Octavarium, aangenaam ;-)

Octavarium

Actief lid
Hoi forumgenoten,

Ik ben Peter, bijna 30 jaar jong en ICT specialist van beroep. Mijn passies zijn muziek maken (gitaar, bas en drums), sleutelen aan auto's, fotografie, honden en alles wat met ICT en technologie/techniek te maken heeft.

Ik heb inmiddels al een aardig rijtje aan (klus)auto's bezeten om me mee van (en op) de straat te houden:

1. 1988 Mazda 323 1.5 GLX aut
2. 1991 Rover 114 GTa
3. 1994 Rover 114 GTi 16v MPI
4. 1992 Rover 216 GTi twincam 16v
5. 1993 Rover 216 Tomcat Coupé
6. 1992 Volvo 855 2.5 20v GLT
7. 1998 Honda Civic MB5 1.5 VTEC-e (verkocht aan m’n vader)
8. 1991 Honda Civic EG5 1.6 ESI VTEC
9. 2006 Honda Civic Hybrid 1.3 IMA I-DSI I-VTEC
10. 2005 VW Golf V 1.9 TDI 66kW Businessline (gestolen)
11. 2008 VW Golf V 1.9 TDI 77kW Bluemotion

12. 1998 BMW E36 Touring 320 vanos high executive (de auto van m'n vriendin)
13. 1991 Suzuki Samurai Cabrio deluxe (mijn offroad monstertje)
14.
2009 Skoda Octavia Combi 1.8 TFSI 118kW Ambition Businessline

De O2 facelift is inmiddels mijn 14e auto en ik moet zeggen dat dit 'overall' de fijnste auto is die ik ooit heb gehad. Vooral de motor is goddelijk, ik heb nog nooit zo’n soepele auto gehad en hij is behoorlijk rap! Een echte wolf in schaapskleren.
De motor is wel een tikkeltje te stil voor mijn doen (vooral in vergelijk met de agressieve roffel die het M52 blok van de BMW voortbrengt). Het geluid van de BOV vind ik aan de andere kant wel heel gaaf, wat heel duidelijk aanwezig is bij gas los en je door alle stilte beter hoort.

Het slechte imago dat het merk Skoda voor nog heel veel mensen ‘van de oude garde’ heeft is in mijn ogen volledig onterecht. Jammer om te zien dat mensen altijd zo geneigd zijn om een merk zo oppervlakkig en ongenuanceerd te beoordelen. Ze weten niet wat ze missen.
Ik ben destijds aangestoken met de het Skoda virus door een collega van me. Hij had de (toen nieuwe) O2 140pk TDI elegance BL besteld. Ik kon toen niet geloven hoeveel auto hij voor zijn geld had gekregen, maar nu ik mijn eigen O2 heb, ben ik helemaal overtuigd van wat een wereldauto's dit zijn.
Ik zit te denken om hem over een tijdje te voorzien van wat grotere wielen, een cold air intake en een andere chip, maar dat zien we tegen die tijd wel weer :-)

Verder is het een heel praktische en ruime gezinswagen. Ik heb 3 vrij grote honden en die passen met gemak met z’n allen in de bak. Het vervoeren van 5 lange volwassenen (inclusief yours truly) is geen enkel probleem. En ook dan komt de auto behoorlijk van zijn plek, wat ik van de (atmosferisch gemotoriseerde) BMW absoluut niet kan zeggen.

Ook het uitrustingsniveau van de ambition businessline laat voor mij niets te wensen over, alhoewel ik xenon nog wel een leuke optie had gevonden. De standaard projectorlampen zijn echter qua zicht ook meer dan toereikend met de philips visionplus lampjes erin.
Navigatie heb ik met opzet weggelaten door de horrorverhalen van m’n collega waarvan z’n columbus maar liefst 3 keer gejat is. Dus ik doe het gewoon met een simpele Mio.

