Octavia 1.6 FSI in de Ecotest van 2005

Ericpeeke

Actief lid
Eigenlijk oud nieuws, maar ik heb het op dit forum geloof ik nog niet langs zien komen: De Skoda Octavia 1.6 FSI is in de Ecotest 2005 van de ADAC/ANWB met 80 punten als schoonste 'gewone' auto uit de bus gekomen. /forum/images/graemlins/471.gif De Skoda moest alleen de Toyota Prius en Honda Civic hybrides en de Volvo V70 Bifuel op aardgas voor zich laten. Zie ANWB EcoTest 2005

Overigens zijn auto's op LPG zijn niet meegenomen (waarschijnlijk omdat het een Duitse test is), hoe zouden die presteren?

CaptainH

Nieuw lid
Dat is goed nieuws!

Ik moet alleen wel eerlijk zeggen dat ik nooit aan het opgegeven brandstofverbruik kom. Zal wel iets met mijn iets te enthousiaste rijstijl te maken hebben...

bert2

Lid
Ik weet niet wat op dit moment de fabriekscijfers zijn met betrekking tot verbruik maar in het afgelopen jaar heb ik zo rond de 6,5L/100 km ( 1 : 15 ) gereden. Ik ben geen snelheidsmaniak, ben niet als eerste weg bij een stoplicht en rijd geen (behalve vakantie) nauuwelijks langere stukken.
Kortom, ik ben dus niet ontevreden over de O2 gezien grootte en gewicht.

Ericpeeke

Actief lid
Volgens de Website van Skoda is het gemiddelde verbruik 6,6 l/100 km. Dat haal ik dus helemaal niet (maar over het algemeen zijn de fabrieksgegevens erg optimistisch). Mijn gemiddelde verbruik is (sinds december vorig jaar) 7,4 l/100 km. Ik rij wel veel korte afstanden (woon-werk zo'n 14 km, voor de helft door de stad). Als ik het vergelijk met het gemiddelde verbruik van m'n vorige auto (7,1/100km, Fabia Combi 1.4 100pk) vind ik het ook niet zo heel slecht voor een zoveel grotere en zwaardere auto, met vergelijkbare prestaties, en als je rekening houdt met een i.h.a. hoger verbruik in de winter.
Maar Bert, chapeau voor zo'n verbruik! /forum/images/graemlins/xyxthumbs.gif

bert2

Lid
Heb wel eens gehoord dat verbruik van een combi altijd iets meer is dan een hatchback. Voor de rest hangt het af van je rechtervoet.
Vind overigens wel dat de motor bij optrekken rauw klinkt, zelfs een beetje als een boxer-motor. Eenmaal op snelheid niet meer. Bij jou ook ?

Een combi verbruikt meestal meer omdat ie groter en zwaarder is dan de hatchback. Bij de Octavia is het verschil in gewicht bina nihil, dus ook het verbruik.
Mijn 1.6 FSI combi klinkt inderdaad ook rauw in z'n 1e en 2 e versnelling....Ach, net een F1 wagen denk ik dan maar /forum/images/graemlins/winkie.gif

Bovenaan Onderaan