OBD meters

hemi24

Forumguru
Heb je veel last van storingen..?

Foutcodes uitlezen is natuurlijk maar één ding; juiste interpretatie is weer iets heel anders.

goom

Lid
Nee geen last ergens van... de skoda rijd als een zonnetje.
Enige wat wel speelt is dat ik niet meer naar de dealer wil in de regio van Rotterdam.
Hoogenboom en de Maasgroep hebben daar alles overgenomen. En deze dealers heb ik geen vertrouwen in (heel verhaal).
Dit betekend dat ik mijn skoda naar een regulier garage ga brengen voor onderhoud.
Omdat ik graag wil weten wat er speelt en na wil gaan of wat men mij verteld klopt zit ik aan zo'n meter te denken.

Daarnaast heb ik wat steenslagschade op mijn motorkap die een spotrepair nodig heeft.
Hiervoor wil ik in de regio van rotterdam een bedrijf gaan zoeken die mij goed kan helpen.

Antera

Donateur
Maasgroep is toch wel een van de betere dealer nog in NL ;)

Zelf uitlezen kan altijd met alles wat je wenst maar of je dan weet wat er aan de hand is is maar de vraag. De tools laten niet altijd duidelijk zien wat er aan de hand is

Tees

Donateur
Als je €45 uit wilt geven aan een Ali OBD lezer, zou ik eerder een OBDeleven kopen. Als je een Android telefoon of tablet hebt kan je de FirstGen kopen voor €40, voor Apple heb je de NextGen nodig voor €60. Als je geduld en geluk hebt kan je nog op Marktplaats wat scoren, zo ben ik aan mijn FirstGen gekomen voor een klein bedrag.

Tees

Donateur
Sowieso periodiek (enkele keren per jaar) om te zien of er foutcodes zijn. Beetje bijhouden of er iets opkomt dat ik niet verwacht, om zo eventuele problemen te signaleren voordat ze een serieus probleem worden. Al heb ik niet de illusie dat ik het grootste deel van de problemen hiermee ga afvangen.

Later ben ik wat simpele softwarematige aanpassingen gaan doen (dankzij de Pro licentie, tegenwoordig abonnement), en ik gebruik m nu ook om grotere problemen te diagnosticeren (zie mijn topic in Impressies, zomer vorig jaar).

Grote maar: ik lees veel, ben hier al een paar jaar behoorlijk actief en doe m'n eigen onderhoud plus eenvoudige tot middelcomplexe reparaties. Maar t begon bij mij wel met een OBD lezer.

Agent327

Forumguru
Hier ook OBDeleven, ik doe al 35 jaar onderhoud aan mijn auto(s). Zo'n 12 jaar gelden toen ik mijn Volvo 960 ben ik met een universele ELM327 dongle en de Torque app begonnen.Nadat ik de Skoda kocht heb ik de OBDeleven tool aangeschaft (je moet met je tijd meegaan) Hiermee heb ik onder meer het vervangen van mijn dieselinjectoren gerealiseerd. (handleiding staat hier ook op de site).
Ik wil alleen maar zeggen; ben je een gevorderd sleutelaar en heb je een gezone nieuwsgierigheid dan is zo'n OBDeleven of VCDS een welkome aanvulling op je gereedschapsset. Als je niet weet wat je doet, blijf er dan af.
Oja, omdat je weinig gebruikerssupport kunt vinden bij de makers van OBDeleven is er op FB een community opgezet waarin vragen worden gesteld en relevante antwoorden worden gegeven.

Bovenaan Onderaan