Occassion Kodiaq-l specifieke vragen

Hallo,

komend uit een volkswagen t-roc waarbij de ruimte voor kinderzitjes achter vrij gelimiteerd zijn (ik ben 190cm), heb ik mijn oog laten vallen op een Kodiaq. Ik heb gelezen hoeveel issues er nog zijn met de Kodiaq-ll en twijfel daarom enorm om toch maar voor de beproefde Kodiaq-l te gaan. Maar ja, die zijn wat ouder.

Wij rijden maar 15k per jaar maximaal en electrisch is niet echt een wens voor ons. Hoewel de Kodiaq-ll qua interieur er erg fris uitziet, is het ook meer spielerij natuurlijk.

Ik probeer mij nu zoveel mogelijk in te lezen mbt de kodiaq maar ook wat bv bekende issues zijn. Waar moet je op letten en welke zaken moet je misschien vermijden? Waar ligt een beetje de sweet spot(KM, bouwjaar, uitvoering). Zelf kijk ik naar kodiaqs waarbij de teller wel ruim onder de ton ligt. Ik wil in principe nog wel de komende 8 a 10 jaar er mee rijden, dus restwaarde is minder belangrijk. Dus een van de laatste kodiaq-l is dan een logische keuze? De prijzen verbazen mij overigens nog best, van wat ik zie hangt alles een beetje rond e 30k met uitschieters naar boven, maar dat zijn kodiaq-ll versies. Ik heb laatst een kodiaq van a-point gereden, een 4x4 uit 2019 met 90k op de teller. Reed best prima, maar we waren nog niet helemaal overtuigd. Mijn vraag is dan concreet, jullie als specialisten en gebruikers, welke versies en uitvoeringen zouden mijn aandacht moeten hebben?

Ik hoop dat mijn topic in het juist onderdeel geplaatst is, zo niet mijn excuses daarvoor.
 

Fortissimo

Senior Member
Ik ben geen expert, maar heb zelf in september een Kodiaq uit 2019 aangeschaft.
Duitse import via merkdealer en VAG-Duitsland. 46k op de teller voor 31k.
Wat ik wel deed was kijken wat ik belangrijk vond in een auto. Ik zat met het MTM i.v.m. caravan en rijbewijs B.

Ik wilde bijv. een vlakke vloer in de kofferruimte om makkelijk mijn sousafoon in- en uit de auto te kunnen tillen. Dat heeft deze niet, maar daardoor heb ik wel opeens meer bagageruimte. Dit was dus een wens die ik snel heb laten vallen.

Doordat we een Duitser hebben, hebben we blijkbaar een luxe auto. Het is geen 4x4 en we hebben ook geen instelbaar onderstel, maar hij zit wel vol met opties waarvan ik nooit verwacht had dat ik ze fijn zou vinden. En ook vol met opties die ik nog moet uitproberen.
De vraag is ook wat wil je zelf en wat vind je mooi. Vind je het model voor of na de facelift mooier (als je om het uiterlijk geeft). Heb je liever Adaptive Cruise Control of een normale. Vanaf een bepaalde versie kan dat gekozen worden heb ik ergens gehoord. Ik heb alleen ACC en soms zou ik toch liever de CC hebben. Analoog of digitaal display. Er zijn eigenlijk teveel keuzes bij deze auto.
Mijn wensen waren uiteindelijk: klimaatbeheersing, cruise control, bagageruimte, trekkracht, MTM, verwarmde buitenspiegels, trekhaak, hoge instap en ruimte, achteruitrijcamera, 5 persoonsuitvoering, benzine, =< 5 jaar oud en binnen ons budget.

Hiervoor hebben we Honda en Toyota gereden, dat is heel anders. Daardoor zijn er ook een paar punten die ik minder vind aan de Skoda. Dat kan gewenning zijn, maar ook gewoon iets wat ik persoonlijk geen slimme keuze vind van de fabrikant.
 
Onze wensen zijn:
=< 5 jaar oud
< 100.000 km op de teller
Automaat
Klimaat beheersing
Achteruitrijcamera
Stoel verwarming
Verwarmde spiegels
5 persoons uitvoering.

