O2C-FL Ramen verwijderen.

Wie kan mij vertellen hoe de draairamen van een O2C te verwijderen zijn? Ik ben aan het kijken om de ramen te tinten maar dit zou makkelijker gaan met losse ramen.

Ik ben al een stuk geholpen met de handleiding hoe de deurbekleding te verwijderen is. Nu herinner ik me dat erachter gepopnagelde panelen op de deur zitten, moet ik deze weghalen om de klemmen die de ramen vasthouden los te kunnen draaien?
 

Cordoba

Forumguru
Durf van een O2 niet te zeggen, bij mijn vorige auto wel zelf compleet mechanisme vervangen, en daar zat een rond gaatje in het plaatwerk waar doorheen je de schroef van de raamklem kon losdraaien (en weer vast), daarvoor moest volgens mij het raam wel ietsje zakken, zodat de schroef voor het gat kwam. Als er een instructie is voor het vervangen van het raammechanisme zal het daar wel in staan.
 

ertromp

Forumguru
Bij deze
 

Bijlagen

  • Bekleding achterportier_ uit- en inbouwen.pdf
    250,7 KB · Weergaven: 20
  • Bekleding voorportier, bestuurderszijde_ uit- en inbouwen.pdf
    178 KB · Weergaven: 11
  • Bekleding voorportier, bijrijderszijde_ uit- en inbouwen.pdf
    302 KB · Weergaven: 11

Monteurtje

Forumguru
Als je de portierbekleding eraf hebt, dan zie je de plaat van het raammechaniek. Deze hoeft je niet los te halen.
Ergens in het midden onderaan zit een zwart plastic dopje. Deze haal je eruit. Het raam doe je zover naar beneden zodat je een rond plastic busje ziet met daarin nog een klembusje. Die houdt de ruit op zijn plek, en moet eruit.
Kan op verschillende manieren. Je kan er een lange schroef een klein stukje erin draaien en proberen en binnenste busje eruit te trekken. Of voorzichtig het busje eruit tikken. Als je de binnenste eruit hebt dan is het buitenste busje een makkie. Die tik of druk je er voorzichtig uit.
Nu ligt dat onderin de deur. Als je de speaker of de foamachtige afdekking weghaalt kun je met je hand in de deur en de busje pakken.
De ruit is nu los. De strip waar de deurbekleding in gehaakt is moet je ook even eruit halen. Dan de ruit naar boven eruit halen. Beetje manouvreren. Maar dat moet lukken.

Ruit weer monteren.
Voordat je de ruit weer in de deur plaatst moet je de busjes in de ruit plaatsen. Dus buitenste en binnenste. Makkelijkste is eerst de buitenste en dan de binnenste stukje erin drukken en met een waterpomptang volledig erin knijpen. Er in tikken kan ook. Maar makkelijkste is dan dat iemand de ruit beetje vasthoud.
In het raammechaniek zit een soort V vorm waar dat busje in klemt. Je laat de ruit zakken op die klem. Spuit er wat vettigheid op. En dan met kracht de ruit in een beweging naar beneden drukken. Je hoort een harde tik en de ruit zit weer op de plek.

Dit is de uitleg zonder plaatjes.
 
Top duidelijke uitleg zover! Als iemand het nog kan aanvullen met plaatjes. Begrijp dus goed dat elk raam met maar 1 busje vergrendeld zit aan het mechanisme.
 
Zelf deze plaatjes gevonden. Mechanisme achterportier, 1 geleiderail (1 busje dus neem ik aan) uploadfromtaptalk1441828575660.jpg

Mechanisme voorportier, 2 geleiderails (2 busjes?)

uploadfromtaptalk1441828649574.jpg
 

Monteurtje

Forumguru
Klopt, voor 2 busjes en achter 1. Bovenaan in het witte plastic wat aan de geleiderail zit, daar komt de ruit in.
 
Bovenaan Onderaan