Octavarium
Actief lid
Hoi forumgenoten,
Ik ben Peter, bijna 30 jaar jong en ICT specialist van beroep. Mijn passies zijn muziek maken (gitaar, bas en drums), sleutelen aan auto's, fotografie, honden en alles wat met ICT en technologie/techniek te maken heeft.
Ik heb inmiddels al een aardig rijtje aan (klus)auto's bezeten om me mee van (en op) de straat te houden:
1. 1988 Mazda 323 1.5 GLX aut
2. 1991 Rover 114 GTa
3. 1994 Rover 114 GTi 16v MPI
4. 1992 Rover 216 GTi twincam 16v
5. 1993 Rover 216 Tomcat Coupé
6. 1992 Volvo 855 2.5 20v GLT
7. 1998 Honda Civic MB5 1.5 VTEC-e (verkocht aan m’n vader)
8. 1991 Honda Civic EG5 1.6 ESI VTEC
9. 2006 Honda Civic Hybrid 1.3 IMA I-DSI I-VTEC
10. 2005 VW Golf V 1.9 TDI 66kW Businessline (gestolen)
11. 2008 VW Golf V 1.9 TDI 77kW Bluemotion
12. 1998 BMW E36 Touring 320 vanos high executive (de auto van m'n vriendin)
13. 1991 Suzuki Samurai Cabrio deluxe (mijn offroad monstertje)
14. 2009 Skoda Octavia Combi 1.8 TFSI 118kW Ambition Businessline
De O2 facelift is inmiddels mijn 14e auto en ik moet zeggen dat dit 'overall' de fijnste auto is die ik ooit heb gehad. Vooral de motor is goddelijk, ik heb nog nooit zo’n soepele auto gehad en hij is behoorlijk rap! Een echte wolf in schaapskleren.
De motor is wel een tikkeltje te stil voor mijn doen (vooral in vergelijk met de agressieve roffel die het M52 blok van de BMW voortbrengt). Het geluid van de BOV vind ik aan de andere kant wel heel gaaf, wat heel duidelijk aanwezig is bij gas los en je door alle stilte beter hoort.
Het slechte imago dat het merk Skoda voor nog heel veel mensen ‘van de oude garde’ heeft is in mijn ogen volledig onterecht. Jammer om te zien dat mensen altijd zo geneigd zijn om een merk zo oppervlakkig en ongenuanceerd te beoordelen. Ze weten niet wat ze missen.
Ik ben destijds aangestoken met de het Skoda virus door een collega van me. Hij had de (toen nieuwe) O2 140pk TDI elegance BL besteld. Ik kon toen niet geloven hoeveel auto hij voor zijn geld had gekregen, maar nu ik mijn eigen O2 heb, ben ik helemaal overtuigd van wat een wereldauto's dit zijn.
Ik zit te denken om hem over een tijdje te voorzien van wat grotere wielen, een cold air intake en een andere chip, maar dat zien we tegen die tijd wel weer :-)
Verder is het een heel praktische en ruime gezinswagen. Ik heb 3 vrij grote honden en die passen met gemak met z’n allen in de bak. Het vervoeren van 5 lange volwassenen (inclusief yours truly) is geen enkel probleem. En ook dan komt de auto behoorlijk van zijn plek, wat ik van de (atmosferisch gemotoriseerde) BMW absoluut niet kan zeggen.
Ook het uitrustingsniveau van de ambition businessline laat voor mij niets te wensen over, alhoewel ik xenon nog wel een leuke optie had gevonden. De standaard projectorlampen zijn echter qua zicht ook meer dan toereikend met de philips visionplus lampjes erin.
Navigatie heb ik met opzet weggelaten door de horrorverhalen van m’n collega waarvan z’n columbus maar liefst 3 keer gejat is. Dus ik doe het gewoon met een simpele Mio.
Ik heb wel een paar hele kleine minpuntjes kunnen vinden (noem me een mierenneuker): Ik vind het onderstel ietwat nerveus op hobbelweggetjes, maar de wegligging in bochten vind ik aan de andere kant wel goed voor een stationwagon).
Bij hoge snelheden hoor ik wat windgeruis uit het bestuurdersportier komen. Zal wel ergens een openingetje in het dempingsmateriaal zitten.
Verder lijkt het ‘piemeltje’ van de achterwissersproeier incontinent bij het wegrijden vanuit stilstand wat zorgt voor vegen op de achterklep (wat jammer is als je je auto net gepoetst hebt).
En ik heb flink wat olie moeten bijvullen na 8.000km, maar dat schijnt heel normaal te zijn voor deze blokken als ze nieuw zijn.
Bij straatje keren en inparkeren komt er een raar geluid uit beide fuseelichamen, wat waarschijnlijk normaal is en te maken heeft met de elektrische stuurbekrachtiging.
Verders bevalt de O2 op alle fronten werkelijk bijzonder goed, zeker in vergelijking met de Golf bluemotion die duurder, maar kleiner, lawaaieriger en simpeler was. Ik ben er van overtuigd dat er geen stationwagon op de markt is die meer waar, motorvermogen en kwaliteit voor je geld biedt!