Wij hebben geen caravan wens oid, dus dan is bv een uit de kluiten gewassen versie minder noodzakelijk.
Die duitse imports zie ik ook wel eens voorbij komen, via dasimport. Echter bekruipt mij het gevoel dat je dan of ongezien de auto aanschaf of er best wat bij komt kijken. In geval van problemen is je garantiepunt wel veel verder weg.

Maar 46k op de teller voor zo'n auto is niet heel veel, dat klinkt bijna weinig. Of rijden ze in duitsland niet zoveel met een auto?
 

SkodaBart

Actief lid
Ik heb een Kodiaq 1 uit 2023, heerlijke auto! Ik kwam van een Yeti af en had niet bijzonder veel wensen, enkel meer bagageruimte en nieuwer (want aan de Yeti zat groot onderhoud aan te komen waar ik hopelijk nu voorlopig even vanaf ben). Ik had bij de dealer een sportline uitvoering zien staan die ik erg mooi vond en waar ik in eerste instantie voor ging kijken. Ik vond het uiterlijk en de kleur van de sportline erg mooi. Maar naast de sportline stond mijn huidige auto, een business edition plus, in het zwart en minder mooie velgen, maar wel meer opties (automaat, panorama dak, was geen vereiste maar wel mooi, digitaal display, 7 persoons dus vlakke laadvloer, trekhaak), en goedkoper dus de keuze was gauw gemaakt! Dan maar geen kek kleurtje en dikke velgen ;) Geen ACC maar de CC werkt gewoon goed. Ik heb wel met OBDeleven lane assist aan gezet (het heeft steeds andere namen maar dat hij niet de lijn over gaat, die dat hij automatisch stuurt en de auto in het midden van de rijstrook weet te houden die staat uit), en nog wat kleine foefjes. Afgelopen jaar zijn wij met de Kodiaq en caravan naar Zuid Frankrijk gereden, dat ging moeiteloos! En de ruimte in de auto is gewoon heerlijk! Twee kinderen en zooi past er makkelijk in, geen dakkoffer meer nodig. En als een van de apen een kinderfeestje heeft of uitje van school dan gaat de 3e zitrij omhoog en veranderd de Kodiaq in een schoolbus.

Ook ik ben geen expert maar ben wel gewoon enthousiast over mijn Kodiaq! Misschien helpen onderstaande filmpjes?


 
  • Leuk
Waarderingen: EdK

Fortissimo

Senior Member
Onze wensen zijn:
=< 5 jaar
Die duitse imports zie ik ook wel eens voorbij komen, via dasimport. Echter bekruipt mij het gevoel dat je dan of ongezien de auto aanschaf of er best wat bij komt kijken. In geval van problemen is je garantiepunt wel veel verder weg.

Maar 46k op de teller voor zo'n auto is niet heel veel, dat klinkt bijna weinig. Of rijden ze in duitsland niet zoveel met een auto?
Duitse import vonden wij ook eng. Navraag gedaan.
Als auto door merkdealer onderhouden is en goed genoeg wordt bevonden, dan gaat hij naar VAG hoofdkantoor. Zij exporteren deze vervolgens naar importeurs in andere landen. En die verkopen hem weer aan de merkdealers.
Geschiedenis was netjes uitgedraaid door de dealer en alles konden we traceren. KMs zagen er ook goed en logisch uit. Wij rijden zelf ook tussen de 10 en 12k per jaar, dus onlogisch is het niet.
 
Ik hoef niet perse een suv achtig iets maar mijn vrouw vind het fijner rijden als ze hoger zit. Dus dan kom je in deze categorie. Een superb is inderdaad en mooie auto. Octavia heb ik geprobeerd maar vond de Kodiaq veel ruimer zitten.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Duitse import vonden wij ook eng. Navraag gedaan.
Als auto door merkdealer onderhouden is en goed genoeg wordt bevonden, dan gaat hij naar VAG hoofdkantoor. Zij exporteren deze vervolgens naar importeurs in andere landen. En die verkopen hem weer aan de merkdealers.
Geschiedenis was netjes uitgedraaid door de dealer en alles konden we traceren. KMs zagen er ook goed en logisch uit. Wij rijden zelf ook tussen de 10 en 12k per jaar, dus onlogisch is het niet.
Maar heb je dan je skoda via een nederlandse dealer gekocht, waar de dealer een duitse auto importeerde. Of heb je dat zelf helemaal gedaan? Zo ja, via welke site dan?
 
