Octavia 1.6 BSE motor op LPG een goede keuze?

elsloo

Nieuw lid
Ik ben van plan een Octavia 1.6 met een BSE motor op gas te kopen. Nu zou ik graag willen weten of deze motoren goed op LPG lopen. Hij heeft nu 115K gelopen en ik wil er tot 250K probleemloos mee rijden, zonder dat ik de kop moet vervangen. Kan iemand me hiermee helpen?

Alvast bedankt.
 

Ronnie

Forumguru
De BSE motor is al een oudgediende in de VAG stal, komt voor in de Golf, Audi A3-A4, Seat enz.
Rijdt probleemloos op LPG, het is een 8-klepper met 75KW. Dus geen opgefokte motor.
Een collega van me rijdt een A3 met een BSE en LPG, al 210.000 Km zonder een probleem.
Ikzelf heb een BKY 1.4 16 klepper met 225.000 Km zonder problemen op LPG.
Je kunt rustig stellen dat de VAG blokken er goed tegen kunnen.
Ikzelf zou alleen afraden om er lange autobaanritten volgas mee te rijden omdat dit problemen met de uitlaatkleppen kan veroorzaken.(verbranden) Maar ja, dit is eigenlijk voor iedere LPG motor slecht.
 

elsloo

Nieuw lid
Dank je wel voor de reactie. Het is de bedoeling dat hij in de toekomst ook een caravan van 1100 kg geladen gaat trekken, al is het niet de bedoeling dat ik de bergen met de caravan in ga. Als ik de auto op benzine zet als hij hard aan de caravan moet trekken, kan ik dan wel zijn kleppen sparen?
 

Ronnie

Forumguru
Caravan trekken is ook geen probleem, het gaat erom dat je een LPG gestookte motor niet konstant hoog in de toeren laat draaien.
LPG heeft een geringere koelende werking op de kleppen (met name de inlaatkleppen) dan de relatief koude vernevelde benzine.
De BSE motor stamt uit 2005 en is in feite dezelfde motor welke sinds 1998 geproduceerd werd. In feite een probleemloze motor.
 

Freakin

Actief lid
Hier ook geen enkel probleem met de gasinstallatie! (en ik lach me nog steeds elke keer een hoedje als ik afreken bij de pomp :smirk: )
 

elsloo

Nieuw lid
Een LPG inbouwbedrijf heeft mij verteld dat er twee soorten BSE motors waren. Ene was in Duitsland geproduceerd en de andere in Mexico. Die Mexicaan zou geen geharde klepzittingen hebben waardoor je op LPG problemen zou krijgen. Om dit te vermijden heb ik me ondertussen maar een Seat Cordoba met een BTS motor gekocht.
 

Vlaar032

Senior Member
Mijn 1,6 MPI (BSE, met Tiptronic 6-bak er aan) met Vialle LPG installatie staat bijna op 145K, gekocht met 119K op de teller. Rijdt goed. Het enige wat ik wel gedaan heb is hulpveren achter, de LPG spullen wegen wat extra, hij lag achter laag en dan ging snel de trekhaak op de grond. Al bij vier personen in de wagen. Nu is dat over.
De Tiptronic houdt het toerental vanzelf laag. Met de caravan erachter (1050 kg) en een flinke helling bij >4000 toeren zet ik hem op benzine. Voor de rest komt-ie nooit op 4000 toeren: in NL is 140 km/u ongeveer 3500 toeren.
0 Tot 100 km/u duurt volgens het boekje 14 komma zoveel seconden, weet niet of het op LPG langzamer is, dus je moet geen haast bij het stoplicht hebben. Voor een bijna 54 jarige bestuurder zoals ik niet zo erg.:laugh:
Achteraf gezien had ik wel liever een handbak (6-versn) gehad. De automaat maakt soms een misser, ontkoppelt niet altijd netjes (bonkt), of gaat opeens in "neutral" terwijl hij in "drive" staat. Even de handle heen en weer halen lost het wel op, maar het is soms wel even schrikken.
Je kan ook kijken op een site zoals Autotrader, dan zoek je de Octavia 1 en 2 met de 1,6mpi op LPG en dan de kilometerstanden sorteren. Dan komen ze vaak wel uit met km-standen van de 200 en 300k. Degenen die dat hebben, hebben geen "Mexicokop" (meer), want die had bij 50 a 75k al ingeslagen klepzittingen als hij op LPG liep.
 
Bovenaan Onderaan