See you around!
Ik ben Peter, bijna 30 jaar jong en ICT specialist van beroep. Mijn passies zijn muziek maken (gitaar, bas en drums), sleutelen aan auto's, fotografie, honden en alles wat met ICT en technologie/techniek te maken heeft.
Ik heb inmiddels al een aardig rijtje aan (klus)auto's bezeten om me mee van (en op) de straat te houden:
1. 1988 Mazda 323 1.5 GLX aut
2. 1991 Rover 114 GTa
3. 1994 Rover 114 GTi 16v MPI
4. 1992 Rover 216 GTi twincam 16v
5. 1993 Rover 216 Tomcat Coupé
6. 1992 Volvo 855 2.5 20v GLT
7. 1998 Honda Civic MB5 1.5 VTEC-e (verkocht aan m’n vader)
8. 1991 Honda Civic EG5 1.6 ESI VTEC
9. 2006 Honda Civic Hybrid 1.3 IMA I-DSI I-VTEC
10. 2005 VW Golf V 1.9 TDI 66kW Businessline (gestolen)
11. 2008 VW Golf V 1.9 TDI 77kW Bluemotion
12. 1998 BMW E36 Touring 320 vanos high executive (de auto van m'n vriendin)
13. 1991 Suzuki Samurai Cabrio deluxe (mijn offroad monstertje)
14. 2009 Skoda Octavia Combi 1.8 TFSI 118kW Ambition Businessline
De O2 facelift is inmiddels mijn 14e auto en ik moet zeggen dat dit 'overall' de fijnste auto is die ik ooit heb gehad. Vooral de motor is goddelijk, ik heb nog nooit zo’n soepele auto gehad en hij is behoorlijk rap! Een echte wolf in schaapskleren.
De motor is wel een tikkeltje te stil voor mijn doen (vooral in vergelijk met de agressieve roffel die het M52 blok van de BMW voortbrengt). Het geluid van de BOV vind ik aan de andere kant wel heel gaaf, wat heel duidelijk aanwezig is bij gas los en je door alle stilte beter hoort.
Het slechte imago dat het merk Skoda voor nog heel veel mensen ‘van de oude garde’ heeft is in mijn ogen volledig onterecht. Jammer om te zien dat mensen altijd zo geneigd zijn om een merk zo oppervlakkig en ongenuanceerd te beoordelen. Ze weten niet wat ze missen.
Ik ben destijds aangestoken met de het Skoda virus door een collega van me. Hij had de (toen nieuwe) O2 140pk TDI elegance BL besteld. Ik kon toen niet geloven hoeveel auto hij voor zijn geld had gekregen, maar nu ik mijn eigen O2 heb, ben ik helemaal overtuigd van wat een wereldauto's dit zijn.
Ik zit te denken om hem over een tijdje te voorzien van wat grotere wielen, een cold air intake en een andere chip, maar dat zien we tegen die tijd wel weer :-)
Verder is het een heel praktische en ruime gezinswagen. Ik heb 3 vrij grote honden en die passen met gemak met z’n allen in de bak. Het vervoeren van 5 lange volwassenen (inclusief yours truly) is geen enkel probleem. En ook dan komt de auto behoorlijk van zijn plek, wat ik van de (atmosferisch gemotoriseerde) BMW absoluut niet kan zeggen.
Ook het uitrustingsniveau van de ambition businessline laat voor mij niets te wensen over, alhoewel ik xenon nog wel een leuke optie had gevonden. De standaard projectorlampen zijn echter qua zicht ook meer dan toereikend met de philips visionplus lampjes erin.
Navigatie heb ik met opzet weggelaten door de horrorverhalen van m’n collega waarvan z’n columbus maar liefst 3 keer gejat is. Dus ik doe het gewoon met een simpele Mio.
Ik heb wel een paar hele kleine minpuntjes kunnen vinden (noem me een mierenneuker): Ik vind het onderstel ietwat nerveus op hobbelweggetjes, maar de wegligging in bochten vind ik aan de andere kant wel goed voor een stationwagon).
Bij hoge snelheden hoor ik wat windgeruis uit het bestuurdersportier komen. Zal wel ergens een openingetje in het dempingsmateriaal zitten.
Verder lijkt het ‘piemeltje’ van de achterwissersproeier incontinent bij het wegrijden vanuit stilstand wat zorgt voor vegen op de achterklep (wat jammer is als je je auto net gepoetst hebt).
En ik heb flink wat olie moeten bijvullen na 8.000km, maar dat schijnt heel normaal te zijn voor deze blokken als ze nieuw zijn.
Bij straatje keren en inparkeren komt er een raar geluid uit beide fuseelichamen, wat waarschijnlijk normaal is en te maken heeft met de elektrische stuurbekrachtiging.
Verders bevalt de O2 op alle fronten werkelijk bijzonder goed, zeker in vergelijking met de Golf bluemotion die duurder, maar kleiner, lawaaieriger en simpeler was. Ik ben er van overtuigd dat er geen stationwagon op de markt is die meer waar, motorvermogen en kwaliteit voor je geld biedt!
See you around!