OBD Diagnose Tool werkt niet, Radio oorzaak

zefke

Lid
Hallo Fabia Fans,


Ik had laatst de piepende kachelaanjager uit elkaar gehaald en daarbij de sleutelschakleaar voor de SRS airbag in het dashboardkastje losgekoppeld. Dat is op zich geen probleem mits je de auto niet op contact zet om de ventilator te proberen. Dat had ik dus wel gedaan en sindsdien bleef het SRS Airbag lampje branden.

Als DHZ sleutelaar wil je dat natuurlijk ook zelf weer oplossen, dus ik heb een eenvoudige ScanTool gekocht de de RDT-45 van Roadi. Wat schets mijn verbazing, ik kon geen contact krijgen met Fabia. Nog met de Engine control, nog met de ABS, nog met de SRS computer. Het tool bij een kennis aan de Octavia gehangen en daar werkte het wel.

Na enig speurwerk op internet kwam ik op de site van Ross-Tech een verhaal tegen over een aftermerket autoradio die de K-line omgoog trok naar 12V. Ik ben toen gaan meten en inderdaad de aansluiting 7 (K-Line) van de OBD Diagnose connector bleek 12V te zijn ten opzichte van pin 4 (massa), ook met de radio uitgeschakeld.

Dus de aftermarket radio uitgebouwd en losgekoppeld en inderdaad kon ik nu wel contact krijgen met de betreffende computers van de Fabia. Ik heb nu de K-Line draad (grijs/zwart) uit de zwarte 8-pin connector van de autoradio verwijdered (pin 3) en nu werkt de diagnose ook weer met aangesloten autoradio.

Hier de link naar de site van Ross-Tech: http://www.ross-tech.com/vag-com/aftermarket-radio.html

Dus als je OBD diagnose tool niet werkt is dat zeker de moeite waard om even te controleren als je een after market radio hebt gemonteerd.

groetjes
Paul
 

Cordoba

Forumguru
Bekend verhaal Zefke, ik heb iets soortgelijks gehad, alleen was bij mij de initiele oorzaak dat ik de auto uit wilde lezen op foutcodes, een kapot getrilde zekering van de ABS (ik wilde zeker weten dat ik geen foutcodes meer had).

In mijn geval geen probleem met uitlezen via Vagcom, maar met de VASkast van de dealer lukte het niet, hoewel de ene keer de chefmonteur volgens de verhalen wel verder kwam dan de andere keer. Mijn inmiddels ex-dealer slaagde er niet in om binnen 2 uur mijn auto uit te lezen, of de oorzaak op te zoeken, maar had wel een rekening van ruim 150 euro. Volgens deze amateurs van Versluis Zoetermeer, moest de ECU vervangen worden á 600 euro. Ik ben voor second opinion naar de Seat-dealer gegaan, en binnen 5 minuten was het geregeld.
Ik denk dat dit verhaal duidelijk maakt waarom ik niet meer bij deze 'deskundigen' kom, zeker als je weet dat ze eigenlijk bij ieder contact fout op fout stapelden. Zelfs het bestellen van wat standaard onderdelen was een probleem, omdat steeds de helft van de benodigdheden ontbrak doordat men vergeten was om die te bestellen.
 

zefke

Lid
Mijn inmiddels ex-dealer slaagde er niet in om binnen 2 uur mijn auto uit te lezen, of de oorzaak op te zoeken, maar had wel een rekening van ruim 150 euro.
Ik had ook al zo'n vermoeden dat die 59,- euro voor de RDT-45 een goeie investering zou worden....
 
Bovenaan Onderaan