O4 - Geen gebiedsgegevens beschikbaar (Denemarken)

RoelF

Forumguru
Hoi!

Gisteren via de veerboot Puttgarden - Rødby aangekomen in Denemarken.
Na het verlaten van de boot een melding van de auto 'Geen gebiedsgegevens beschikbaar'.
We gebruiken de Waze om te navigeren, dus we reageerde met een 'joh, prima' en reden verder naar onze vakantiebestemming.

Toch eens benieuwd wat zijn probleem is, dus even in de toet gaan zitten rommelen.
Ik kan uitzoomen en zie dan hoofdwegen en snelwegen, maar inderdaad geen lokale weggetjes.
Als ik vanaf onze vakantiebestemming een route wil laten plannen naar bijvoorbeeld Kopenhagen, zegt ie dat er geen route beschikbaar is.
Het lijkt er op dat de ingebouwde navi geen kaart (of in ieder geval geen gedetailleerde kaart) heeft van Denemarken.

Mijn navigatie database is van 22.12. Toen liepen de online-services af en had ik geen behoefte om bij te betalen.

Ik ben benieuwd of iemand dit herkent of ook eens heeft meegemaakt.
Had niet verwacht dat ik binnen 1 dag uit de kaart kon rijden. :LOL:

Rallye

Forumguru
Ik weet niet of het aan de dealer ligt. Die hebben van dit soort zaken in mijn ervaring nauwelijks verstand en gaan dan een kleine versie van de kaart installeren? Waar vandaan?

Volgens mij rekent de MIB3 erop dat hij als je richting een gebied gaat nieuw zaken kan downloaden. Blokkeer je die mogelijkheid, dan moet je dus voor je vertrekt de kaart updaten. Als dat zo is, zou het wel fijn zijn als Skoda dat aan zou geven.

EdK

Forumguru
Zodra er een land niet is geselecteerd in de gedownloade map dan heb je dus alleen de hoofdwegen en kan hij zoals je al hebt ervaren geen route plannen.
Jaarennnnn geleden had ik op de motorfiets één van de eerste garmin navi voor de motorfiets.
Hier kon je zelf bepalen welke landen je op de unit plaatste met een max als geheugen vol zat.
En dus ook het probleem gehad dat jij hebt ervaren. Had noord frankrijk er wel opstaan en dacht dat het gebied waar ik heen ging erbij stond.
Tsja niet dus ! Had de massel dat ik een PC kon gebruiken daar in de buurt toendertijd en heb toen me unit kunnen updaten met het gebied erbij waar ik dus zat

RoelF

Forumguru
Ja, mee eens. Ik denk ook dat Skoda verwacht dat je blijft betalen voor je online services.
...
Denk dat er maar één oplossing is: laatste offline versie downloaden op een usb-c stick en deze installeren…
...
Helaas is de laatste offline versie ouder dan 22.12 (daar loopt al een ander topic over).
Zodra er weer een nieuwe offline versie is (en ik daarmee mijn versie hoger krijg dan 22.12), zal ik weer eens testen of Denemarken wel tot in detail er op staat.

CharlesTucker

Forumguru
Begrijp ik nu goed dat de MIB3's met inkompleet kaartmateriaal voor Europe geleverd worden? En dat ie dat dan kompleteert als je ergens komt, mits je blijft betalen voor de online-services? En dat wordt dan ook niet goed gecommuniceerd kennelijk. Da's dan geen vooruitgang ten opzichte van het spul in de Columbus van m'n O3 (MIB2.5?). Die kon m'n hotel in Roskilde deze week prima vinden. Af-fabriek geheel Europe geinstalleerd, gratis updates (die overigens ook niet heel erg up-to-date zijn, maar dat is een ander verhaal).

RoelF

Forumguru
Hemi, ik heb de offline update niet bij me en ga hem niet downloaden over de 4g-wifi die bij ons vakantiehuisje hoort. Daarbij doet de navigatie via de mobiel het prima. Ben ook wel benieuwd... maar niet genoeg, haha.

Daar lijkt het inderdaad op, Charles.

CharlesTucker

Forumguru
Dat snap ik, maar je mogelijkheid klinkt wel als een logische verklaring voor wat de TS beschrijft. Dus ik ben benieuwd of het ook daadwerkelijk zo werkt. En zo ja, dan ben je dus zo'n beetje verplicht dat online gebeuren te blijven betalen (tenzij je nooit eens een nieuwe plek wilt bezoeken). Leuk verdienmodel weer.

EdK

Forumguru
En zo ja, dan ben je dus zo'n beetje verplicht dat online gebeuren te blijven betalen
Misschien heb ik het ook wel verkeerd hoor.
Maar met je VIN nummer kun je de kaarten ook via hun update website downloaden .
Nu zit ik ook nog in de gratis update periode, maar kan het niet zo wezen dat als jij niet voor verlenging van online update iest dat je dan toch opeens wel die gedownloade kaarten kunt gebruiken voor de update ?
Want als ik de file nu download en op USB zet dan doet hij er niets mee ( lijkt het op )
Zeg dus niet dat het zo is , maar kans lijkt me redelijk aanwezig.....

fanSkoda-VW

Forumguru
Augustus 2019: Amsterdam - Berlijn - via de ferry overgestoken - naar Kopenhagen - dan over de grote brug en via Hannover terug.
Alles op de prima werkende nav in de Fabia combi III, óók in de binnenstad van Berlijn en óók in Kopenhagen en Hannover.
Dus zou het in 2023 helemaal moeten werken, toch?

grtss

Bovenaan Onderaan