Ik heb een Kodiaq 1 uit 2023, heerlijke auto! ...........Ook ik ben geen expert maar ben wel gewoon enthousiast over mijn Kodiaq!
Dank voor je bericht. Ik ben zelf ook ergen fan van de Kodiaq hoor, maar die filmpjes zijn zeker nog wel even interessant om te bekijken. Wat betreft de opties, als je er eenmaal aan geproefd heb zal het erg fijn zijn. Ik las ook iets van inparkeerhulp bij de nieuwe generaties? Zoiets zou ik niet meteen nodig vinden, maar ja, als je er aan gewend bent is het wel fijn. Ik moet wel zeggen dat de 2019 die wij riede wel heel veel opties had en dat voelde best fijn. Leren bekleding vind ik overigens niet echt een must, maar zag er wel flink luxer uit. Wat betreft die kleur, die zie ik van binnen toch niet, idem dito voor de velgen ;)

Wat betreft de ACC of CC. mijn vrouw zeurt steeds aan mijn hoofd dat ik het moet gebruiken, maar ik vind dat gekloot met die knoppen steeds maar een gedoe dus rij gewoon. Wellicht moet ik mij daar nog een keer goe din verdiepen. Mijn vrouw heeft hem behoorlijk krap ingesteld en ik krijg altijd de zenuwen als die dan niet genoeg afstand bewaard met een voorligger. "Ja de acc heeft het onder controle hoor". Ja tot een keer niet.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Er zijn ook bedrijven die in Duitsland de auto zoeken die jij wil.
Vervolgens kunnen ze alles qua import regelen en verkopen ze de auto ook aan je vanuit een Nederlands auto bedrijf. Dan heb je daar ook gewoon de garanties etc.

Ik ken een goede, maar ben niet objectief ;) maar je mag PM sturen.

Overigens zelf 3x auto uit buitenland gehaald, zo spannend is het niet en zeker leuk avontuur.
 

CDO

Forumguru
2 jaar geleden de onze aangeschaft. 2019 auto met toen 25k op de teller. Ook een Duitse auto maar via dealer in Groningen ( Century) die hem had geïmporteerd. Volledige ondehoudshistorie aantoonbaar en bij de auto aanwezig. Nog 1,5 jaar garantie er op toen.
Inmiddels dik over de 50k op de teller.

Voor mij aankoopargumenten:

- ik wil een beetje vooruit dus het liefst een 2.0 TSI met 190pk. En ik wilde ruim in het trekgewicht zitten.
- ACC, stoelverwarming, navi, achteruitrij camera, LED verlichting want dat had de vorige ook.
- Geen argument maar bonus: Nappaleer, stoelverwarming achterin, winterpakket met koplampsproeiers etc, standkachel (heerlijk), automaat en 4x4.
- Onze is een Soleil actiemodel uit Dld.

Geen panoramadak meer tov vorige auto, mis ik heel soms maar de bijhorende kans op lekkage mis ik echt niet.

Ga voor de mooiste, diktste en minste kilometers en ga er dan lekker 8 tot 10
jaar van genieten zou ik zeggen!

ff CDO's Kodiaq '19 2.0TSI 4x4 Soleil zoeken en je komt de onze tegen.​

 
Laatst bewerkt:

Fortissimo

Senior Member
Maar heb je dan je skoda via een nederlandse dealer gekocht, waar de dealer een duitse auto importeerde. Of heb je dat zelf helemaal gedaan? Zo ja, via welke site dan?
Deze auto werd gewoon als tweedehands aangeboden door de merkdealer. De merkdealer importeert zelfstandig auto's uit het buitenland. Onze vorige merkdealer (Honda/Mitsubishi) importeerde trouwens ook zelf uit Duitsland.

O.b.v. kenteken kan je al zien dat deze geïmporteerd is door het op te zoeken op autoweek.nl. En in ons geval was het een 5 jaar oude auto met een kenteken uit de nieuwe reeks die in juni 2024 in gebruik genomen is. Dat viel wel op hoor :D

Over het automatisch inparkeren. Het is grappig, maar dat is het eigenlijk ook.
Ik ga nog wel kijken hoe het caravanmanouvreren gaat :D
 
Bovenaan Onderaan