O3C PFL 18 inch 8J ET45 & icm 225/40 ervaringen?

Goeie 's middags allen.
Ik zie door de bomen het bos niet meer helemaal.

Rijdt momenteel nog rond met OEM 16 inch LM en 205/55R16 onder mijn 2017 Skoda Octavia 3 Combi (PFL).
Wil graag de originele velgen gaan gebruiken voor winterbanden.

Voor het mooie weer zit ik te kijken naar de Bola B12 of de Ronal R50.
Voor zover ik hier en bij Briskoda heb kunnen vinden zou 18'' 8J ET45 velgen moeten passen i.c.m. 225/40 banden.

Heeft iemand hier ervaring met deze maat velgen on de O3C?

Of toch beter andere J / ET waarde gaan?

1687954361609.png
1687954414387.png

Mochten er nog suggesties zijn voor soortgelijke velgen hoor ik het graag.
OZ Rally Racing staat ook nog op t rijtje.
Rotiform Aerodisc lijkt mij te omslachtig.

JeSko

Forumguru
Dat is perfect gangbaar en werd en word door velen hier met plezier gereden, zelfs 8.5 J kan perfect. Zelf reed ik op 19 x 8.5 ET42 en dat gaf een mooie fitment, met wat jij wilt gaan je wielen netjes gelijk met die wielkassen komen te staan, wat veel knapper is dan de standaard look waarbij de velgen ver naar binnen zitten. Ook vond ik mijn auto stabieler rijden met de wat bredere wielen.

Alleen wel verlagen he nadien, zeker met die stijl wielen, dat smoelt echt niet op een auto zonder verlaging. :)

Malinwa

Senior Member
Gaat perfect gaan. Ik rij in de winter op 18'' 8J ET44 met 225/40/R18 banden.
Vooraan staan deze mooi, vanachter staan ze naar mijn mening nog te veel naar binnen waardoor ik nog 8mm spacers heb geplaatst langs beide zijden.

Durf t bijna niet te zeggen. Maar heb dr al een jaar MAD hulpveren onder zitten tot volle tevredenheid. Geen porrem om te zien, wel praktisch.

JeSko

Forumguru
Ja dan zou ik echt deze velgen niet kopen, jij doet er uiteraard mee wat jij wilt maar zo'n wielen staan al niet onder een OEM onderstel, laat staan icm een verhoging.

andrehj

Forumguru
Goeie 's middags allen.

Rijdt momenteel nog rond met OEM 16 inch LM en 205/55R16 onder mijn 2017 Skoda Octavia 3 Combi (PFL).

Voor zover ik hier en bij Briskoda heb kunnen vinden zou 18'' 8J ET45 velgen moeten passen i.c.m. 225/40 banden.

8J is veel te breed voor een 225 brede band. Die hoort op 7J, of hooguit op 7.5J.
Met die brede velg wordt de kans op stoeprandschade veel te groot.

Verder neemt met 225/40 het comfort flink af en de kans dat je een band of velg in een gat in de weg kapot rijdt enorm toe.

Heb je dit al met je vrouw overlegd? Die zijn vaak wat rationeler.... :giggle:

Kortom, ik zou het lekker bij 205/55R16 houden (of hooguit upgraden naar 225/45R17 op 7 of 7.5J velg).

JeSko

Forumguru
@andrehj

8 j is echt niet veel te breed voor een 225 band, zelfs op 8.5 J staat een doorsnee 225 band maar licht getrokken. En dat ze niet comfortabel zijn klopt mijn inziens ook niet, 225 is een standaard bandenmaat die comfortabel zat is, ze geven bovendien minder zijdelingse rol als de omtrek maat ca 35-40 is. Dat je er sneller lek op rijd of je velg kapot rijd is pure onzin.

Laatst bewerkt:

Malinwa

Senior Member
225 op op een 8J velg valt binnen de normen hoor, ze staan niet eens getrokken op deze breedte.
Screenshot_20230628_180620_Samsung Internet.jpg
Comfort is er nog genoeg op een 225/40/R18 band. Maar dat is voor iedereen anders natuurlijk. Ik vind het prettiger rijden dan een band met een hoge wand.

ertromp

Forumguru
Exact @JeSko . Een 18 inch 8J velg gaat prima samen met een 225 breedte van de band en een hoogte van 40 zonder verlies van comfort of dat je de velgen maar kapot rijdt.

