O4 met DSG: sport stand

RedC

Senior Member
Ik ben ondertussen al bijna een jaar super tevreden gebruiker van de Octavia met DSG. Maar er is 1 ding wat ik me afvraag:

Er is een S (sport?) stand op de versnellingsbak, maar is dit gewoon een softwarematige aanpassing zodat de auto wat hoger in toeren schakelt of wat doet deze stand? Waarvoor is deze eigenlijk gemaakt?

Gebruiken jullie deze stand vaak?
 

1983jeroen

Forumguru
In mijn O3 schakelt deze alleen veel later op en blijft heel lang hoog in toeren hangen. Ook terugschakelen gaat op andere momenten. Ik gebruik het eigenlijk nooit omdat ik dat gejank van de motor storend vind.

Nu is mijn DSG aangepast waardoor deze in D ook al iets later schakelt dan standaard.
 

Patron

Senior Member
De versnellingsbak wordt anders ingesteld waardoor je wat vlotter wegrijdt. Daarnaast regenereert hij wat meer in de sport modus.
 

Berghuis

Donateur
Als ik het goed heb heeft @RedC geen Plug-In Hybride, dus van regeneren zal geen sprake zijn.
Bij mijn voorloop Octavia’s merkte ik dat de DSG vooral later op- en afschakeld en optrekken voelt iets vlotter aan, maar noemenswaardig vind ik het nou ook weer niet.
 

RedC

Senior Member
Klopt @Berghuis het is geen Plug-In
Bedankt voor de antwoorden! Het was ook mijn gevoel dat het schakelen iets later is, maar wereldschokkend is het allemaal niet :-)
 

jongetje

Forumguru
Hij schakelt iets later. Ik rij eigenlijk altijd in de sportstand want anders blijft de auto eindeloos uitrollen (vrije loop) en ik wil als ik het gas loslaat dat er op de motor geremd wordt zoals bij een verkeerslicht of rotonde. En in de D moest ik veel vaker bij remmen dan in de S stand. En de motor gaat niet meer in de start/stop stand bij bijv. een verkeerslicht, dan blijft deze altijd draaien om direct weg te rijden.
(Dit is wel met de 1.0 etec uitvoering een PHEV zal anders zijn).
 
Bovenaan Onderaan