Ik heb wel een paar hele kleine minpuntjes kunnen vinden (noem me een mierenneuker): Ik vind het onderstel ietwat nerveus op hobbelweggetjes, maar de wegligging in bochten vind ik aan de andere kant wel goed voor een stationwagon).
Bij hoge snelheden hoor ik wat windgeruis uit het bestuurdersportier komen. Zal wel ergens een openingetje in het dempingsmateriaal zitten.
Verder lijkt het ‘piemeltje’ van de achterwissersproeier incontinent bij het wegrijden vanuit stilstand wat zorgt voor vegen op de achterklep (wat jammer is als je je auto net gepoetst hebt).
En ik heb flink wat olie moeten bijvullen na 8.000km, maar dat schijnt heel normaal te zijn voor deze blokken als ze nieuw zijn.
Bij straatje keren en inparkeren komt er een raar geluid uit beide fuseelichamen, wat waarschijnlijk normaal is en te maken heeft met de elektrische stuurbekrachtiging.

Verders bevalt de O2 op alle fronten werkelijk bijzonder goed, zeker in vergelijking met de Golf bluemotion die duurder, maar kleiner, lawaaieriger en simpeler was. Ik ben er van overtuigd dat er geen stationwagon op de markt is die meer waar, motorvermogen en kwaliteit voor je geld biedt!
See you around!

;)
 

Gieliovd

Forumguru
Nou Peter, hartelijk welkom op het forum!

We groeien met de dag leden rijker hier, blijkt wel weer!

Een fantastische opening post van jouw kant zou ik zeggen. Je hebt heel wat ervaring. Voornamelijk sportieve kleintjes om vervolgens een IMA wagen te kopen en daarna beschaafde auto's te gaan rijden. Interessant. De wilde haren plots ontgroeid?

Of toch niet, met zo'n offroad monstertje... Genieten!

Een mooie review meteen.

Nou, veel plezier met je mooie wagen! En inderdaad, see you around op het forum. Je kunt ongetwijfeld weer heel wat bijdragen!
 

Fabia

† In Memoriam
Wauw, dat is een uitgebreide introductie. Van harte welkom op dit :aangenaam: gezellige forum. Als iedereen zo slim was als jij werd er geen Golf meer verkocht. De O2 is echt de beste deal in zijn segment.
 

Ronnie

Forumguru
2. 1991 Rover 114 GTa
3. 1994 Rover 114 GTi 16v MPI
4. 1992 Rover 216 GTi twincam 16v
5. 1993 Rover 216 Tomcat Coupé
;)

Welkom, welkom, Je zult vroeger inderdaad wel een hoop geklust hebben met bovenstaand "British Elend", pas maar op dat je gereedschap nu niet gaat roesten!!
 

Porettuhcs

Senior Member
ik heb flink wat olie moeten bijvullen na 8.000km, maar dat schijnt heel normaal te zijn voor deze blokken als ze nieuw zijn.

Welkom.... de 1.8 tsi is idd een heerlijk blok... elke keer weer genieten van de rust en het gemak waarmee de auto versneld

wbt dat oliegebruik.. dat is mij niet bekend hoor. Heb in 25.000 km nog nooit een druppel hoeven bij vullen..
 

___JC___

Forumguru
Welkom Peter indrukwekkend lijstje auto's en nu dan ook gevangen door het Skoda virus. Met zoveel value for money neem je die kleine irritaties voor lief natuurlijk. Tenminste dat doe ik zelf want ik herken veel van je puntjes. :grin:

Veel plezier hier in ieder geval.
 

Octavarium

Actief lid
Welkom Octavarium (hoe kom je erop!). Las het woord tunen in combinatie met een 1.8 T(F)SI.... verwijs je graag even naar http://www.skodaforum.nl/board/showthread.php?t=8179... veel lees plezier!

Dank voor jullie reacties! :)

@Falcon: Octavarium is een album van Dream Theater (één van m'n favoriete bands), dat bestaat uit 8 nummers, vandaar de naam. Het oude model Octavia was blijkbaar het achtste model dat ze produceerden ;)

Enneh, chiptunen schijnt idd erg verdienstelijk te zijn voor deze blokjes (230pk is echt niet misselijk, da's mijn samurai motortje aan vermogenswinst erbij en een berg koppel waar je eng van wordt :super:) Uiteindelijk is een ander programma wel het plan, maar ik heb nu al af en toe moeite om al dat vermogen op de weg te krijgen met die voorwielaandrijving, vooral als het nat is!