830046c48de39b649def04bd861df2c4.jpg

d814ce8dc65d0da6ad910940c8fe7f0d.jpg

andrehj

Forumguru
@andrehj

8 j is echt niet veel te breed voor een 225 band, zelfs op 8.5 J staat een doorsnee 225 band maar licht getrokken. En dat ze niet comfortabel zijn klopt mijn inziens ook niet,
Let even op wat ik schreef. Ik schreef nergens dat het niet comfortabel is (want dat is persoonlijk), maar dat het een stuk minder comfortabel is dan een band met een hogere wang. En dat is gewoon waar. Ik heb zelf ooit proefgereden met een S2 op 18", en die was beduidend minder comfortabel dan de S2 op 17".
225 is een standaard bandenmaat die comfortabel zat is, ze geven bovendien minder zijdelingse rol als de omtrek maat ca 35-40 is. Dat je er sneller lek op rijd of je velg kapot rijd is pure onzin.
Yeah right. En waarom staat Briskoda.net dan vol met posts van mensen die vanwege het slechte comfort en het vaak lekrijden willen switchen van 18" naar 17 (of, vaker) 16"?
Zomaar wat voorbeelden:

JeSko

Forumguru
@andrehj

Daarom ook de mijn inziens, je leest zelf niet goed. In Engeland zullen ze niet kunnen rijden zeker? Of de wegen zijn daar barslecht, alhoewel, ik ken veel mensen die nog veel grotere velgen met smallere bandjes rijden in België dan nog, zowat de slechtste wegen van Europa, en die rijden nooit lek. Zelf altijd met dunne bandjes gereden en ik moet de eerste band nog lek rijden en de eerste velg nog slopen ( zal maar niet te hard roepen :tongue: ) heb ook wel eens op Briskoda gekeken, en er zijn er daar ook massaal die grotere velgen met bredere banden monteren, dus wat daarmee dan? :D 18 met 40 rubber rond rijd je echt niet sneller lek dan 16 met 55. Tenzij je Sebastien Loeb denkt te zijn.

ertromp

Forumguru
Niet echt representatieve linkjes die gestuurd worden.
Begint met een O3 rijder die switcht van 18 naar 16 inch omdat ie jawel op IJsland woont en op grove keien moet rijden en zo staan er meer van dat soort voorbeelden in al die Engelse linkjes
In NL of DLD of BE of FR of A of CH of I is een 18 inch met een 40 band prima te doen is mijn jarenlange ervaring nu

Bedankt voor alle reacties.
Merendeel van de kilometers zal gereden worden in NL/DE.

Zomers wil het asfalt wel eens van mindere kwaliteit zijn op reis naar vakantiebestemmingen op de Balkan.

@andrehj 225/40R18 92Y 7,5J met ET51 staan in de sereinbereifung ook voor de Skoda O3C PFL 2.0 TDI.
Ik neem toch aan als dat zo'n rampenplan is dat VAG dit niet zou aanbieden?

Sjoda Octaaf

Actief lid
Rij zelf sinds kort rond J8X18 Et42 velgen, banden 225/40R18. niet verlaagd.
Niks af aan comfort. rijdt prima. banden staan er netjes omheen.
Alleen opletten met diepe kuilen/korte hobbels en drempels.
Laatst bij wegreparatie waar ze een laag asfalt tijdelijk weg geschraapt was,
even niet opgelet met de drempel af met gangentje 20km/p. dan denk je wel Oeeei de velgen. :oops:

Een hogere band/wang/velg helpt alleen meer voor comfort, minder geluid resonantie, bespaart evt. krassen op je velg,
en een hobbel in de weg voel je iets minder.

• Leuk
Waarderingen: JdV

JdV

Lid
Goeie 's middags allen.

Hier met de door jou genoemde maat velgen MAM RS4 Palladium Front Polish (225/40 R18). Ik vind ze voldoende comfortabel. Banden zijn Hankook H750 Kinergy 4S2 all weather banden (best getest). Zijn weer wat comfortabeler dan de Michellin Crossclimate+ die ik daarvoor had.
Veel plezier en succes met je toekomstige aankoop

Bijlagen

• JEF_7863+delete+vibrton+ledkoplamp+band+crop1 (Kopie).jpg
    JEF_7863+delete+vibrton+ledkoplamp+band+crop1 (Kopie).jpg
    818,6 KB · Weergaven: 30
  • JEF_7867+band+hyperreal+crop1+vign (Kopie).jpg
    JEF_7867+band+hyperreal+crop1+vign (Kopie).jpg
    1.002,9 KB · Weergaven: 30
  • JEF_7871+band+hyperreal+crop+vign (Kopie).jpg
    JEF_7871+band+hyperreal+crop+vign (Kopie).jpg
    917,2 KB · Weergaven: 29
  • JEF_7875+achtergrond+led+hyperreal+crop+vign (Kopie).jpg