O2 minder betrouwbaar geworden?

Erikje

Actief lid
Gelezen bij onze vrienden van autoblog.nl:
"De Engelse verzekeraar Warranty Direct heeft een top 100 met de meest betrouwbare auto's van de afgelopen 10 jaar opgesteld. En jawel: Japan rules. De complete top 10 bestaan uit Japanse auto's."

Artikel op autoblog.nl

Opvallend: de O2 staat op plaats 29! ai!
Complete lijst

Dat wijkt toch wel af van bijv. de Autoweek tevredensheids onderzoek. AW trofee 2005
Hopelijk geen trend deze lagere klassering.
 

MusicMacMike

Nieuw lid
Verbazingwekkend dat Rover, Citroën en vooral de Ford Ka hoger eindigen.

In mijn optiek staat Ka echt voor [piiieeep] auto...no offence...
 
Wel even opletten!!. Het is een lijst over de laatste 10 jaar. Hij gaat dus vooral over de Octavia 1. Zo staat de Mazda 626 erin en de Mazda 6 niet. Het gaat dus vooral om types die ofwel inmiddels zijn opevolgd door een nieuwer model ofwel al helemaal van het toneel zijn verdwenen (Mazda Xedos 6.) Al met al een lijst die niet zegt over het kwaliteitsniveau van de huidige generatie auto´s.
 

Frankie

Actief lid
dat maakt t misschien alleen nog maar erger /forum/images/graemlins/smile.gif gezien de recente discussies over de kwaliteit issues van de O2 en dat juist de O1 rijders dat soort klachten niet/minder kenden..!!
 
</font><blockquote><font class="small">Citaat: Frankie</font><hr />

dat maakt t misschien alleen nog maar erger /forum/images/graemlins/smile.gif gezien de recente discussies over de kwaliteit issues van de O2 en dat juist de O1 rijders dat soort klachten niet/minder kenden..!!

[/ QUOTE ]

Lekkere optimist ben jij. Ik moet de mijne nog krijgen dus doe mij een lol.
 

Ted

Forumguru
Als je verder kijkt dan zie je de actuele stand van zaken en dan verbaast het mij dat Skoda nr. 1 staat. Deze lijst is de lopende, dus er kan nog veel veranderen, maar toch zijn we op de goede weg.

Groeten Ted.
 

Dutch4x4

Senior Member
Erik, betrouwbaarheid is iets anders dan tevredenheid.

De beoordeling van de tevredenheidstrofee is opgebouwd uit vele componenten, waarvan betrouwbaarheid er maar één is.

Puur naar pechcijfers gekeken en extra garagebezoeken zijn Japanse auto's inderdaad nog veel betrouwbaarder dan Skoda's.

Maar zie dat vooral als een statistisch gegeven. Een goede betrouwbaarheid wil vooral zeggen: een lage káns dat je onderweg stil komt te staan of tussentijds naar de garage moet. Bij Japanse auto's is die kans extreem laag, bij een Skoda gewoon laag, bij Franse auto's maar ook sommige Duitse auto's iets meer dan laag. Maar dan nog is bij die types de kans op een probleemloze auto groter dan de kans op een pechauto.

Je hebt natuurlijk altijd uitzonderingen. Neem de vorige generatie Vectra: daarvan berekende de ADAC ooit eens dat die gemiddeld één keer per 40.000 km pech krijgt. Een extreem hoog cijfer, want dat betekent gemiddeld zo'n twee keer per eigenaar. Ter vergelijking: een Avensis van dezelfde generatie stond één keer per 6 miljoen km stil!

Tegenwoordig zijn het vooral Franse auto's die dergelijke Vectra-cijfers halen: Laguna, 307, 407, etc. Maar als je nagaat dat ik al drie mensen ken die met zo'n auto in drie jaar tijd gemiddeld tien keer extra naar de garage zijn geweest, kun je snel berekenen dat er zo al 15 bezitters van hetzelfde type tegenover staan die een probleemloze auto hebben gehad. Die zullen zich in alle gemoede afvragen waar die slechte naam van de Laguna, 407, etc. toch vandaan komt!

Met andere woorden: bij een auto met "lage betrouwbaarheid" is vooral de káns op een maandagochtendmodel hoger. Kiezen tussen een Accord en een Laguna is net als Russische roulette spelen met pistolen met een magazijn van 10 kogels of van pakweg 8.
 

