O3 combi met caravan ervaringen

Sinds enige weken ben ik trotse bezitter van een octavia combi (2.0 TDI) uit 2016.
Het is de bedoeling dat wij hiermee in de vakantie met de caravan (burstner, leeg 1090 kg, max 1350 kg) richting frankrijk gaan.
Ik lees erg verschillende dingen over de stabiliteit van een octavia combi met flinke caravan.
Diverse mensen monteren hulpveren maar qua uiterlijk (hoger) en rijgedrag zonder caravan weet ik niet of dit een goede optie is.
Graag zou ik de ervaring van de carvantrekkers op dit forum horen en of er eventueel andere opties zijn (andere schokbrekers/vering).
 

Bakkertje

Forumguru
Even bij @Antera langs voor een setje progressieve veren, oogt een stuk mooier ;)

Andere ervaringen kun je op caravantrekker.nl vinden. De 2.0 zal in ieder geval geen enkele moeite hebben met de combinatie. Qua stabiliteit denk ik dat je met 1350 kg ook prima kunt rijden. Die bezwaren zijn vooral bij combinaties van 1500 kg achter de Octavia.
 

Veryamaethon

Senior Member
Wij hebben een 2.0TDI uit April 2015 en een hobby 460UFE la vita veneto uit 2010. Deze heeft zo goed als dezelfde gewichten als jouw Burstner.

Ik heb na voor onderzoek de eibach verlaging eronder laten zetten vanaf de dealer.

Mits goed beladen geen centje pijn. De motor is krachtig genoeg en de ligging op de weg is zeker niet zenuwachtig.
Ik

Zoals @Bakkertje aangeeft even langs @Antera, daar zal je geen spijt van krijgen!

Mocht je een keer willen rijden in een verlaagde O3 2.0TDI kunnen wel een keer afspreken. Stuur maar een PB dan (mits het een beetje in de buurt is ;))
 
Bedankt voor de snelle reacties en het aanbod om te mogen proefrijden.
Ermelo is helaas een eind uit de buurt van Zeeland.
Ik ga komende meivakantie de caravan maar eens uit de stalling halen om te kijken hoe de combinatie rijdt met originele vering.

Ik heb wel meteen even op de site van @Antera zitten neuzen.
Mocht de auto met caravan teveel doorhangen of is de combinatie te instabiel dan zal ik eens informatie bij hem opvragen wat ik het beste kan doen.
 

JvW

Senior Member
Ik kan je uit ervaring (weliswaar met aanhanger ipv caravan) wel meegeven dat de auto met de standaard vering behoorlijk doorhangt. Ik had achteraf graag hulpveren gehad en ga deze bij een volgende auto zeker bestellen.
 
Ha @JvW,

Op je profiel foto denk ik het greenline logo te herkennen op je skoda?
Zijn die niet anders geveerd als een normale ocatavia (volgens een collega is de gehele achterophanging anders en is het trekgewicht daardoor lager).
 

JvW

Senior Member
Het is inderdaad een greenline. Ik weet niet of deze anders geveerd zijn. Het trekgewicht is lager, dus de impact op de vering zal op hetzelfde niveau liggen dan.
 

Smeeuwis

Donateur
De vroege Greenlines zijn affabriek voorzien van het sportonderstel en liggen dus wat lager. De vering is ook war stugger. Mijn O3 GL BL 5 deurs hangt redelijk door met 60 kg op de haak (fietsendrager). Dus het doorhangen lijkt onafhankelijk van wel of geen sportonderstel. Als je dat niet wil moet je naar hulpveren of andere veren achter, maar in onbeladen toestand zal dat de auto achter nog stugger maken. De vraag is of je dat wil. Ook mijn advies zou zijn om naar @Antera te gaan.
 

Smeeuwis

Donateur
Het lagere trekgewicht van de Greenlines is een ander topic op dit forum. Wordt veroorzaakt door de milieutechniek, andere koeling en nog wat verschillen. Of het onderstel daar ook mee te maken heeft, geen idee...
 

