Mijn O2 rijd inmiddels al weer een paar jaartjes rond zonder al te veel problemen.
Nu komen er echter wel wat dingetjes kijken. Op zich logisch en niet erg, maar het maakt t wel wat lastiger om te kiezen.
Octavia 2 uit 2005, 1.9TDI (BJB blok), met 275k op de teller.
- EGR klep begint problemen te geven, regelmatig motorstoringslampje en 'Insufficient flow' in de logs. Soms lampje weer uit en dan geen problemen. Muv het lampje niet merkbaar.
- Adviespunt werd vliegwiel. Ik heb het zelf (nog) niet gemerkt, maar garage liet het onregelmatig 'suizen' horen bij indrukken vd koppeling.
Beide dus op zich herkenbare problemen, en niet heel bijzonder met 275k tellerstand.
De keuze is echter of ik dit laat repareren. Vliegwiel kost alleen al 1200+ ofzo.
De keuzes:
- Alles netjes laten repareren. Gok dat ik dan 1500-2000 kwijt ben.
- Andere auto
- EGR wegprogrammeren (eventueel compleet verwijderen?)
- Vast vliegwiel plaatsen
1e optie is voor mij minder interessant gezien de dagwaarde.. Dat zet me aan het twijfelen. Temeer dat het me ook niets zou verbazen als de turbo ook problemen gaat geven op (korte?) termijn.
EGR wegprogrammeren is iets wat ik overweeg. Maar daar is niet echt iets eenduidigs over te vinden: Alleen wegprogrammeren, ander zegt afdoppen en verwijderen.
En dan heb je ook nog de opties van schoonmaken (al dan niet met speciaal spul) of het vervangen door een 'pijpje' (EGR replace kit)
Vliegwiel is hetzelfde...
1 zegt nieuw 2massa vliegwiel, ander zegt vast vliegwiel (Veel goedkoper). Maar lees ook weer verhalen over mensen die minder te spreken zijn over vast vliegwiel (trillen, geluid)
Het vliegwiel is mij zelf nog niet opgevallen. Alleen een vriendin klaagde wel eens over het 'steeds hoger pakken' van de koppeling. Maar zelf rij ik er dagelijks in, dus een dergelijke langzame verschuiving valt je dan niet op... Zijn er bv risico's aan het gewoon doorrijden tot ik het wel merk?
Wat zou jullie advies zijn?
Nu komen er echter wel wat dingetjes kijken. Op zich logisch en niet erg, maar het maakt t wel wat lastiger om te kiezen.
Octavia 2 uit 2005, 1.9TDI (BJB blok), met 275k op de teller.
- EGR klep begint problemen te geven, regelmatig motorstoringslampje en 'Insufficient flow' in de logs. Soms lampje weer uit en dan geen problemen. Muv het lampje niet merkbaar.
- Adviespunt werd vliegwiel. Ik heb het zelf (nog) niet gemerkt, maar garage liet het onregelmatig 'suizen' horen bij indrukken vd koppeling.
Beide dus op zich herkenbare problemen, en niet heel bijzonder met 275k tellerstand.
De keuze is echter of ik dit laat repareren. Vliegwiel kost alleen al 1200+ ofzo.
De keuzes:
- Alles netjes laten repareren. Gok dat ik dan 1500-2000 kwijt ben.
- Andere auto
- EGR wegprogrammeren (eventueel compleet verwijderen?)
- Vast vliegwiel plaatsen
1e optie is voor mij minder interessant gezien de dagwaarde.. Dat zet me aan het twijfelen. Temeer dat het me ook niets zou verbazen als de turbo ook problemen gaat geven op (korte?) termijn.
EGR wegprogrammeren is iets wat ik overweeg. Maar daar is niet echt iets eenduidigs over te vinden: Alleen wegprogrammeren, ander zegt afdoppen en verwijderen.
En dan heb je ook nog de opties van schoonmaken (al dan niet met speciaal spul) of het vervangen door een 'pijpje' (EGR replace kit)
Vliegwiel is hetzelfde...
1 zegt nieuw 2massa vliegwiel, ander zegt vast vliegwiel (Veel goedkoper). Maar lees ook weer verhalen over mensen die minder te spreken zijn over vast vliegwiel (trillen, geluid)
Het vliegwiel is mij zelf nog niet opgevallen. Alleen een vriendin klaagde wel eens over het 'steeds hoger pakken' van de koppeling. Maar zelf rij ik er dagelijks in, dus een dergelijke langzame verschuiving valt je dan niet op... Zijn er bv risico's aan het gewoon doorrijden tot ik het wel merk?
Wat zou jullie advies zijn?