Octavia 1.8 TSI

pc1

Nieuw lid
Hoi,

Ik ben aan het overwegen om een OC2 1,8 TSI Combi aan te schaffen. Degene die ik op het oog heb is er een van mei 2009 met 82K op de teller.

Weet iemand of er specifieke dingen zijn waar ik op letten?

Wat is er bekend van deze serie Qa slechte eigenschappen?

Ik zal een Toyota Yaris 1.8 TS inruilen. (ik heb meer ruimte nodig)

Ik hoor graag van jullie.

Groeten Peter
 

Rallye

Forumguru
Belangrijkste slechte eigenschap van de 1.8TSI is de mogelijkheid dat hij overmatig veel olie verbruikt. Zoek maar een op het forum. Daar zou je dus met de verkoer goede afspraken over moeten maken.
 

Joske

Forumguru
Is bijzonder veel over geschreven hier op het forum. Gebruik even de zoekfunctie ;)

En welkom op het forum Peter, als je een Skoda zou kopen ( graag maar geen vereiste ;) )
Stel je dan mss ook even voor in onze meet en greet :thumbsup: thx!
 

ertromp

Forumguru
Olieverbruik kan een item zijn op de 2009/2010 1.8TSI
Nokkenasversteller
Roest rond kentekenverlichting in de kofferdeksel
Roest achter kunststof schermplaten voorste wielkasten door vuilophoping waardoor water uit parafan moeilijk weg loopt
Elektrische ruitbediening voor die defecten kan vertonen
Cuppende achterbanden
Slechte cilinders kofferbakdeksel

Maar staar je hier natuurlijk niet blind op. Het is gewoon een dijk van een motor en een zeer ruime gezinsauto.

Neem eens iemand mee die wat kijk heeft op "autozaken" en dan vooral de techniek
 

Octavia32

Forumguru
Heb zelf het nodige mee gemaakt afgelopen jaar en ervoor gekozen om het blok helemaal te vernieuwen.

Kijk maar bij topic Berend super
 

x-ray

Lid
De kettingspanner wil ook stuk gaan, menig 1.8 gesneuveld bij een koude start omdat de distributie timing verspringt. Na 2011 zijn er verbeterde spanners gemonteerd.
Mijn advies is de ketting en spanner preventief te laten vervangen, kost wel wat maar een cilinderkoprevisie kost stukken meer.
De waterpomp gaat rond deze kilometerstand ook vaak lekken, dit is tevens een geheel met de thermostaat en zit voorop de motor, vervanging zit zo rond de 2a3 uur werk.
Door de directe inspuiting hebben deze motoren meer last van inwendige vervuiling, dus zo nu en dan met hogere toerentallen rijden is wel een advies.
Je zal merken dat na een lange snelwegrit de motor een stuk lekkerder loopt.

Verder is het echt een fantastische auto icm deze motor, Het verbruik zit meestal rond de 1:13 bij sneleheden tussen de 90a130km/h daar boven lusten ze wel een slok.

Ik weet niet of de auto af fabriek een navigatiesysteem heeft? Deze zijn nogal diefstalgevoelig.
Een navilock schikt in de meeste gevallen wel af.

Laat je niet afschrikken door de genoemde punten, want het is echt een geweldige auto
 
Laatst bewerkt:
Het blijft toch te bizar voor woorden dat de ketting spanner de motor kan slopen en de waterpomp al kan gaan lekken bij 80kkm???

Had hiervoor het Audi 1.8T block. Geheel andere motor, maar die gaan vanaf 150kkm pas vervelend doen als je pech hebt, en dat vond ik al bizar.

Mijn O2 1.8TSI-DSG-7 staat inmiddels op 90kkm, en zonder deze problemen (afkloppen)
 

x-ray

Lid
V.A.G heeft in de jaren 2007 tot 2011 nogal een probleem gehad van uitgerekte kettingen of defecte spanners.