Canon-Eye

Forumguru
Als je dat niet wil moet je naar hulpveren of andere veren achter, maar in onbeladen toestand zal dat de auto achter nog stugger maken. De vraag is of je dat wil.
Die hulpveren werken progressief, d.w.z. dat je er bij geringe belasting weinig of niets van merkt.
Ik heb vanwege caravan c.q. fietsdrager de Skoda OEM hulpveren laten monteren en dat bevalt prima. "Nog stugger" is eigenlijk niets van te merken.

Wel kwam de achterkant wat hoger te staan, maar dat vind ik eerder een voordeel omdat de Fabia Combi van nature een beetje "afgezakte" induk maakt. Hij staat er nu net iets stoerder bij. Kopllampen en mistlampen moesten daardoor wel opnieuw worden afgesteld.
 
Ik heb vanmiddag een enkelasser met een half kuubje zand en wat opsluitbanden achter de auto gehad.
De kogeldruk kon ik natuurlijk niet zo meten maar de octavia hing al aardig naar achter.
Volgende week nog eens een proefritje met de caravan doen maar ik denk dat er een paar progressieve veren tussen komen.
 

Tuur71

Senior Member
Ik rijd ook met eibach en caravan van 1300kg achter mijn 1.4 140pk (nog wel!) DSG en dat rijd prima!
 
  • Leuk
Waarderingen: CDK

AdB

Senior Member
Ik had met mijn O III Combi 2.0 TDI met een soortgelijke caravan (Fendt 450 QB max 1300 kg beladen) heel wisselende ervaringen. Trekkracht genoeg maar de stabiliteit van de combinatie is zeer sterk afhankelijk van de belading van zowel trekauto en caravan. Dus het kan wel. Aandachtspunten: zoveel mogelijk massa in de trekauto, belading caravan zoveel mogelijk laag en boven de as en een kogeldruk van 75-80 kg. Maar dat weet je waarschijnlijk al. En o ja, ik heb er direct hulpveren van achteren laten monteren tegen evt. doorzakken.
 

Antera

Donateur
Die hulpveren werken progressief, d.w.z. dat je er bij geringe belasting weinig of niets van merkt.
Ik heb vanwege caravan c.q. fietsdrager de Skoda OEM hulpveren laten monteren en dat bevalt prima. "Nog stugger" is eigenlijk niets van te merken.

Wel kwam de achterkant wat hoger te staan, maar dat vind ik eerder een voordeel omdat de Fabia Combi van nature een beetje "afgezakte" induk maakt. Hij staat er nu net iets stoerder bij. Kopllampen en mistlampen moesten daardoor wel opnieuw worden afgesteld.


Daar zijn de meningen over verdeelt maar de auto word kwa rijgedrag zeker anders met hulpveren. Hij kom hoger achter te staan zonder belading waardoor de auto meer op zijn neus drukt. Dit komt de wegligging niet ten goed en de auto word wat onstabieler zonder belading op de achteras ook met de wind ga je meer merken.
 

Canon-Eye

Forumguru
Daar zijn de meningen over verdeelt
Dat de meningen verdeeld zijn, is natuurlijk niet toevallig... Verschillende mensen zullen het effect anders waarderen.

Strikt theoretisch heb je ongetwijfeld gelijk. Wat je er in de dagelijkse praktijk - dus gewoon op de openbare weg, buiten het circuit - van merkt, is m.i. vooral een kwestie van perceptie en die wordt vanzelfsprekend mede beïnvloed door de extra inspanningen die iemand ervoor over heeft gehad om de boel te verbeteren (hoe fractioneel dan ook).
Psychologen zullen daar vast wel een vakterm voor hebben... ;)
 
Ik ben de afgelopen jaren 3x naar zuid frankrijk geweest met de octavia (2.0tdi), met verschillende caravans (bobby 450, 440 en laatste keer een 460 met max gewicht van rond de 1400kg) en dat ging allemaal prima. Auto is standaard geveerd en was prima te berijden, ook bij snelheden van 110km/h.

Kogeldruk rond de 70kg en verder de caravan natuurlijk goed beladen en ook lekker wat zware spullen in de auto leggen zodat de gewichtsverhoudin auto-caravan een beetje in balans blijft.

Aan trekkracht geen gebrek trouwens, lekker heuvel op vrachtwagens inhalen :-)
 
Bovenaan Onderaan