zefke
Lid
Hallo Fabia Fans,
Ik had laatst de piepende kachelaanjager uit elkaar gehaald en daarbij de sleutelschakleaar voor de SRS airbag in het dashboardkastje losgekoppeld. Dat is op zich geen probleem mits je de auto niet op contact zet om de ventilator te proberen. Dat had ik dus wel gedaan en sindsdien bleef het SRS Airbag lampje branden.
Als DHZ sleutelaar wil je dat natuurlijk ook zelf weer oplossen, dus ik heb een eenvoudige ScanTool gekocht de de RDT-45 van Roadi. Wat schets mijn verbazing, ik kon geen contact krijgen met Fabia. Nog met de Engine control, nog met de ABS, nog met de SRS computer. Het tool bij een kennis aan de Octavia gehangen en daar werkte het wel.
Na enig speurwerk op internet kwam ik op de site van Ross-Tech een verhaal tegen over een aftermerket autoradio die de K-line omgoog trok naar 12V. Ik ben toen gaan meten en inderdaad de aansluiting 7 (K-Line) van de OBD Diagnose connector bleek 12V te zijn ten opzichte van pin 4 (massa), ook met de radio uitgeschakeld.
Dus de aftermarket radio uitgebouwd en losgekoppeld en inderdaad kon ik nu wel contact krijgen met de betreffende computers van de Fabia. Ik heb nu de K-Line draad (grijs/zwart) uit de zwarte 8-pin connector van de autoradio verwijdered (pin 3) en nu werkt de diagnose ook weer met aangesloten autoradio.
Hier de link naar de site van Ross-Tech: http://www.ross-tech.com/vag-com/aftermarket-radio.html
Dus als je OBD diagnose tool niet werkt is dat zeker de moeite waard om even te controleren als je een after market radio hebt gemonteerd.
groetjes
Paul
Ik had laatst de piepende kachelaanjager uit elkaar gehaald en daarbij de sleutelschakleaar voor de SRS airbag in het dashboardkastje losgekoppeld. Dat is op zich geen probleem mits je de auto niet op contact zet om de ventilator te proberen. Dat had ik dus wel gedaan en sindsdien bleef het SRS Airbag lampje branden.
Als DHZ sleutelaar wil je dat natuurlijk ook zelf weer oplossen, dus ik heb een eenvoudige ScanTool gekocht de de RDT-45 van Roadi. Wat schets mijn verbazing, ik kon geen contact krijgen met Fabia. Nog met de Engine control, nog met de ABS, nog met de SRS computer. Het tool bij een kennis aan de Octavia gehangen en daar werkte het wel.
Na enig speurwerk op internet kwam ik op de site van Ross-Tech een verhaal tegen over een aftermerket autoradio die de K-line omgoog trok naar 12V. Ik ben toen gaan meten en inderdaad de aansluiting 7 (K-Line) van de OBD Diagnose connector bleek 12V te zijn ten opzichte van pin 4 (massa), ook met de radio uitgeschakeld.
Dus de aftermarket radio uitgebouwd en losgekoppeld en inderdaad kon ik nu wel contact krijgen met de betreffende computers van de Fabia. Ik heb nu de K-Line draad (grijs/zwart) uit de zwarte 8-pin connector van de autoradio verwijdered (pin 3) en nu werkt de diagnose ook weer met aangesloten autoradio.
Hier de link naar de site van Ross-Tech: http://www.ross-tech.com/vag-com/aftermarket-radio.html
Dus als je OBD diagnose tool niet werkt is dat zeker de moeite waard om even te controleren als je een after market radio hebt gemonteerd.
groetjes
Paul