OctaFabia

Arjan1985

Forumguru
Lang gewacht met een topic over m’n Octavia 3FL 1.5 TSI 2018 244500 km en de Fabia 1 1.4 MPI uit 2003 255000 km

De Fabi dit voorjaar voorzien van nieuwe veerpoot lagers, stangen en rubbers en nieuwe Hankook banden.

Voor de Octavia vandaag offertes opgevraagd (nog niet binnen) voor 4 Michelin Sport 4. (Niet de 4s).
225 x 40 x 18 of 235 x 40 x 18. Waarom 235? Hoe dikker hoe beter. Los van de spoor vorming dan.
Ik twijfel nog ivm 7,5 j velgen. Heb alle discussies hier al over gelezen. Ben eigenwijs dus wellicht 235. 5 mm aan in beide kanten erbij valt wellicht niet extreem op.

Net zet ik de auto even naar achter en zie een plasje olie op de grond van de Octavia. Was maand terug nog kruk droog. Daar was ik zo blij mee omdat de Fabia al heel lang lekt rondom de Carter pan.

Van de Octavia de carter pan met name nat. Hieronder wat foto’s gemaakt van zojuist. Sommige boutjes kurk droog en anderen zeiknat.
Helaas geen tijd deze week vanwege de Hiswa werkzaamheden in Lelystad. Dus verder onderzoek wordt vervolgt want dit wil ik opgelost hebben voor de Octavia. Alles voor nu droog gemaakt.
Olie peil nog steeds perfect zoals een maand geleden.

Alle input over mogelijke oorzaken is welkom uiteraard. Maar wellicht lastig met summiere foto’s.

Die sensor in de Carter pan is dat de temperatuur sensor?

IMG_6481.png IMG_6477.png IMG_6472.png IMG_6471.png IMG_6470.png IMG_6469.png

Arjan1985

Forumguru
Yes nieuw banden binnen. Toch maar exact zelfde maat aangehouden. Aanstaande zaterdag monteren en olie lekkage achterhalen en oplossen. Ook eindelijk walnoten behandeling lucht inlaat. Ben heel benieuwd of het vermogen omhoog gaat. IMG_6699.jpeg IMG_6700.jpeg

Arjan1985

Forumguru
Ik ben blij als een kind:
Vandaag 10 km naar huis gereden. Dat is wel een merkbaar verschil hoor!!! Wat een fun in z’n 2.
Normaal verliep het na 3000 rpm tot het einde vrij traag. Ik schakelde dan ook altijd vlot op, op koppel. Daarboven gebeurde toch niet veel.
Nu bereikt hij zijn Max rpm veel sneller. Boven 3000 rpm heeft nu wel degelijk zin en levert veel plezier op. Alsof je een extra duw krijgt. Hij blijft sleuren tot vlak voor het einde rpm. Heerlijk!

Ook nog rustig gereden. Nul trillingen tot nu toe. Banden voelen tot nu toe goed en stabiel aan. Merkte niet veel lawaai op ondanks ze daarvoor een C label hebben. Nu heb ik echter de muziek meestal aan dus ik ben een slechte graadmeter.
Zal later wel eens posten hoe de Michelin PS5 zich in de regen gedraagt.

Merkte wel op dat koppeling echt laat oppakt. Achterruit af en toe tanden poetsen als ik onverschillig achteruit schakel.
Was voorheen ook weleens maar niet zo vaak.
Wellicht met wisselen rem olie mis gegaan. Maar druk groep zal ook op z’n eind lopen.

Enfin er is voor mijn budget weer een bak met geld geïnvesteerd in de auto.

Op de planning staat nu over een half jaar of later de schokdempers vervangen voor Bilstein 4 icm Eibach. En dan uitlijnen.
1 is er nu lek namelijk.

Arjan1985

Forumguru
Alert: lang verhaal:

Vandaag ben ik met de VW T6 bus van het werk naar huis gereden vanwege een klus morgen op locatie. Echter nog van alles vergeten in de Fabia 1 die daar nog stond. En later nog iets vergeten. Iets met een ezel en een steen. 12 km enkel. Dus 4 x 12 km voor jan doedel gereden.

