O2 TSI klinkt als diesel?

Ron-e

Lid
Mede skodagenoten.

Vanochtend moest ik in de vrieskou mijn ruitvloeistofreservoir bijvullen (gaat ook zo hard met die verd.mde koplampsproeiers:mad:) en toen constateerde ik dat de TSI een beetje ratelt..? Het geluid ongeveer van een diesel, niet zo heel zwaar gelukkig. In de auto zelf merk je er niets van.

Is dit normaal bj deze motoren? Ik heb pas 5000km gereden en verder nog niet echt in de motorruimte hoeven zijn, dus valt me nu pas op. Ik had een stille motor met wellicht een beetje afblaas geluid verwacht..

Misschien overdrijf ik of niet en moet ik even langs de garage..

Bedankt alvast.. :aangenaam:

rweersch

Actief lid
Geen idee of dat normaal is, maar ik hoor dat geluid bij alle TSI's, vooral als ze koud zijn. Het heeft vaag wel wat weg van een oude TDI, klopt ;)

Ronnie

Forumguru
Ik neem aan dat je de geluiden hoort welke veroorzaakt worden door de koude start;
In de warmloopfase wordt er een erg rijk mengsel ingespoten, en mede door het (nog) ontbreken van turbodruk draait de motor tegen de pingelgrens aan.

Ron-e

Lid
Ja dat klopt.. het was inderdaad met een (extreem) koude motor. Dat zal het dan verklaren, ik zal nog eens met een warme motor luisteren.. bedankt.

Ron-e

Lid
Nee geen harde tikken.. meer zacht geratel. ook niet alsof er een klep verkeerd staat zoals ik vaak had met mijn tweedehandjes.. het lijkt er wel op, maar het is toch net anders.. ik zal zo nog eens luisteren.

bobby45

Actief lid
er zitten hydroliek in de kleppen en het zal best kunnen dat dat het is.

ook de spanners van de ketting zijn hydro zuigertjes

kijk maar

Roel

Lid
Bij mij was dit vanochtend ook te horen.
Ook ik heb me laten uitleggen dat dit normaal is bij de TSI.

Overigens hoorde ik dit bij vrieskou ook bij de 1.8T 20V motor.

hemi24

Forumguru
Volgens de dealer kun je op het gehoor moeilijk verschil horen tussen een koude start van bijv. een 1.4 TSI of een 1.6 TDI...

Qua vermogensopbouw lijkt een TSI ook meer op een pompverstuiver diesel dan de huidige CR TDI's (en dat is een compliment voor de TSI!!!) ;)

Roel

Lid
Kan ik me wel in vinden.
Ik ben nog steeds verbaasd hoe makkelijk deze motor oppakt bij lage toeren.

het is een beetje "the best of both worlds": lekker snel opschakelen, maar ook doortrekken naar 6500 rpm.

Ik neem de rauwe loop bij een koude start dan maar op de koop toe.....

Edwin

Lid
In het begin toen in mijn TSI net had, hoorde ik ook een ratelend geluid als het wat kouder was (dus nog geeneens onder nul). Oplossing was uiteindelijk simpel: V-Power tanken ipv Euro 95. Hij pingelt niet meer en geen geratel als het koud is...... zelfs nu met de huidige kou.....

Roel

Lid
Ik tank zelf altijd Ultimate 98.
De motor klink niet echt zo luid als een diesel, maar ik ken benzinemotoren welke stiller zijn tijdens de warmloopfase.
Het is maar goed dat de S2 goed geisoleerd is.

Bovenaan Onderaan