan compleet overbodig. Enkele maanden geleden naar Zuid-Frankrijk gereden, van de 1200 km minstens 500 km regen gehad, de ruitenwissers zijn geloof ik 5 heen en weer gegaan om af en toe wat vuil weg te schuiven. Helemaal TOP
xyxthumbs.gif


(N.B. Ook moeilijk verkrijgbaar, maar als er interesse is mail me maar
wink.gif
)
 
Ik heb om mijn ramen ijsvrij te krijgen gewoon zo'n ontdooi spray gehaald bij de Shell (handig een tankpas van de baas
wink.gif
)
en daarmee heb je in 30 tot 60 seconden al je ramen ijsvrij geen gekrab ed. meer.

Het enigste nadeel wat ik dan nog heb is dat het ontwasemen van de voorruit erg lang duurt dat gaan in de Zafira van m'n vrouw sneller maargoed da's dan ook een benzine auto.

M'n verwarming duur ong. 10 minuten om op te warmen (nou ik merk ik het pas na 10 minuten), maar dat maakt me weinig uit omdat ik toch stoelverwarming heb en die is binnen no time warm.


Dus kort samengevat is het enigste wat mij bij koud weer 's ochtens vertraagt het ontwasemen van de voorruit.
 

LenK

Forumguru
</font><blockquote><font class="small">Citaat: MMM</font><hr />

Koper is zachter als glas en krast dus niet

[/ QUOTE ]
Krassen komen niet van de krabber maar van het vuil (zand) dat op je ruiten zit.
 

Vacaro

Senior Member
De pk's,voorruitontdooiïng en de radio zijn de drie dingen van mijn Focus die ik mis op mijn O2. Voor de rest ben ik die al vergeten.

On topic: ontwaseming duurt inderdaad lang bij de O2 TDI, en bij sneeuw is het inderdaad krabben, was vroeger(bij focus) ontdooiïng opzetten en twee minuten wachten en alles gleed van de ruit naar beneden.Was trouwens één van de eerste dingen die ik zocht op de optielijst,tevergeefs.
 

Bargstra

Nieuw lid
Heb nooit problemen. Ruitenspray erop en wegrijden. Altijd stoelverwarming nemen - is bij Skoda ook nog eens bijzonder goedkoop - zodat je niet afhankelijk bent van de interieurverwarming, die inderdaad bij de diesels lang op zich laat wachten.
 

Ad_O2

Lid
Goh.., dank jullie voor de reacties
laugh.gif


Ik vroeg dit omdat ik eigenlijk uit een 307sw benzine komt en nu even tijdelijk in een Focus (met voorruit verwarming) rond rijdt.
Nu is de Focus niet echt mijn auto, krijg pijntjes op de vreemste plekken, maar deze tuut beslaat al als ik een zucht slaakt...
frown.gif

Pk's ga ik gelukkig niet missen, van 110 naar 140 Pk
yeah.gif

De 307sw (benzine) echter had een lap ruit dat je bleef krabben (wel lekker veel licht), maar was wel weer lekker snel warm en de "climatronic" zette ook zijn steentje bij.
Echter was de 307sw wel een vocht magneet, vooral in de bekleding.
Dus elke auto reageert anders op kou / vocht, vandaar mijn vraag
crazy.gif
 
Bovenaan Onderaan