Uitgelezen kans om de nieuwe Michelin PS5 onder de Octavia 3 FL te testen. Rit door de polder. Nat wegdek, geen regen en soms modder.
Mijn enige vergelijk met deze auto is wat er hiervoor onder zat, namelijk continental premium contact 6. Die vond ik al redelijk op toen ik de auto kocht in februari 2024, echter tot en met september nog 11.000 km mee gereden. Met de APK in juni nog een aantekening voor de banden met laag profiel gehad. Dus ze waren echt op begin september.
Mijn andere vergelijk is Hankook (voor het eerst) onder de Fabia. Voorheen jaren lang Vredestein gereden.

Ik merk dat de nieuwe band heel stabiel is en stijvere wangen heeft. Op nat wegdek geen wielspin gehad wat met de Conti’s wel vaker gebeurde, maar dat profiel was dan ook zijn eind van de levensduur. Beetje appels en peren verhaal.
Ze zijn veel stiller dan de vorige band, met name in bochten.

Die eerste 2x12 km echt lopen raggen in de bochten. Ook op nat wegdek. Nou, echt geen glijden of iets dergelijks. Wat een feest. En wat een grip. Ik merk wel dat de remmen het niet zo fijn vonden. Enorme stank buiten de auto.

Met name valt op dat die nieuwe Hankook’s onder die Fabia 1 zingen (dat hoge geluid, niet een piepende banden geluid. ) in een bocht die wellicht te snel wordt genomen voor de band.

De Michelin blijft stil en wijkt gewoon niet. De banden kunnen gewoon véél meer aan dan de auto of ikzelf aankan óf durf is mijn conclusie/mening.
Ik vraag me wel af wat de “waarschuwing” vooraf is zoals het bij de Hankook en ook Vredestein heel duidelijk hoor of voelbaar is.

Tot slot verbaas ik me over perfecte en langdurige recht uit stabiliteit, dit wordt meer bepaald door de auto zelf. Zeer weinig correctie nodig. Als ik dan terug denk aan de Opel Zafira B. Dramatisch.

Laatst bewerkt:

Arjan1985

Forumguru
Wat ik mij nog afvroeg, of de Octavia 3, in een 60 tot 80 km/h bocht eerder over z’n voorwielen wegglijd of breekt de achterkant eerder uit als je de grens opzoekt of per ongeluk te hard erin gaat.
Laat ik het zo zeggen. Mits een droog wegdek wist ik die grens bij de Clio 2 op te zoeken en bij te veel snelheid gleed die netjes op de voorbanden. Tenzij de weg erg glad was ging de achterkant ook weg. Fabia lijkt hetzelfde te doen. Gas ietsjes minder en probleem weg.
Die grens durf ik nu niet meer (oud en wijs) op te zoeken maar vroeg het me wel af omdat het een lange auto is.
Rechtuit rijden is geen probleem trouwens.:ROFLMAO:

Zijn er Octavia 3 rijders die meer op de limiet rijden of op het circuit gereden hebben met de Octavia 3FL?

Okki

Donateur
Wat een leuke uitgebreide verhalen en geen reactie's ?
Sorry, ik heb geen Octavia...dus kan niet echt inhoudelijk reageren.

JeSko

Forumguru
@Okki

Is het zowiezo algemeen niet stiller aan het worden op het forum? EU variant is al echt dood, deze is ook aan het minderen.

@Arjan1985

Geen fl en ook geen 1.5 tsi, maar je moet al lelijk doen wil je hem echt uit de bocht duwen vooraan hoor. Heb al erg scherpe opritten en bochten kunnen nemen aan soms gekke snelheden ( als ik m'n maatje probeer te volgen ) en de auto gaf geen krimp, al zijn er nog beter sturende auto's op de markt maar goed, daarvoor koop je geen O3.

Kanerr

Forumguru
De PS5 is ook een enorm goede band, ik denk dat de grens opzoeken wel lukt maar zoals Jesko zegt, dat zal 'dom' rijden zijn ;)

Met een Hankook of versleten Conti zal je veel makkelijker grenzen kunnen opzoeken.

