Occasion fabia kopen

NoZem

Nieuw lid
Hallo allemaal, eerst effe voorstellen: Ik ben Ralph en ik kom uit Leerdam, ik rij nu een Peugeot 406 Break die nu teveel kosten gaat geven dus we zijn gaan kijken voor wat anders, en kwamen bij een Fabia uit!
voornaamste redenen zijn een stuk gunstiger verbruik, iets kleiner en redelijk lage aankoop prijs.

Aangezien ik nieuw ben in de wereld die Skoda heet zit ik vol vragen, en ik dacht, wat is een betere plek
om te vragen dan waar liefhebbers zitten?
Mijn budget voor een nieuwe auto is rond de €4000,- inclusief inruil van de 406.

we zitten vooral te kijken naar Fabia's tussen 2003-2006, wat dus precies de grens is tussen een Fabia 1 en 2. is het wat geld waard om echt voor de Fabia 2 te gaan of maakt het niet zoveel uit?

we komen vooral auto's tegen met een 1.4 16v 75pk en de 1.4 16v 101pk tegen (die vreemd genoeg exact hetzelfde verbruiken volgens de site van Autoweek -> 1:14,9)
ik ben vrachtwagen chauffeur dus ben langzaam rijden en optrekken gewend, dus weinig pk's zie ik niet als een probleem, zeker niet als de 75pk versie bijvoorbeeld zuiniger zou zijn dan de 101pk versie.
welke motor raden jullie aan en is het betrouwbaarst?

waar moet ik op letten als ik ga kijken voor een auto? heb me al wel in zitten lezen maar ik kwam niet veel verder dan dat de achterdeuren soms lekken, en je dus moet kijken of de vloer droog is, misschien meer van dit soort tips?

alvast bedankt!
 

Desperado

Forumguru
Volgens mij zijn hier ook al topics over te vinden. Ikzelf zou het zo niet weten, maar als je eenzelfde grote wilt als de 406 kun je beter een Octavia nemen :D
 

ertromp

Forumguru
Welkom Ralph! @Cordoba en @Ronnie hebben jullie nog tips?
Betreffende model zou mijn persoonlijke voorkeur de Fabia I zijn als je een combi op het oog hebt en de Fabia2 als je een Hatchback op het oog hebt
 

Joske

Forumguru
+1 @ertromp :thumbsup:

de Fabia 1 combi is werkelijk een grote auto in zijn segment, zeker qua kofferruimte! Past zo een Polo in! :D

Ik vind de F1 een zeer betrouwbare zuinige auto (ik rij een 1.4TDI van 2006 // 145.000km). Enige kosten dat ik ondertussen gehad heb is 4 (of waren het er nu 6 :pieker:) nieuwe banden, distributieriem/waterpomp (preventief) en onderhoud. Ohja en de ophangingsrubbers, is gekende kwaal net zoals de lekkende achterdeuren. (heb ik ook moeten afkitten)

Voor de rest is het een degelijke en betrouwbare auto ;)

Over de F2 kan ik mij niet uitspreken, het enige dat ik daar over kan vertellen is dat er wel eens problemen zijn met de EGR klep van de 1.2TDI greenline. (die behoorlijk duur kunnen uitpakken..)
 

Cordoba

Forumguru
Ralph, zowel gezien je budget als de jaartallen waar je zoekt kom je uit op een Fabia I (wel de facelift versie, vanaf najaar 2004 of daarvoor de pre-facelift) de Fabia II is pas vanaf najaar 2007.

Ik zou zeggen ga zowel met de 75 pk, als met de 100 pk versie rijden: ik vond vooral de eerste jaren de 75 pk versie wel erg tam in een combi (is zwaarder dan een hatchback), maar omdat ik geen goede 100 pk versie kon vinden, in een redelijke tijd toch voor de 75 pk gegaan. Mijn vorige auto was economisch total loss nadat een Opel de motorkap als landingsbaan had gebruikt, dus vandaar dat ik niet zoveel tijd had om te zoeken. Overigens mijn vorige auto was een Seat Cordoba met een 100 pk blok, en een auto die bovendien ruim 100 kg lichter was.

Als ik op Spritmonitor kijk geven zij als verbruik voor de 75 pk versie (hatchback, combi en sedanversie), voor 149 gebruikers een gemiddelde van 6,89 liter/100 km, oftewel 14,5 km op één liter.

Voor de 100 pk versie, een gemiddeld verbruik van 6,88 liter/100 km voor 33 gebruikers, oftewel vrijwel identiek verbruik. Daarbij moet je wel in je achterhoofd houden, dat de 100 pk versie waarschijnlijk meer buitenweg/snelweg km's maakt, en daardoor misschien wat beter scoort in de gebruikslijst, aan de andere kant, zullen de 'scheurneuzen' ook een wat krachtiger blok kiezen.

Wat de aandachtspunten betreft: behalve de deuren, ook opletten of de binnenverlichting niet vreemd doet (is meestal microswitch in het portierslot), en hoe ver de motor is, voor de distributie vernieuwd moet worden (op basis van leeftijd of op basis van km's).

@ertromp ik was al bezig zaken op een rijtje te zetten en uit te zoeken.

Edit: check ook even of de koplampen mooi helder zijn, anders moeten die vervangen worden (drukt de verkoopprijs van de Fabia) of gepolijst worden, maar bij polijsten gaan ze wel weer sneller mat worden als je ze niet goed onderhoud, of regelmatig onderhanden neemt.
 

