OctaFabia

Arjan1985

Forumguru
Lang gewacht met een topic over m’n Octavia 3FL 1.5 TSI 2018 244500 km en de Fabia 1 1.4 MPI uit 2003 255000 km

De Fabi dit voorjaar voorzien van nieuwe veerpoot lagers, stangen en rubbers en nieuwe Hankook banden.

Voor de Octavia vandaag offertes opgevraagd (nog niet binnen) voor 4 Michelin Sport 4. (Niet de 4s).
225 x 40 x 18 of 235 x 40 x 18. Waarom 235? Hoe dikker hoe beter. Los van de spoor vorming dan.
Ik twijfel nog ivm 7,5 j velgen. Heb alle discussies hier al over gelezen. Ben eigenwijs dus wellicht 235. 5 mm aan in beide kanten erbij valt wellicht niet extreem op.

Net zet ik de auto even naar achter en zie een plasje olie op de grond van de Octavia. Was maand terug nog kruk droog. Daar was ik zo blij mee omdat de Fabia al heel lang lekt rondom de Carter pan.

Van de Octavia de carter pan met name nat. Hieronder wat foto’s gemaakt van zojuist. Sommige boutjes kurk droog en anderen zeiknat.
Helaas geen tijd deze week vanwege de Hiswa werkzaamheden in Lelystad. Dus verder onderzoek wordt vervolgt want dit wil ik opgelost hebben voor de Octavia. Alles voor nu droog gemaakt.
Olie peil nog steeds perfect zoals een maand geleden.

Alle input over mogelijke oorzaken is welkom uiteraard. Maar wellicht lastig met summiere foto’s.

Die sensor in de Carter pan is dat de temperatuur sensor?



IMG_6481.png IMG_6477.png IMG_6472.png IMG_6471.png IMG_6470.png IMG_6469.png
 

Arjan1985

Forumguru
Yes nieuw banden binnen. Toch maar exact zelfde maat aangehouden. Aanstaande zaterdag monteren en olie lekkage achterhalen en oplossen. Ook eindelijk walnoten behandeling lucht inlaat. Ben heel benieuwd of het vermogen omhoog gaat. IMG_6699.jpeg IMG_6700.jpeg
 

Arjan1985

Forumguru
Ik ben blij als een kind:
Vandaag 10 km naar huis gereden. Dat is wel een merkbaar verschil hoor!!! Wat een fun in z’n 2.
Normaal verliep het na 3000 rpm tot het einde vrij traag. Ik schakelde dan ook altijd vlot op, op koppel. Daarboven gebeurde toch niet veel.
Nu bereikt hij zijn Max rpm veel sneller. Boven 3000 rpm heeft nu wel degelijk zin en levert veel plezier op. Alsof je een extra duw krijgt. Hij blijft sleuren tot vlak voor het einde rpm. Heerlijk!

Ook nog rustig gereden. Nul trillingen tot nu toe. Banden voelen tot nu toe goed en stabiel aan. Merkte niet veel lawaai op ondanks ze daarvoor een C label hebben. Nu heb ik echter de muziek meestal aan dus ik ben een slechte graadmeter.
Zal later wel eens posten hoe de Michelin PS5 zich in de regen gedraagt.

Merkte wel op dat koppeling echt laat oppakt. Achterruit af en toe tanden poetsen als ik onverschillig achteruit schakel.
Was voorheen ook weleens maar niet zo vaak.
Wellicht met wisselen rem olie mis gegaan. Maar druk groep zal ook op z’n eind lopen.

Enfin er is voor mijn budget weer een bak met geld geïnvesteerd in de auto.

Op de planning staat nu over een half jaar of later de schokdempers vervangen voor Bilstein 4 icm Eibach. En dan uitlijnen.
1 is er nu lek namelijk.
 
Bovenaan Onderaan