Het probleem met de spanner is dat het onderdeeltje die er voor zorgt dat de distributie op spanning blijft wanneer de motor uit staat, dus geen oliedruk heeft defect raakt. Hierdoor gaat de ketting aan de trekkende zijde slap staan, wanneer er dan gestart word verspringt de distributitiming met kromme kleppen als gevolg.
Bij mijn auto heb ik dit ook gehad bij 88dkm, rijdend weggezet en de dag er na bij starten was het einde verhaal zonder enige aankondeging van een ratelende ketting.
Nou ben ik zelf monteur en kon ik de reperatie zelf uitvoeren, heb er voor gekozen om alleen de kleppen te vervangen (8 inlaatkleppen) hierdoor kon ik de kosten beperken tot €600.
Een gebruikte cilindekop koste €900 euro en een gebruikte motor kwam op €2500. Een originele stripmotor kwam op €6500 let op dit is dan zonder alle pakkingen enzo.

Mijn advies is, maak goede garantie afspraken of bedwing een vervanging van de ketting al dan niet tegen gereduceerde kosten.
 
Ik ben op de hoogte over die ellende met de kettingen.
Echter uit het overzicht van AutoBild/Autoweek bleek dat de 1.8TSI hier geen last van had...

Maar hartelijk dank voor de melding!
Toevallig staat mijn auto geheel defect bij mijn dealer (waarover in een nieuw topic later meer). Nu ze toch bezig zijn zal ik er gelijk naar laten kijken en evt. vervangen.

Ik voel al tijden bij het starten de ketting kletteren, maar razendsnel op spanning komen. Mijn wagen is uit 2010.
 

x-ray

Lid
Ik had de pech dat hij zonder aankondigin is stukgelopen, maar heb ook wel eens gehoord dat het geluid van een defecte spanner overeen komt met het getik van een klepstoter die eerst op druk moet komen.

Je kan via een afdichtingsdop in de onderste distributie deksel de spanner controleren hoe ver deze Tot aan het einde van de verstelling staat of dat deze juist niet meer op spanning blijft staan.

Aangezien je al geluiden hoort zou ik zeker geen risico nemen en de ketting, spanner, en geleiders laten vervangen.
Tevens moet er gekeken worden of de terugslagklep in de brug van de nokkenasversteller nog heel is. Deze is los te vervangen, vaak word de gehele brug vervangen maar deze is vrij prijzig.

Er word vaak gezecht dat een ketting een autoleven mee gaat, alleen slijten de geleiders waardoor de ketting te slap gaat staan. Dit is bij V.A.G altijd al zo geweest maar dan meer met de vr5 en vr6 motoren, waar een revisie zo rond de 150dkm onvermijdelijk is.
 

x-ray

Lid
Vergeet nog en belangrijk punt, vaak is de1.8 gekoppeld aan een DSG 7speed, deze willen nog wel eens last hebben van klapperen bij schakelen of bij optrekken. Dit word veroorzaakt door slijtage van een v/d 2 koppelingen. Dit is een dure grap aangezien koppeling alleen al €1100 kost min arbeidsloon.

Ook wil de Mechatronic (regelapparaat en regeling van de schakelkleppen) voor problemen zorgen.

Zo zijn er best wel wat punten om op te letten, maar vergeet niet dat de perfecte auto niet bestaat en ieder merk zijn bepaalde punten heeft.
Zo is zelf Toyota niet meer heilig, of je moet een Honda kopen, maar ook die hebben zijn dingen tegenwoordig.
 
Bedankt X-Ray!

Ik heb dat klappen van de DSG ook gehad. Uiteindelijk is onder "garantie" (ik had 2 jaar extra garantie geregeld bij de aankoop. Dit is een verzekering via de VAG bank) de gehele koppelingsunit vervangen.
En niet voor eenzelfde, maar een aangepaste versie. Immers VAG kent dit probleem al heel lang.
Sindsdien nergens meer last van.

