Octavia 1.6 FSI van 2009, aandachtspunten?

javanree

Nieuw lid
Ik ga zaterdag kijken naar een Octavia station, een 1.6 FSI uit 2009 met circa 140000 op de teller.
Zijn er nog typische dingen waar ik op moet letten?
Alvast bedankt voor de tips!
 

Joske

Forumguru
Hallo, alvast welkom op het forum :)

(normaal stellen nieuwe leden zich eerst voor in onze meet- en greet, maar ik versta wel dat je je nog aan het oriënteren bent qua merk en type dus gewoon "hallo, ik ben... en ik zoek...." is al voldoende ;) )

betreft je vraag, daar heeft nog eens iemand wat info achter gevraagd, heel veel is daar niet uitgekomen. (gebrek aan populariteit? of gebrek aan problemen? ;) = geen idee)

http://www.skodaforum.nl/forum/i/1-6-fsi-een-probleem-blok.25962/#post-496832

succes met je zoektocht en hopelijk mogen we je binnenkort in de Škodafamilie verwelkomen :thumbsup:
 
  • Leuk
Waarderingen: CDK

CDK

Forumguru
@Kiswum heeft volgens mij toch ook een 1.6 FSI? Probleemloze auto als ik me niet vergis.

Correctie: ik zie zojuist 1.6 MPI
 

javanree

Nieuw lid
Excuus voor het niet voorstellen... had niet door dat dat hier zo'n vaste gewoonte was :)

Ben Jan-Albert, inmiddels al 5 jaar tevreden Skoda rijder (Fabia combi 1.4 van 2003) nadat ik ruim 10 jaar VW heb gereden (Golf en een paar Polo's)

Na een Polo bluemotion ben ik totaal afgeknapt op alle 'eco' flauwekul en ik hoop dus met een FSI blok een relatief eenvoudig blok te treffen waarmee ik hopelijk nog een hoop kilometers kan malen zonder al te veel gedoe. Net als de huidige Fabia , die al 5 jaar vrijwel foutloos rijd (op een kapotte ontstekingsunit na eigenlijk geen gekke dingen gehad)
De TSI's ben ik wat huiverig voor (naar mijn idee teveel PK's uit een te klein blok met daarom eerder kans op problemen)

Ben niet vies van een klein beetje sleutelwerk, al is een moderne auto mij wat te nieuw... voor de hobby sleutel ik aan oude diesel motoren , maar dan wel het grotere werk (Stork Ricardo R153, Stork Superior 8-cilinder en MGO/Wartsila V12 , spoorwegspul) Aan de Fabia wel eens wat kleine dingen gedaan (zoals ventilatorweerstand, met wat hulp van de beschrijvingen hier ;) ) maar ik zoek vooral weer een betrouwbaar werkpaard voor de komende jaren.
 

Joske

Forumguru
Dankjewel Jan-Albert :thumbsup:

ik hoop dat je iets bent met de linkjes die ik voorzien heb, want zoals je misschien wel kan afleiden, er is weinig concrete info betreft ervaringen met het 1.6FSI-blok te vinden op het forum ;)

(maar misschien wel een goed teken?)

Ik ben er vrij zeker van dat dit blok vast ook wel in een VW gezeten zal hebben dus misschien dat je die kant van de VAG-groep ook nog wel wat extra info vindt? :)
 

javanree

Nieuw lid
Ik gok maar dat geen bericht dan goed bericht is :) Zaterdag afspraak gepland en een proefritje maken, ben benieuwd. Mocht het de Octavia worden zal ik wel wat foto's enzo plaatsen. De huidige Fabia is weinig interessant, zeker in de huidige toestand (ik ben geen fanatiek poetser...)
 

ertromp

Forumguru
Welkom en succes met de zoektocht
Algemeen punt: kijk ook onder de auto op de punten waar de Skoda opgekrikt wordt of de felsrand niet omgebogen is em daar dan roest zit
 

h dejong

Actief lid
Welkom!

De TSI's ben ik wat huiverig voor (naar mijn idee teveel PK's uit een te klein blok met daarom eerder kans op problemen)

Weet niet of je daar huiverig voor moet zijn, vooral niet bij de 1.8TSI.
M.i. een prima vermogen met ditto motorinhoud
1.2 en 1.4 resp. 105 en 125(?) pk zijn ook netjes.

Weet niet of je specifiek een Combi zoekt?

Gr.

Hans
 

javanree

Nieuw lid
Ik wil specifiek een combi ja, vanwege laadruimte (die van de Fabia combi is soms al aan de krappe kant...)

Wat ik bedoelde bij de TSI's is dat er veel PK's uit relatief weinig CC's gehaald worden. Daar heb ik mijn bedenkingen bij, vooral op de langere termijn. Dat het de eerste 100K km goed gaat geloof ik wel, maar of die blokken na zeg 250K-300K km's nog zo goed zijn waag ik te betwijfelen...
 

CDK

Forumguru
@javanree, als je een benzinemotor wenst die na 300k nog in topvorm is moet je een Honda kopen, daar heb je de grootste kans. Maar met een doorsnee TSI is niets mis hoor, er rijden er miljoenen rond, het grootste deel probleemloos.
 

h dejong

Actief lid
Hi Jan-Albert,

Ik begrijp wat je bedoeld.
Maar 160pk uit een 1.8 is niet overdreven veel.
160pk uit een 1.4 (VW concern) vind ik idd ook een ander verhaal.

Denk op langere termijn dat er veel factoren gaan spelen, welke invloed hebben op de staat van de blokken (hoe behandel je het blok, Warm/Koud belasting, snelweg of binnendoor kilometers, onderhoud etc.)
1 van mijn vorige auto's, Seat Leon 1.9TDI 150pk, was wat dat betreft een dijk van een auto.
Verkocht met goed 371xxx km op de klok en rijdt nog steeds. 1e blok, 1e koppeling, 2e set remschijven, 1e turbo etc.
Veel, heel veel snelwegkilometers en goed onderhoud.

Is een HB geen optie voor je?
Ik heb ook lang getwijfeld of ik geen station moest nemen, en nu geen moment spijt met laadruimte.
Mijne komt btw snel te koop :D

Gr.

Hans
 

javanree

Nieuw lid
Een jonge 1.8TSI past helaas niet in het budget :( Dat zou ik anders wel het overwegen vinden, daar ligt de verhuiding CC's vs PK's inderdaad wat 'normaler'

Een HB is echt te weinig laadruimte, heb ik naar gekeken en ik vond het tegenvallen.
 

javanree

Nieuw lid
Bedankt voor alle info ! Vandaag proefrit gemaakt en de koop gesloten. Aankomende zaterdag kan ik de wagen als alles goed gaat afhalen. Dan zal er nog wel eea volgen, zo moet er een andere radio/navigatie in en zal ik wat lampjes voor LED verlichting willen omwisselen.
 

ertromp

Forumguru
Gefeliciteerd met de aanschaf!
Er is hier zat te vinden hoe je de diverse lampen voor led kunt vervangen
Post wat foto's van je auto als je hem hebt.
Nog beter: kom langs op de meet 5 september bij TVS Engineering
 
  • Leuk
Waarderingen: CDK
Bovenaan Onderaan