Dutch4x4

Senior Member
</font><blockquote><font class="small">Citaat: Mastermind</font><hr />

Jij bedoelt waarschijnlijk deze link
http://www.reliabilityindex.co.uk/top10.html?apc=3128339010848601

Kijk zo zien we het graag! /forum/images/graemlins/1761.gif

[/ QUOTE ]

Tja, merkwaardige uitleg van betrouwbaarheid wordt daar gehanteerd:

</font><blockquote><font class="small">Citaat:</font><hr />
Reliabilty Index

The Reliability index takes into account all factors of a repair, the cost of the parts and the frequency of failures - Average is 112 which means that if the figure for the car you are looking at has a higher than average index (118) the indication is that that car is less reliable than the average, if however there is a lower than average index (60) the reliability is better. Separately to this figure you can also look at the average cost of repairs for a particular make or model, a car with a poor good index and a high average cost (£500) would imply that the frequency of failure is low however when it does fail the bill will be a lot more than the average.

For example

Toyota - With the high average cost of repair and quite a good index rating - Which means that the car fails infrequently but when it does then you will be in for a a larger than average bill, however overall Toyota is a very strong make of car to buy.


[/ QUOTE ]

Met andere woorden, Toyota staat niet in die toptien omdat de reserveonderdelen zo duur zijn? Eh, maar als je ze nooit nodig hebt?

Wel begrijpelijk vanuit het oogpunt van een verzekeraar, maar het vertekent wel het beeld.

Neem Subaru - staat daar in de topdrie van "onbetrouwbaarste" merken! Hun auto's zijn zo goed als bulletproof, maar de cijfers worden vertekend door de Impreza Turbo. Als daaraan iets stukgaat - zeker bij de getunede exemplaren - dan zijn de kosten enorm.
 

Octaviarijder

Actief lid
Ik vind betrouwbaar of tevredenheid vrij persoonlijke meningen. Ik heb altijd Japans en Koreaans gereden en ben verwent met auto's waar echt nevernooit iets aan mankeerde. Bij mijn O1 ben ik tussendoor al eens bij de garage geweest om iets te laten vervangen. De O1 is echt geen onbetrouwbare auto, maar omdat ik anders gewend was, zou ik hem een mindere beoordeling geven dan iemand die uit een onbetrouwbare auto komt.
 
Ik moet zeggen dat ik al dit soort "onderzoeken" en "statistieken" niet al te waardevol vindt. De constatering die Dutch4X4 doet geeft al aan dat iedereen zo zijn eigen meetlat hanteert. Er is maar één meetlat die er echt toe doet en dat is wat je zelf meemaakt. Uiteindelijk bepaald dat toch je oordeel wat al die onderzoeken ook mogen beweren.
 

Dutch4x4

Senior Member
Tevredenheid is inderdaad persoonlijk, maar betrouwbaarheid kun je wel degelijk vatten in objectieve cijfers, zoals het aantal pechgevallen (aan te leveren door een wegenwachtdienst, dus ANWB, ADAC, etc.), het aantal afkeuringen en om welke reden (aan te leveren door de keuringsorganisatie, dus TüV etc.) en het aantal extra garagebezoeken buiten beurten om (aan te leveren via consumentenorganisaties). Ook cijfers van leasemaatschappijen zijn nuttig. Bij elkaar opgeteld levert dat een duidelijk en behoorlijk onweerlegbaar beeld op.

De andere kant van het verhaal is dat dat beeld geldt voor de grote getallen: voor jóúw auto hoeft het niet op te gaan. Het enige wat je kunt zeggen, is dat je met de keuze voor de ene auto een groter risico neemt op pech dan met de andere.

Die afweging maak ik trouwens wel degelijk. Als ik kijk naar de pechstatistieken, dan vind ik de keuze voor een Franse auto een te groot risico. Het kan best goed gaan, maar ik vermijd liever de kans erop. Die auto's komen dus bij voorbaat niet op mijn shortlist.

Zo kijk ik ertegenaan. En inderdaad, na vier Japanse auto's ben ik extra kritisch op Skoda en zeker op Ford...
 

Dos_Dave

Nieuw lid
Tja, en mijn ervaringen zijn omgekeerd: privé jarenlang Renault gereden met weinig tot geen problemen. Laatste leasing was een Toyota Corolla Verso .... wat voor rommel was me dat: heeft de garage 4 jaar en 160.000km gekost om de wagen deftig te krijgen. Als je dan de gebruikersreviews van Autoweek over deze wagen er op naslaat dan zie je echt dat ik niet de enige was of een maandagauto had. Het blijft dus sterk afhankelijk van niet enkel het merk maar ook het type (en land van productie bijvoorbeeld) of je een betrouwbare wagen hebt of niet.
 
Bovenaan Onderaan