NoZem

Nieuw lid
ik dacht dat het omslagpunt van Fabia I naar II bij 2004 lag :pardon:niet dus...
nuttige tips! bedankt voor jullie reacties!
morgen even bellen naar een garage die een 75pk heeft staan, 149000km op de teller uit 2004

@Desperado 406 is idd een slag groter, maar wat minder ruimte kan ook best nu, en de octavia
is duurder en verbruikt wat meer. En mijn vrouw is erg blij met een iets kleinere auto ivm parkeren denk ik :angel:
 

Cordoba

Forumguru
Je kunt eventueel ook zoeken naar een exemplaar met parkeersensoren (achter), al zijn die er niet zo heel veel bij de Fabia I.
 

Vlaar032

Senior Member
Bij www.autotrack.nl kan je een zoekopdracht instellen. Ook vind ik dat de meest realistische site ivm de maandelijkse kosten die hij ook laat zien.

Zit natuurlijk gelijk zelf ook even te bladeren...D'r zit gewoon o.a. een 2.0 liter bij! Dat zal wel vlot rijden...
 
Laatst bewerkt:

Cordoba

Forumguru
Die 2-liter heb ik ook gezien op Gaspedaal (is een site die een hele hoop sites als autoscout, autotrack, autowereld enz. combineert, vandaar dat het mijn standaardsite is geworden voor het zoeken naar occasions en hun prijzen.
 

peperskoda

Forumguru
Met de 1.4 Fabia's van de eerste lichting is niets mis. De 75pk en 100pk blokken zijn VW-motoren, er zijn namelijk ook nog 68pk 1.4 Fabia's in omloop en die zijn voorzien van een ouderwets Skoda-blok. De 2.0 blokken lijken heel leuk, veel vermogen in een relatief lichte auto, maar als ze wat meer levenservaring hebben worden het maar al te vaak olieboten die bijna net zoveel olie als benzine lusten.....
Probeer wel een zo compleet mogelijke uitvoering te scoren, vanaf 2002 heeft Skoda elk jaar wel een of meerdere leuke actiemodellen uitgebracht die uitgerust zijn met veel extra's. Een "gewone" uitvoering zit wat minder goed in zijn spullen.
Als je bij een Fabia gaat kijken en gaat rijden(!!) gewoon alle knoppen proberen. Zeker in de eerste jaren is er nog weleens een elektronisch probleempje geweest met de Fabia. In dit jaargetijde kun je vrij makkelijk de airco testen en ruiken. Als het ding onaangename geuren verspreid moet er een grondige reiniging uitgevoerd worden. Probeer zoveel mogelijk inzicht te krijgen in de onderhoudshistorie, daaruit kun je enige informatie halen over hoe het voertuig is gebruikt.
Luister tijdens de proefrit naar eventuele bijgeluiden van wiellagers, drukgroep etc. Ook willen de achterbanden nog weleens cuppen(zaagtandprofiel aan de buitenzijde van de band, te voelen door met je hand tegen de rijrichting in over de band te gaan blijven je vingers telkens achter een profielblokje hangen is dat vaak een eerste teken van het cuppen) dat geeft een geluid lijkend op dat van een defect wiellager.
Als je op deze manier een eventueel aan te schaffen auto beoordeeld dan kun je een redelijk inschatting maken wat er aan de auto gedaan moet worden om deze op een goede manier rijklaar te maken zodat jij voorlopig zonder grote kosten kunt rijden. Tegelijkertijd geef je aan de verkoper het signaal dat je weet waar je over praat en dat maakt het onderhandelingsgesprek een wat meer "levelled playing field"
 

NoZem

Nieuw lid
Inmiddels hoor ik bij de skoda club :D
het is een Fabia Combi uit 2004 geworden, idd met zo'n beetje alle opties, airco (of climate control.. er staan iig graden aanduiding op de temperatuur regeling), cruise control en PDC en een mooie radio er in. het is een 1.4 met 75pk, ex-lease auto en zo te zien altijd netjes in dealer onderhoud geweest.
enig puntje wat ik tot nu toe heb kunnen vinden is dat de radio ontvangst bagger is, dus van de week als ik tijd heb even kijken hoe de (pioneer) radio er uit gaat in de hoop dat de antenne kabel niet goed zit.
Rijdt goed!

bedankt voor al het advies, gelukkig (nog)geen mankementen kunnen vinden.
 

Cordoba

Forumguru
Ik had bij de oorspronkelijke Sony-radio ook een belabberde ontvangst, zelfs zo erg dat ik 'm er uit heb gehaald en voorlopig vervangen voor een 15 jaar oude Philips. Later vervangen door een nieuwe Alpine en het sprietje op het dak vervangen (antennespriet kost minder dan 10 euro). Voor het demonteren van de radio: vaak is het handiger om eerst het bakje onder de radio met beleid los te trekken, en dan pas de radio.

Wat airco/climate control betreft: als je met een drukschakelaar (AC) de airco inschakelt, heb je airco en geen Climate Control, die temperatuurverdeling staat ook op de versie met handmatige airco.
 

peperskoda

Forumguru
Het airco systeem dat in jou auto zit heet officieel climatic. Het regelt wel de temperatuur maar je moet wel zelf de aanjagersnelheid regelen. In de jaren negentig betaalde men er bij VW zelfs extra geld voor zonder de toevoeging van de airco, dan was het 's winters in elk geval altijd de goede temperatuur. Skoda heeft het gemonteerd tot het einde van het eerste decennium van deze eeuw....
Wellicht kan je radio ontvangst nog verbeteren door het monteren van een antenneversterker.
 
Bovenaan Onderaan