Van de VR6 weet ik het. Maar ooit een Saab 900 gehad waarvan de ketting moeiteloos 500kkm mee ging.

De ADAC en ANWB houden jaarlijks pechstatistieken bij. Dat geeft je iets van inzicht. En het is erg schrikken, zeker voor de VAG modellen. En op de hybrides na doet Toyota het ook niet al te best.
ADAC Pechstatistieken 2014
 

x-ray

Lid
Die extra zekerheids garantie altijd afsluiten wanneer dit kan, kost wel wat, maar met de prijzen van tegenwoordig snel terug verdient.

Dat V.A.G zo hoog staat in de ADAC komt ook deels door de hoeveelheid modellen die zij in Europa op de weg hebben.
Wel ging een auto vroeger technisch veel langer mee dan nu, waar nu de gemiddelde levensduur zo'n 7 jaar is was dit vroeger wel anders. Vroeger was betrouwbaarheid belangrijk, nu wordt dit beslist door de boekhouders lijkt het wel.

Bepaalde merken hebben bepaalde constructies nu eenmaal beter voor elkaar dan de ander, bij een Saab is een kilometerstand van 3 ton en meer meer regelmaat dan uitzondering. Zo heeft iedere fabrikant wel een mindere periode, bvb Renault van 2000 tot na 2005 erg veel electronische problemen. Mercedes heeft veel last van roest gehad en de E klasse van 2002 tot de feselift had ook erg veel electronische problemen. Terwijl dit van oudsher erg degelijke merken waren/zijn.

Helaas verandere tijden, waar de consument de dupe van is.
 

Schippersss

Forumguru
Hoge toeren heeft geen zin met deze motoren. Vuil (Carbon) opbouw bevind zich in de inlaat kant van de cilinder kop. carter damp komt terug de inlaat in, is een van de boos doeners en de directe injectie. Zo zijn de nieuwe 2.0/1.8tsi motoren van bj 2013/2014 met dubbele injectie. Zo zitten er dus ook vier injector in het inlaat spruit stuk. Vw/Audi/Seat/Skoda zelf gooit het op een milieu dingetje, maar wij weten wel beter. Het Enige wat helpt is en reiniging om de 50k km. Catch can is ook mooie oplossing, maar elke 2 weken dat ding legen en alsnog hebben die motoren er nog wat last van en die prijs, 350 eurie voor en forge.
 
Laatst bewerkt:
De getallen zijn het aantal pechgevallen per 1000 in de pechstatistiek.

Het bizarre is dat ik voorheen altijd auto's van 5 jaar oud en met 100-125kkm kocht. Maar sinds ik een Audi A4 heb gehad uit 2004 ben ik daar mee gestopt.

Unigarant (ANWB volgens mij) heeft ook een onafhankelijke verzekering. Echter sinds de overheid de assurantietaks naar 21% heeft verhoogd ook kostbaar geworden. Voordeel bij deze is dat je niet naar een dealer per se hoeft te gaan.

@ Schippersss: hoe gaat dat reinigen? Wat precies, en waar kan ik dat laten doen?
 

miles

Senior Member
  1. Beste PC1: ik rijd een 1.8 Tsi uit 2011. Geen noemenswaardige problemen ondervonden in 80.000 km.
  2. Maak een proefrit en trek je conclusies, zou ik willen adviseren.
  3. Niet onbelangrijk gegeven: als je, zoals ik, vooral snelweg kilometers maakt is de auto zelfs zuinig te noemen. Dat was voor mij een aangename verrassing.
 

pc1

Nieuw lid
Hoi allemaal,

Bedankt voor jullie reactie. Ik heb deze bekeken, ik heb gezocht en bij diverse dealers informatie ingewonnen.
Ondanks dat de octavia formidabel reed, heb ik de keuze gemaakt om deze toch niet aan te schaffen. De kans op fors olie verbruik vindt ik te groot.

Peter
 
Bovenaan Onderaan