Octavia 1.6 TDI Greenline valt meteen uit na koude start

ElScorpione

Forumguru
Vanochtend was het ongeveer -5. Bij het starten van mijn Octavia 1.6 TDI (motorcode CAY) van 2010 slaat de motor aan, stottert vervolgens en valt stil. Dat gebeurde 3 keer achter elkaar. Bij de vierde keer starte de motor wel en draaide met een iets hoger toerental dan normaal.

Het lijkt mij niet normaal dat een diesel uitvalt, ook al is de start behoorlijk koud. Met mijn vorige auto (een opel astra) had ik hier geen last van.

De auto geeft geen storing aan. Voorgloeien doet hij ook normaal.

Kan het e.e.a. te maken hebben met bijvoorbeeld de brandstofpomp? De accu vormt het probleem niet, aangezien de startmotor probleemloos draait.

Alvast bedankt voor het meedenken.
 

Miez1

Forumguru
Ik liet mijn vorige auto's altijd 2x voorgloeien bij strengere vorst, wellicht dat je dit ook kan proberen? Bij mijn huidige Superb (met dezelfde motor) bepaald de motor zelf wanneer hij aanslaat. Ik draai het contact om en er gebeurd een enkele seconde niets, laat ik de sleutel weer in de uitgangspositie terugkeren, en dan ineens start hij zelf (fracties van seconden natuurlijk, maar het lijkt alsof hij zelf bepaald wanneer de kermis klaar is om aan te zwengelen;)).

Alles gute!

Miez
 

ElScorpione

Forumguru
Mijn eerste gedachte is iets mindere diesel die voor een slechte ontbranding zorgt.

Daar heb ik ook al aan gedacht. Ik heb de auto nu 1 week en hij was afgetankt door de garage. Geen idee wat voor diesel ze erin hebben gedaan natuurlijk. Misschien is de ontbranding wat minder, of was het nog geen 'winterdiesel'.
 

hemi24

Forumguru
2-massa-vliegwiel?

Siinds het vliegwiel bij mij is vervangen, loopt mijn 1.6TDI (stationair) een stuk beter / regelmatiger en heeft deze bij een koude start ook niet meer de neiging om af te slaan (nooit gebeurd, maar als het echt koud was, neigde de motor er wel sterk naar).


Helaas heeft het bij mij zo'n 120k geduurd voordat de dealer de oorzaak van de slechte stationaire loop heeft gevonden... :mad:
 

ElScorpione

Forumguru
De auto wilde vanochtend helemaal niet meer starten. Weer hetzelfde euvel. Slaat wel aan, maar valt vervolgens meteen weer uit. Gas geven helpt niet. De lokale VW dealer heeft hem van zijn plaats gekregen en gaat hem doortesten. Wordt vervolgd.
 

ElScorpione

Forumguru
Een seat rijder heeft een soortgelijk probleem
Http://www.seat-online.nl/showthread.php?7134-SEAT-Leon-1P-1-6-TDI-valt-stil-na-start

Vw dealer kon de auto niet uitlezen. Volgens hem is de gateway kapot. Daar geloof ik niet zoveel van. De auto start immers prima als hij warm is. Auto is nu terug naar garage van aanschaf. Bij de vw dealer startte hij probleemloos na even binnenstaan. Ik begin te vermoeden dat de diesel de oorzaak is.

Later meer.

Seat rijder voor geval je dit leest, wil je mij op de hoogte houden?
 

Cordoba

Forumguru
De Seatrijder heeft het gelezen, en de link naar dit topic op het Seat Online forum geplaatst. Als ik me niet vergis wonen jullie beiden in Zeeland, toevallig bij hetzelfde tankstation getankt?
 

ElScorpione

Forumguru
Ik woon inderdaad ook in Zeeland. Bij aflevering was de auto voorzien van een volle tank, dus niet getankt waar ik normaal tank. Ik heb de seat rijder gevraagd waar hij ergens in Zeeland zit. Misschien kunnen we bepalen waar de auto's voor het laatst voorzien zijn van een nieuwe lading diesel. Zou wel erg toevallig zijn als dat bij dezelfde pomp is, maar je weet nooit. Het begint er wel steeds meer op te lijken dat het een brandstof probleem is. Ik heb gisteren gebeld met een vriend die dezelfde auto heeft. Hij ervaart geen startproblemen met dit koude weer. Een aantal collega's van hem rijden dezelfde auto (lease) en ook die hebben geen enkel probleem. Gloeien, starten en wegrijden.

Bij het starten komt er overigens geen rook uit de uitlaat. Dus het lijkt me ook niet meteen een gloeiprobleem.
 