Duijzer

Donateur
Ik heb geen FL, maar een O3 met RS onderstel. Pilot sport banden, 18”. De achterbrug is anders, maar een RS gaat zeker over de voorwielen glijden. Bij beginnende slip is dat prima met het gaspedaal te sturen. Iets gas los en hij loopt dan weer naar binnen. Achter uitbreken doet ie alleen als het veel te hard gaat, of als je hem bewust een zwieper geeft. Driften zit er gewoon niet in met aandrijving op de voorwielen.

Arjan1985

Forumguru
Onze situatie is eigenlijk zo dat we zowel met de Fabia 1 als de Octavia 3 gemiddeld 10 tot 13k per jaar rijden.

De Fabi 1 zal op termijn vervangen moeten worden. Lekt te veel olie en de sloten werken niet helemaal goed. Geen probleem voor mij. Ik vul gewoon bij en de auto staat dag en nacht open.
Maar m’n vrouw rijd er ook mee in de stad voor haar werk als verpleegkundige en wil de deuren begrijpelijk kunnen sluiten ivm portemonnee en haar “gereedschap”.

Nu is ze de Fabia 1 wel zo beu dat ze ook de Octavia 3 FL vaak meeneemt. Ben daar niet zo blij mee want dat zijn allemaal zeer korte ritjes binnen in de stad. Blok wordt dus niet warm en ze wil begrijpelijk de motor niet laten draaien :ROFLMAO:

Fabia 1 zelf en laten maken kan, heb al vaker enkele sloten vervangen. Maar ik blijf voor m’n gevoel investeren.

We (ik) kijken ook met een schuin oog voor een vervanger.

Ik vind de Fabia 3 (niet combi) verzie heel erg mooi. Ik zie dat juist die modellen vaak de 1.0 mpi hebben. Zou liefst voor een 1.0 TSI gaan die ook in de Octavia 3 zitten neem ik aan. Lijken redelijk onverwoestbaar.

Polo 6C vind ik ook mooi. Maar lijken kaler uitgerust. Ben benieuwd hoe verschil in rijgedrag is.

Een EV is geen gekke gedacht wat @hemi24 opperde :D zeker gezien de zeer korte ritjes van m’n vrouw en soms de niets ontzienende rijstijl van mijzelf.

Arjan1985

Forumguru
Even wat “dagelijkse” beslommeringen:

Gister avond wilde ik wegrijden. Olie alarm O3FL. Helaas is de olie lekkage op de O3FL terug na een half jaar geen enkel verlies of nattigheid gehad te hebben. Vaak eronder gelegen en was altijd droog. Nu is de carter pan weer nat.
Mijn vrouw: oja klopt die melding had ik (gister) middag ook :cautious:

Binnenkort naar de garage. Moet nu definitief opgelost worden.

Vandaag moest ze voor een lange rit met de Fabia1 nadat ik haar verboden had met de O3FL te gaan. Had even geen olie op voorraad. (Ging achteraf 0,8 liter in, ik moet dus vaker pijlen).

Cruciale fout. Dat heb ik geweten. Hoop met negatieve discussies vanwege alle gebreken aan de Fabia. (n)
Tsja koppeling komt heel laat op. Dus ze kon niet wegrijden bij een stoplicht. Kwestie van wennen denk ik dan. Gewoon wat later je voetje op laten komen.
Remweg was ook niet in orde volgens haar…Door op dat moment te antwoorden: “dan zal de remvloeistof wel op zijn” hielp niet van mijn zijde.
(Niets aan de hand natuurlijk, ik rijd er dagelijks mee. 150 tot 0 en m’n schouder zowat uit de kom door de gordel)
En zo nog een paar gebreken die de revue passeerde.

Er moet een nieuwe komen. Lang kunnen tegenhouden. Jammer, want ik ben zwaar gehecht aan die auto. Mijn gebrek dat besef ik.

Tot slot die GMP configurator is echt goud. Kleur turquoise en bronzen GMP Ultrivity 18”.

IMG_0298.jpeg

Kanerr

Forumguru
Oei ja dat is wel aardig wat, 0.8L is erg veel voor een externe lekkage moet ik zeggen. Dan zou je wel druppels op de grond moeten zien na het parkeren denk ik..

Bovenaan Onderaan