O2C-FL Verwarming van slag

Beste mensen,

ik hoop dat iemand kan helpen met het volgende probleem.

In mijn Octavia 2 FL voorzien van handmatige airco (simpelste uitvoering dus) is de temperatuurregeling aardig van slag. Ik heb wat tests uitgevoerd met uitgeschakelde airco en de verdeler in de stand op het bovenlichaam met aanjager stand 2. Echter blijft de temperatuurregeling niet goed werken.

Als de temperatuurknop in het midden staat (streepje omhoog) blaast hij de heetste lucht, staat de knop helemaal naar links op het blauw dan blaast hij een beetje lauw warme lucht en staat de knop helemaal naar rechts op het rood dan blaast hij de koudste lucht. De temperatuurregeling werkt compleet verkeerd om dus. Ik heb de knop er al afgehaald om te kijken of die goed zit maar die kan maar op 1 manier er op gedrukt worden volgens mij waardoor het aanwijsstreepje niet verkeerd kan zitten. Aangezien ik geen climatic of climatronic heb neem ik ook aan dat het niets te maken kan hebben met een kapotte temperatuursensor.

DSC_0139-800.jpg
 

EdK

Forumguru
Niet dat ik je met onderstaande tekst wil tegenspreken hoor.
Maar heb je die nu gevoelsmatige temperaturen al eens gemeten met een thermometer ?
En heb je dan ook die verschillen die je nu gevoelsmatig verwoord ?

Want ik kan iemand bestoken met een luchttemperatuur van 30 graden boven nul en deze persoon toch een kou gevoel geven.

En dit kan nu ook bij jou het geval zijn.
Dus om hier zeker van te zijn is het het beste om te meten, want zoals een gezegde zegt "meten is weten !!
 
Ik begrijp wat je bedoelt het gevoel van temperatuur is persoonlijk inderdaad (deze discussie is thuis nog wel eens met de thermostaat haha)

Maar ja het verschil is inderdaad op gevoel gemeten met de hand voor het luchtrooster, niet met een thermometer. Echter zijn de verschillen voor mij duidelijk genoeg om het niet met een thermometer te hoeven nameten. Met heet is het ook echt heet dat je je hand op een gegeven moment weg moet halen. wat hij nu dus doet met het streepje in het midden (dit zou hij naar mijn idee moeten blazen als het streepje op het rode blokje uiterst rechts staat).

met het streepje uiterst rechts op het rode blokje blaast hij duidelijk voelbaar de koudste lucht dan op andere standen terwijl dit naar mijn idee dan de heetste luchtstroom zou moeten geven in die ingestelde stand.
 
Laatst bewerkt:

Cordoba

Forumguru
Ik weet niet of het mogelijk is om de stelmotor van de temperatuurregeling opnieuw in te leren (ik denk dat dat het probleem oplost, er vanuit gaande dat de standen reproduceren, en het niet na een paar dagen weer heel anders is).
 
Ik weet niet of het mogelijk is om de stelmotor van de temperatuurregeling opnieuw in te leren (ik denk dat dat het probleem oplost, er vanuit gaande dat de standen reproduceren, en het niet na een paar dagen weer heel anders is).
Dat zou inderdaad een oplossing kunnen zijn. Zijn er vag-com mensen die dit kunnen bevestigen?
 

Cordoba

Forumguru
Ik denk dat dit iets is dat men normaal niet tegenkomt bij instellingen en/of normale 'inleer-procedures', maar mensen die een stelmotor verwisseld hebben zouden dit moeten weten. Misschien dat @Monteurtje hier iets zinnigs over kan zeggen.
 

ertromp

Forumguru
eerst maar eens de juiste diagnose stellen.
Wellicht is er een VCDS bezitter bij jou in de buurt die eens wil kijken naar eventuele foutmeldingen op 08.
Je kunt met VCDS ook tests doen naar de werking van de diverse componenten uit het systeem
 

turboturbo

Forumguru
Aanvulling: ook met een handmatige clima is er wel degelijk een temperatuur sensor aanwezig.
Hoe moet de clima anders weten of er meer of minder warme lucht aangevoerd moet worden?

Ook die draaiknop heeft immers temperatuur instellingen? 'kwart voor' is bijv 18°, '12 uur' (knop naar boven) 22° en '5 vóór half' (uiterst rechts) is 29°.
 
eerst maar eens de juiste diagnose stellen.
Wellicht is er een VCDS bezitter bij jou in de buurt die eens wil kijken naar eventuele foutmeldingen op 08.
Je kunt met VCDS ook tests doen naar de werking van de diverse componenten uit het systeem

Dank je @ertromp weet jij toevallig ook iemand hier in de buurt die ook bedreven genoeg is met VCDS om dit te doen? Als jij het wel kan wordt het een ritje Apeldoorn in combinatie met vrijstelling van andere opties :).
 
dank je wel @Marcooctavia

Miscchien stomme vraag hoor maar kan het zijn dat de verwarming bij koude motor reageert zoals ik omschreef? gister is er namelijk een flink stuk gereden (zoetermeer>apeldoorn) waarbij de verwarming met warm gereden motor wel beter reageert zoals het zou moeten. Ik bedacht me toen ook dat ik alleen getest heb op korte stukjes van net aan 10 kilometer.
 

Marcooctavia

Forumguru
dank je wel @Marcooctavia

Miscchien stomme vraag hoor maar kan het zijn dat de verwarming bij koude motor reageert zoals ik omschreef? gister is er namelijk een flink stuk gereden (zoetermeer>apeldoorn) waarbij de verwarming met warm gereden motor wel beter reageert zoals het zou moeten. Ik bedacht me toen ook dat ik alleen getest heb op korte stukjes van net aan 10 kilometer.

Op afstand moeilijk te zeggen natuurlijk en het is je gevoel en niet de gemeten temp. uit je roosters.
Het is natuurlijk wel zo dat bij een rit van 10 km de boel nog niet echt op temp. is.
Zou het nog even aankijken als ik jou was.
Je auto uitlezen kan altijd nog.

Marco
 
Bovenaan Onderaan