ElScorpione

Forumguru
Weer even een update. Auto is uitgelezen door de dealer. Geen storingen. Gloeisysteem werkt goed. Dealer had de auto een nacht buiten laten staan. Was vanochtend -8. 1 keer voorgloeien en daarna startte de auto probleemloos. Ik snap er geen biet meer van. Dealer dacht ook aan mindere kwaliteit diesel. Ik ga de auto dus maar weer ophalen en meteen volgooien met een goed merk diesel.
 

Cordoba

Forumguru
Het merk op het tankstation zegt niet zoveel over de kwaliteit van de diesel. Vroeger zaten de verschillen vooral in de hoeveelheid water in de brandstof, bij diesel heb je tegenwoordig vooral het verschil tussen zomer- en winterdiesel. Winterdiesel is iets anders van samenstelling waardoor het minder snel bevriest, maar sommige tankstations doen zo lang met hun dieselvoorraad, dat ze ook in de winter nog zomerdiesel in hun voorraadtanks (kunnen) hebben.
 

hemi24

Forumguru
Tegenwoordig heb je een geleidelijke overgang van zomer- naar winterkwaliteit van diesel, wat geloof ik al eind september/begin oktober aangepast...
 

ElScorpione

Forumguru
Hier weer een update. Vanochtend -9. De auto sloeg meteen aan. Misschien toch dankzij de andere diesel. Volgens de lokale VW dealer komt het probleem zeker terug, omdat hij de auto niet kon uitlezen. Volgens hem is de gateway kapot. De dealer die de auto wel kon uitlezen zegt dat er niets aan de hand was. Geen storingen. De tijd zal het leren.
 

ElScorpione

Forumguru
Helaas is het probleem blijkbaar niet opgelost. Vanochtend wilde de auto weer niet starten. Pas na een keer of 10 proberen sloeg hij aan. Vanavond hetzelfde liedje. Morgen weer terug naar de dealer. Wordt weer vervolgd dus.
 
Vandaag mijn O2 uit 2006 (1.9 TDI) naar de garage gebracht voor het euvel slecht starten in de ochtenden. Smiddags geen problemen maar als de auto een nachtje gestaan heeft moest ik hem toch 3 a 4 proberen te starten voordat hij aansloeg.
Vanmiddag de tussen stand doorgekregen van de garage. 4x gloeispiralen (bougies) kapot!! Heb gek genoeg geen melding hiervan in mijn schermpje (maxidot) gehad.
Vervelende van dit type motor is dat de gloeispiralen verstopt zitten onder de kleppendeksel dus wordt helaas een kleine operatie wat weer een hoop geld gaat kosten.
 

ElScorpione

Forumguru
Bij het uitlezen van de auto constateerde men een storing in het uitlaatgassysteem (EGR). Na contact met de Skoda dealer (ik heb hem bij een universeel bedrijf gekocht) blijkt dat er een terugroepactie (of iets dergelijks) geweest is voor dit specifieke probleem bij een aantal motoren. Na controle van het chassisnummer blijkt mijn auto daar ook voor in aanmerking te komen. Hij staat nu bij de Skoda dealer voor onder andere een software update.
 

ElScorpione

Forumguru
Vandaag mijn O2 uit 2006 (1.9 TDI) naar de garage gebracht voor het euvel slecht starten in de ochtenden. Smiddags geen problemen maar als de auto een nachtje gestaan heeft moest ik hem toch 3 a 4 proberen te starten voordat hij aansloeg.
Vanmiddag de tussen stand doorgekregen van de garage. 4x gloeispiralen (bougies) kapot!! Heb gek genoeg geen melding hiervan in mijn schermpje (maxidot) gehad.
Vervelende van dit type motor is dat de gloeispiralen verstopt zitten onder de kleppendeksel dus wordt helaas een kleine operatie wat weer een hoop geld gaat kosten.

Volgens mij knippert je gloeilampje als er een storing in het gloeisysteem zit. Ik heb met mijn vorige auto (een Opel Astra) overigens hetzelfde probleem gehad. Ook de gloeibougies kapot.
 
Ja klopt dat zij de garage ook, dat normaal het gloeilampje moet blijven knipperen. Maar dat gebeurde niet. Zodra ik de sleutel omdraaide brande de gloeilamp voor 2 sec en gaat dan weer uit.
 
Vanmorgen was er op de radio een stuk over diesel en de koude temperatuur.
Het kwam erop neer dat de tank niet te vol en niet te leeg mag zijn. En dat je bij nieuwe diesels geen litertje benzine bij de diesel meer bij mag doen. Maar ze gaven helaas wel geen echte oplossingen aan voor als je dan toch met problemen zou zitten...

Of heb je enkel problemen met diesels als er iets scheelt aan de motor?
 
Bovenaan Onderaan