Wat betreft dat olieverbruik: bij de dealert zeiden ze dat het vaker voorkwam dat deze auto's op longlife olie de eerste 10.000km wat wilden drinken. Misschien ligt het ook wel aan m'n zware rechtervoet ? :confused:

Ik zal binnenkort wat foto's posten van de auto.
 

MarcoO2

Forumguru
Welkom! Leuk om je enorme verhaal te lezen! Veel plezier hier!

Enne, ik kan maar één ding zeggen: chippen die hap! Zoals je al in mijn andere topic (waaraan werd gerefereerd) hierover hebt gelezen, ben ik supertevreden! Met name het hoge koppel is echt heerlijk... binnenkort komt er bij mij ook nog een cold air intake (K&N k57i) op, maar qua vermogen zal dat niet heel veel meer toevoegen. Wel qua geluid!

Ben benieuwd naar je ervaringen op langere termijn!
 

cvegreen

Forumguru
Welkom hier op het forum , dat is nu nog eens een uiteenzetting van jezelf.
Je hebt ook al een reeks auto's in bezit gehad zo te zien .
Voor ik mijn skoda gekocht had , dacht ik ook bij het zien rijden van een skoda , kijk daar "hij heeft ook een auto" (op een minachtende toon). Maar toen ik een waardige vervanger zocht na mijn ongeval met de accent kon ik mij toen een skoda fabia 1.2 6 V classic van 2005 veroorloven of een kia cee'd ook van 2005 . Omdat de kia lichtmetaal had ging mijn voorkeur naar die uit , maar toen er geen reactie kwam op die wagen toen maar gaan kijken naar die fabia en het was na een kort testritje (die mijn vrouw voor mij had moeten maken wegens mijn verwondingen ) snel beklonken. Ik heb er dik een jaar mee gereden tot hij tot mijn grote spijt eruit moest. Die wagen voelde veel volwassener aan als mijn accent die in alles groter was . Extreem veel stiller als mijn accent die met zijn 1.5 CRDI 3 cilinder geluid maakte gelijk een oude traktor . Kortom was de fabia van mij ook een verademing tegenover mijn accent , die trouwens mij ook nooit in de steek heeft gelaten.
 

hemi24

Forumguru
Ik vind het onderstel ietwat nerveus op hobbelweggetjes, maar de wegligging in bochten vind ik aan de andere kant wel goed voor een stationwagon).

Mag ik een gok doen: Je hebt 17" velgen, of niet?
Mijn vorige O2 stond op 15" en ik moest wel even wennen toen ik nummer 2 kreeg met 17" Pallas.
Heb je ineens het idee dat de band op hobbelige (klinker)wegen zo nu en dan even het contact mist...
 

Octavarium

Actief lid
Mag ik een gok doen: Je hebt 17" velgen, of niet?
Mijn vorige O2 stond op 15" en ik moest wel even wennen toen ik nummer 2 kreeg met 17" Pallas.
Heb je ineens het idee dat de band op hobbelige (klinker)wegen zo nu en dan even het contact mist...

Nee, ik heb de standaard 15" pyxis velgen. Dit zijn op zich nette velgen, maar ik vind ze een beetje afdoen aan de lijnen van de auto omdat ze zo klein zijn.. Ik wil in de nabije toekomst de 17" Pegasus wielen eronder, maar dan wordt het blijkbaar helemaal ?

Ik vind het niet zo storend hoor, ik denk dat de wegligging daardoor alleen maar beter wordt..ik ben nogal van het sportieve sturen.. Hij heeft nu door die hoge banden de neiging om wat meer over te hellen in de bocht... Nog iemand een mooie set pegasussen over? :grin:
 
Bovenaan Onderaan