o2 Tdi heeft Geen Power meer.. Foutcode 16618

SHEDAI

Lid
Hallo allemaal,

Ik heb mijn o2 van 2005 2.0tdi dsg 2 weken geleden laten tunen bij Vagtechniek.
Wel lekker hoor.
Nu vandaag na mijn werk naar huis op snelweg effe kickdown gebruiken bij inhalen eenmaal auto ingehaald gas terug en daarna wou ik weer wat bij gassen maar nope niks hij wil maar niet vooruit komen ook helemaal geen melding op maxidot ofzo. Ik gestopt even contact om gezet en gestart hij gaat ietsje beter maar niet zoals die was. Morgen na werk even naar Vagtechniek en ze gaan kijken wat het kan zijn ik HOOOOOOP dat het niet de turbo is zo net voor de vakantie...

1 ding ben wel blij dat dit probleem net voor de vakantie rittje 9000km is gebeurt. Zou maar onderweg gebeuren.

De foutcode die het op vagcom aangaf was 16618

1668 betekent:

16618 P0234nlVuldrukregeling limiet gepasseerdduLadedruckregelung Regelgrenze überschrittenenBoost Pressure Regulation Limit Exceeded (Overboost Condition)Extra info bij de foutcodes. Intermittent




Mogelijke verschijnselen:
  • Stotterend en/of onregelmatig lopen, slecht en/of onregelmatig trekken, inhouden bij gas geven etc.
    • pas op: dergelijke verschijnselen kunnen zich ook voordoen bij een slecht werkende LMM.
  • Storingslampje brandt
  • Noodloop.
Mogelijke oorzaken:
  • Slangaansluitingen verwisseld
  • Lekkende slangaansluiting(en)
  • Lekkende vacuum leidingen
  • Turbodrukregelaar (N75) werkt niet (goed) meer
  • Turbo vervuild of kapot. Zeker wanneer het verstelmechanisme van de variabele schoepen niet soepel gaat krijg je je deze storing als de variabele schoepen in een stand blijven steken waar weinig turbodruk wordt geleverd.
  • MAP sensor (G71) defect (merkwaardig, maar dat hoeft geen foutmelding van een defecte G71 te geven)
  • Indien aanwezig: powerbox geeft verkeerd signaal af voor beïnvloeding turbodruk.
Mogelijke oplossingen:
Extra info:
  • turbo met vaste schoepen: bij een te hoge turbodruk moet in 95% van de gevallen de 'schuldige' gezocht worden in een defecte N75 of in een lekke slang(aansluiting).
  • turbo met variabele schoepen (VNT): een te hoge turbodruk kan niet door lekke slangen komen, dan zijn de verstelbare schoepen de oorzaken.
 

hemi24

Forumguru
Das inderdaad even balen.

Slangen en aansluitingen daarvan zijn vooral bij getunede 2.0 TDI motoren regelmatig een probleem, dus ik hoop voor je dat dat de oorzaak is...
 

Cordoba

Forumguru
Je bent bij Lucas/Martin in elk geval aan het goede adres. De N75 wil ook nog wel eens kuren hebben, dus daar zou ik ook niet verbaasd over zijn. Overigens is Vagtechniek prima in staat om een vervuild verstelmechanisme van de turboschoepen, te reinigen zodat ie weer lange tijd vooruit kan.
 

hemi24

Forumguru
Ai, dat is niet zo mooi, maar aan de andere kant: nu heb je wel een snelle diagnose en mogelijk snelle vervanging.
Stel voor dat je een tijd moest zoeken naar een mogelijke oorzaak van het probleem...
 

___JC___

Forumguru
Die is in 4 jaar twee keer (preventief) vervangen bij mijn oude O2 diesel. Verbaasd me niks die dingen zijn niet best helaas...
Geen fluittoon als waarschuwing gehad?
 

SHEDAI

Lid
Wat is er met de turbo dan? Je bent toch niet in noodloop naar Neunen gereden, of wel?

Volgens de jongens is er 1 van de turboschoepen gebroken. Met een rijden log had het genoeg druk dus het word uitelkaar halen en kijken.
Enne ik heb ook +- 90km zo gereden. (moest wel)
 

VEEJAY

Forumguru
Turbo echt kapot is in de regel witte rook, of heel angstaanjagende geluiden bij het opspoelen. Zowieso noodloop als er teveel onder of bovendruk is. Weet eerlijk gezegd niet wat het effect is van 1 afgebroken schoep. Hopelijk kun je het draaiende onderdeel met schoepen los bestellen en is het geen vast onderdeel van de hele turbo.

Maar je bent bij Vagtechniek in ieder geval aan het goede adres!
 

