O2 laat nog steeds de schoorsteen roken bij Skoda

LenK

Forumguru
Tot en met augustus 2007 was iets meer dan de helft van de in Nederland verkochtte Skoda's een O2.
Fabia komt tot verdienstelijke 37%.
De Roomster heeft de door mij eerder voorspelde marginale rol gekregen, slechts 10% over 8 maanden en nog steeds dalende.
En de Superb is nooit een hoogvlieger geweest, zeker niet in zijn nadagen. Die komt niet verder dan 2%.

De Fabia blaast dus zijn partijtje mee. Maar om het record van de Fabia 1 in 2001 te overtreffen moet er nog heel wat verkocht worden (dat was 5260 over heel 2001. Tot nu toe in 2007 staat de teller op 2639). Destijds was de Fabia de trekker voor Skoda in Nederland (2/3 was toen Fabia), maar sinds de Octavia door de leasemarkt ontdekt is zijn de rollen omgekeerd.

Hogere fiscale bijtelling is voor de leasemarkt als geheel ongunstig, maar kan weer wel meer mensen richting Skoda loodsen. Toch nog altijd voordeliger dan je weet wel welke merken.

Bron: Bovag en Autoweek
 

VEEJAY

Forumguru
bijtelling is niet alles, het gaat meer om je eigen bijdrage. Vroeger moest ik namelijk bijbetalen voor mijn O2 (maar niet zoveel als een VW of AUDI) en had hem daarom gekozen, nu geldt dat niet meer.

Met de leasregeling van men huidige baas zit ik namelijk onder het leasebudget. Een Audi van 38K (identiek qua opties met de O2) is maar een paar tientjes meer bijtelling, ook met 25% bijtelling tov 22%.

25% van 30K= 625 euro per maand BRUTO=325 Euro bij 52% tarief.
25% van 38K= 791 euro per maand BRUTO=411 Euro bij 52% tarief.

Op het moment dat je een eigen bijdrage hebt dan tikt het meer aan uiteraard alhoewel je die bijdrage weer aftrekt van het bruto bedrag.


Als ik het mis hebt, vertel het mij...

Ps. van 22% naar 25% is 6 euro netto voor mij. wat voor jullie?
 

SkodaMan

Actief lid
Noem dat maar een paar tientjes: EUR 86 per maand meer voor de Audi. Het blijft meer dan 26% duurder, hoe je het ook wend of keert.
 

Matra_Murena

Actief lid
Uitgaande van 30k voor een Octavia en 52% loonheffing kom je nu nog op E 3432,= per jaar, dat wordt E 3900,= per jaar. Dus grofweg wordt je nu weer eens E 468,= NETTO ontfutseld door onze geliefde regering.

Een Audi van 38k maar een paar tientjes extra in de bijtelling klinkt trouwens wel wat rooskleuriger als de E 1032,= die die paar tientjes je op jaarbasis zullen schelen. (tevens weer NETTO)

Tevens is het uiteraard belachelijk dat deze bijtelling over de cataloguswaarde berekend wordt. Op deze manier betaal je feitelijk je belasting over de BTW en BPM, da's wel heel erg dubbelop.

Gewoon heel simpel gezegd betaal je nu van je netto salaris in 7,7 jaar de gehele wagen incl BTW/BPM af.

Om even on-topic te komen, ik denk dat dit inderdaad mensen wel een extra stimulans kan gaan geven om toch eens een Skoda te gaan bekijken als ze om een nieuwe lease-wagen moeten. Wat dat betrefd kan het voor Skoda goed uitpakken.

Zelf lijkt het me makkelijk mogelijk om de Octi stil te zetten en voor het uitbespaarde bedrag een mooie tweedehands Alfa 156 erbij te nemen. Op benzine natuurlijk want dat is nog bijna de enige betaalbare brandstof dalijk.
 

Tijg

Actief lid
Zelf lijkt het me makkelijk mogelijk om de Octi stil te zetten en voor het uitbespaarde bedrag een mooie tweedehands Alfa 156 erbij te nemen. Op benzine natuurlijk want dat is nog bijna de enige betaalbare brandstof dalijk.

Ik ben bang dat er voor mij als privéauto niets meer in zit dan een belastingvrij Golfje TurboDiesel uit 1982 met Euro Nul. :1439:

Is natuurlijk wel weer een voordeel dat dat rookgordijn achter je de flitscamera's mooi misleidt. ;)
 
Bovenaan Onderaan