octavia 1.6 of 1.6fsi ervaringen?

Ik rijdt op dit moment een octavia 2004. Doordat de kinderen gegroeid zijn ben ik opzoek naar een andere auto. Omdat skoda mij zo goed bevalt wil ik er weer 1. Mijn voorkeur gaat uit naar het model uit 2007/2008. Uit die periode zijn er 2 motor typen waar ik naar kijk. De "normale" 1.6 en de 1.6 fsi. Uit info op autoweek.nl blijkt dat volgens fabrieks opgave de fsi zuiniger is, maar het praktijkverbruik valt gunstiger uit voor de 1.6.

Zijn er hier op het forum ook ervaringen met het verbruik van de beide genoemde motoren?
Ook ervaringen wat betreft onderhoud aan de motoren is welkom.

al vast bedankt voor uw reactie.

Michel
 

Noord26

Forumguru
Verbruik is veel meer afhankelijk van je rechtervoet. En de verschillen in de praktijk zullen elkaar weinig tot niets ontlopen.
 

turboturbo

Forumguru
Wat is het belangrijkste verschil tussen beide motoren?
edit: wat ik er zo van lees, is de fsi wel wat nieuwer en heeft wat voordelen zoals koppelrijker. Als het verbruik al hetzelfde zou zijn, dan nog wil je misschien - voor datzelfde verbruik - wel een iets lekkerder motor rijden.... Dan zou ik voor de fsi gaan.
Deze heeft misschien ook wel een ketting ipv een riem, scheelt toch ook weer een kostenpost om de zoveel jaar...
 

Noord26

Forumguru
De riem van mijn Skoda moet om de 210.000km vervangen worden gaf de dealer aan.. Dus dat is ook niet de kostenpost. En de kettingen van de TSI's hebben ook geen beste naam opgebouwd de laatste tijd. Wel of geen FSI motor ga je in de praktijk niet merken.
 

Bakkertje

Forumguru
16 klerppers zoals de fsi hebben doorgaans het vermogen wat hoger in de toeren zitten en moet je dan ook op toeren houden om ze echt op gang te houden. Of dat ook voor de 1.6 geldt weet ik niet. Bij de aanschaf van onze 2e auto hebben we bewust de 1.6 fsi laten staan (in een new beetle, dat wel). Die motor schijnt toch wel wat problemen te hebben. Even goed de ervaringsverhalen nalezen op bijvoorbeeld autoweek.
 

deusjevo

Forumguru
Ik vond zelf de MPI een lekkerder motor om mee te rijden.
Volgens mij kwam het koppel ietsie eerder vrij bij de MPI en het was meer een "klerelijer" om mee te rijden.

Verder moet er in principe in de FSI 98 RON en kan er in de MPI 95 RON benzine en da's vriendelijker voor je portemonnee. :grin:
 

Rayzman

Actief lid
In de FSI kan je ook gewoon op euro95 rijden, alleen in het buitenland moet je oppassen dat je geen 91 RON tankt want dat werkt niet. En die nieuwe E10 kan ook niet in de FSI.
Mijn gemiddeld verbruik vanaf aanschafdatum in 2007 is 1 op 13,34 ofwel 7,49l/100km.
 

Berry

Senior Member
Mijn 1.6 in een Fabia is niet echt zuinig (automaat) in de stad maar op de snelweg wel
loopt als een zonnetje
 

Fabia

† In Memoriam
Die ervaring heb ik ook. In de stad is íe echt behoorlijk onzuinig maar zodra ik op de snelweg rij is íe aardig zuinig. Verder vind ik het een fijne motor, zeker in combinatie met de Tiptronic.
 

reeseend

Forumguru
In mijn vorige Octavia (2005) zat ook een 1.6fsi motor. Ik vond het een fijne motor met voldoende pit en soeplesse. Geen olieverbruik en was inderdaad op de snelweg lekker zuinig.
 

haggard

Senior Member
Ikzelf heb een O2 Combi 1.6MPI bj 2006... De motor heeft "onderin" niet al te veel trekkracht, maar komt bij hoger komend toerental redelijk mee met bijvoorbeeld TDI's. Ik vindt de motor wel superstil en superzuinig bij een economische rijstijl... Verbruik ligt bij mijn auto op ongeveer 6.1L/100km (1 op 16,4) en dat is gecombineerd autoweg/snelweg/stad verbruik. Auto heeft inmiddels meer dan 100.000 kilometers gelopen en heeft nog nooit problemen gehad. Voordeel van deze motor is ook dat deze een variabele onderhouds interval hanteerd... dat betekent dat je pas elke 30.000km voor een beurt moet (tenzij de boordcomputer aangeeft dat het eerder moet). Maar hiervoor moet er wel speciale long-life olie worden gebruikt. In mijn ogen een top motor dus...
 
Mijn vorige was een 1.6FSI, in de stad niet echt zuinig, op de snelweg een stuk beter. Aangezien we 75% alleen maar kleine stukjes in de stad rijden was deze wagen dus niet zuinig, bij 1:10 a 1:11 hield het wel op. Vond wel dat er veel toeren gedraaid werden bij 120km/uur, ongeveer 3500. Bij onderstaande wagen zitten de toeren bij dezelfde snelheid op ongeveer 2600.
 
Bovenaan Onderaan