Cordoba

Forumguru
Volgens de jongens is er 1 van de turboschoepen gebroken. Met een rijden log had het genoeg druk dus het word uitelkaar halen en kijken.
Enne ik heb ook +- 90km zo gereden. (moest wel)

Afgebroken??? of gescheurd? Een afgebroken schoep op het compressorwiel betekent, dat je een handvol schroot overhoudt: de afgebroken schoep vernietigt normaliter alle andere schoepen en met wat pech krijg je ook nog metaalsplinters in je cilinders. Bij een afgebroken schoep in het turbinewiel kun je de mazzel hebben dat ie de uitlaat inwaait en de rest van het turbinewiel niet beschadigt. Ik vraag me af of je een los turbinewiel (of compressorwiel) kunt bestellen: het is een secuur karweitje om te monteren, en bij sommigen fabrikanten worden de schoepen op maat geselecteerd voor een bepaald (gemeten) turbohuis, zodat je de optimale speling hebt tussen schoepen en behuizing.
 

Adoks

Senior Member
Ben het met Cordoba eens en ben tevens benieuwd hoe Vagtechniek hier mee omgaat. Je hebt daar immers je auto laten tunen. Tot hoeveel milibar hebben ze de maximale constante turbodruk opgevoerd en wat hebben ze met de piekdruk gedaan. Is deze ook verhoogd en hoe lang mag deze piekdruk blijven bestaan in de getunede situatie? Deze waardes kun je ongetwijfeld tunen. Weet je dit toevallig? Volgens mij tunen ze daar conservatief om een goede balans tussen performance en levensduur te behouden.

Verder denk ik dat je een gebroken schoep wel had gehoord ;) Ben benieuwd naar het uiteindelijke resultaat en al helemaal naar de combinatie gebroken schoep een verhoogde turbodruk.

Bij een standaard 1.9 tdi auto ligt de contante druk rond de 2050 milibar (absoluut) en de piekdruk zal 2500 milibar (absoluut) halen. Deze totale piek situatie mag maar een paar seconden blijven bestaan en indien dit langer duurt schiet de motor in noodloop om schade te voorkomen. Je kan in principe wel in ECU-noodloop rijden, maar je mist dan waarschijnlijk wel power.
 

SHEDAI

Lid
:( Hoi

Wou vandaag auto halen stap in me auto Martin belt me op en zegt dat er meerdere problemen waren.
1. Cilinderkop gescheurt
2. Turbo
3. Radiateur lek

Kosten alles met uren zijn 3690 slik slik.pfffff heel dag verpest mischien ons vakantie ook wel.

Als kop er af is word er fotos opgestuurd zal het dan er ook gelijk opzetten.

Enne weet er iemand toevallig wat een compleet nieuwe motor (BKD) kost
 

VEEJAY

Forumguru
Hoi Shedai erg vervelend om te horen. Zet je verhaal even op tdiclub.com want die gasten hebben er nog meer verstand van dan hier en kunnen je meer info geven over oplossingen/prijzen etc. Vind het wel knap dat je je auto naar Neunen hebt kunnen rijden met al deze problemen of woon je daar toevallig?

Ik zou zeker eens andere VAG specialisten bellen al is het maar voor een prijsopgaaf.

Het is een hoop geld wat je erin moet steken nu, en met je kilometerstand zou het me niet verbazen als op den duur je DSG vliegwiel ook gaat zeuren. Misschien moet je ook in ieder geval uitrekenen of het aantrekkelijker is de auto van de hand te doen...
 

MarijntjeTDI

Actief lid
Kijk voor complete BKD motor eens op onderdelenlijn. Dacht rond de Eur 2500,- suc6. Heb nu in ieder geval genoeg BKD turbo verhalen gelezen om hem definitief niet te chippen...
 

VEEJAY

Forumguru
Volgens mij kan het allemaal een stuk goedkoper, als je maar revisie neemt. De auto heeft d8 ik al 170K gereden, dus om alles nu nieuw erop te zetten...
 

SHEDAI

Lid
Ik ben even bekomen van die nare telefoontje zal morgen is langsgaan en bespreken wat ik beste kan doen. Mischien toch auto wegdoen en andere halen maar ja aangezien ik over 3 weken met auto naar Turkije wil gaan moet ik wel snel gaan zoeken..
Morgen zal ik veel meer weten en houd jullie op de hoogte.
 

jos_br

Actief lid
Helaas zijn de turbo en cilinderkop niet de beste delen van de BKD motor. Wanneer iemand ons belt of langskomt) vanwege noodloop vraag ik altijd of er ook koelmddel bijgevult moet worden. De turbo gaat na verloop van tijd vastzitten doordat er koelmiddel dat opdroogt ervoor zorgt dat de schoepen niet meer goed verstelbaar zijn met alle gevolgen van dien. Turbo is wel schoon te maken, kop moet vervangen worden (is €300,= duurder geworden...). Overigens heeft tunen niets met deze problemen te maken.

Jos.
 
Bovenaan Onderaan