O2 reparatie, doorrijden of vervangen

DJSmiley

Actief lid
Mijn O2 rijd inmiddels al weer een paar jaartjes rond zonder al te veel problemen.

Nu komen er echter wel wat dingetjes kijken. Op zich logisch en niet erg, maar het maakt t wel wat lastiger om te kiezen.

Octavia 2 uit 2005, 1.9TDI (BJB blok), met 275k op de teller.

- EGR klep begint problemen te geven, regelmatig motorstoringslampje en 'Insufficient flow' in de logs. Soms lampje weer uit en dan geen problemen. Muv het lampje niet merkbaar.
- Adviespunt werd vliegwiel. Ik heb het zelf (nog) niet gemerkt, maar garage liet het onregelmatig 'suizen' horen bij indrukken vd koppeling.

Beide dus op zich herkenbare problemen, en niet heel bijzonder met 275k tellerstand.

De keuze is echter of ik dit laat repareren. Vliegwiel kost alleen al 1200+ ofzo.

De keuzes:
- Alles netjes laten repareren. Gok dat ik dan 1500-2000 kwijt ben.
- Andere auto :)
- EGR wegprogrammeren (eventueel compleet verwijderen?)
- Vast vliegwiel plaatsen

1e optie is voor mij minder interessant gezien de dagwaarde.. Dat zet me aan het twijfelen. Temeer dat het me ook niets zou verbazen als de turbo ook problemen gaat geven op (korte?) termijn.

EGR wegprogrammeren is iets wat ik overweeg. Maar daar is niet echt iets eenduidigs over te vinden: Alleen wegprogrammeren, ander zegt afdoppen en verwijderen.
En dan heb je ook nog de opties van schoonmaken (al dan niet met speciaal spul) of het vervangen door een 'pijpje' (EGR replace kit)

Vliegwiel is hetzelfde...
1 zegt nieuw 2massa vliegwiel, ander zegt vast vliegwiel (Veel goedkoper). Maar lees ook weer verhalen over mensen die minder te spreken zijn over vast vliegwiel (trillen, geluid)
Het vliegwiel is mij zelf nog niet opgevallen. Alleen een vriendin klaagde wel eens over het 'steeds hoger pakken' van de koppeling. Maar zelf rij ik er dagelijks in, dus een dergelijke langzame verschuiving valt je dan niet op... Zijn er bv risico's aan het gewoon doorrijden tot ik het wel merk?

Wat zou jullie advies zijn?
 

Joske

Forumguru
Hoeveel is de dagwaarde van je Octavia? :)

En uiteraard een andere belangrijkere vraag: wat is je budget, maw, wat zijn de mogelijkheden indien je een andere wagen moet kopen?
 

Cordoba

Forumguru
Een ander punt in je overweging: hoeveel km's rij je in een jaar, en wanneer wil je 'm anders vervangen? Of je het 2-massa wiel door een vast vliegwiel kan vervangen hangt af van de motor en de versnellingsbak, bedrijven als Vagtechniek kunnen daar zinnig antwoord op geven (veel dealers zeggen vaak dat identieke onderdelen terug moeten worden geplaatst, zonder dat ze weten of dat echt zo is).

Ik denk wel, dat je rond de 300.000 km je auto veel moeilijker verkoopt, en nog allerlei extra zaken mag gaan vervangen (denk bijv. aan wiellagers, remschijven, dynamo).
 

kansberg

Forumguru
Met de investeringen die je eventueel gaat doen, heb je zeker nog jaren plezier van deze auto, die 1.9 TDI's zijn vrijwel onverwoestbaar (lijkt het soms wel), en de auto zelf is ook een degelijk product. Dit is tevens ook de voordeligste optie.

Een nieuwe auto is duur, een andere tweedehands kan ook verborgen gebreken vertonen die veel geld kunnen kosten. Nu weet je wat je hebt en veel meer afschrijven zal je op deze auto niet meer. In ieder geval minder dan op een nieuwe of een jongere tweedehands.

Maar.... het is natuurlijk wel erg leuk om eens wat anders te gaan rijden: jonger, meer opties en ga zo nog maar even door... Als je verder niet veel met auto's hebt zou ik zeggen: doorrijden. Gaat je hart wel eens sneller kloppen bij het zien van een mooie auto, dan zou ik uitkijken naar een ander...

ik wist het wel ;)
 

Monteurtje

Forumguru
Voor wat betreft het vliegwiel. Als het vliegwiel slijtage vertoont, trillen met opkomen en rammelen, dan kan het van de een op de andere dag gebeurt zijn.
Heb een keer gehad bij een Octavia met zelfde motor, op vrijdag lampje vervangen en auto naar buiten gereden. Koppeling trilde al wat. Na het weekend stond auto er weer. Geen koppeling meer. Vliegwiel vastgeslagen.
Vast vliegwiel bij een Octavia II heb ik geen ervaring mee.
Maar 1200 voor alleen vliegwiel is iets te veel geld. Voor minder dan 1000 euro heb je complete set. Vliegwiel, drukgroep en koppeling. Van het merk Sachs. Is precies hetzelfde als origineel.

EGR wegschrijven daar zijn hier wel een paar mensen op het forum die je daar wat over kunnen vertellen.
 

VEEJAY

Forumguru
Waar je voor moet waken is dat je niet in een negatief spiraal komt waarbij de ene reparatie na de ander komt en je een 'portemonnee slurper' krijgt, waarbij reparaties niet meer in verhouding staan tot de waarde van de auto. Als je eenmaal de kosten gemaakt hebt is het moeilijk de auto weg te doen en zo blijf je aan de gang met reparaties.

Laat ik het zo zeggen voor mij was/is een maatstaf dat ik met gezin naar Italie kan rijden zonder mijn vehicle te wantrouwen. Maar een ieder heeft zijn eigen prioriteiten en budget uiteraard.
 

Havana

Forumguru
EGR wegschrijven of afdoppen of compleet verwijderen maakt op zichzelf weinig uit. Het effect is hetzelfde. Compleet weghalen zou ik alleen doen als de turbo er toch af moet. Anders gewoon wegschrijven, dat is in principe gewoon genoeg. Kosten zijn heel acceptabel.

Overigens heb ik voor hetzelfde dilemma gestaan. Ongeveer een half jaar geleden moest mijn O2 uit 2007 voor een beurt+distributiewissel. Al snel bleek dat dit niet het enige was... het 2-massa vliegwiel was dood, er moesten 2 nieuwe banden op, de tandempomp bleek defect, de DSG-bak lekte olie en er was iets afgebroken bij het inlaatspruitstuk. Eindelijk heb ik toen dezelfde afweging als jij gemaakt. Mijn keuze was toch investeren (in mijn geval 3200 euro geloof ik). Ik heb toen meteen de complete EGR laten weghalen en de auto laten chippen.

Ik kon 'm met gebreken ook verkopen voor 4250 euro. Op zich een goede prijs. Maar als je dan iets nieuws koop weet je ook niet wat je krijgt. Dikke kans dat je dan weer de ellende van een ander koopt en daar had ik geen zin in.
 
Laatst bewerkt:

VEEJAY

Forumguru
1. Je koopt ellende van een ander,
2. Een nieuwe auto schrijft nog meer af dan je aan reparaties hebt.

Ik heb ze allemaal gehoord en hebben allemaal een kern van waarheid. Echter elke keer gedoe met je auto kan je een keer zat worden, dan is een nieuwe of jong gebruikte een verademing.
 
Bovenaan Onderaan