Octavia 1.9 diesel van 2006 : is dat een moderne motor?

Muug

Senior Member
Hoi,

ik heb de kans om een Octavia van 2006 te kopen, een 1900 cc diesel met 101 ouwerwetse pk's. Nauwelijks 90.000 km, eerste eigenaar, staat te koop bij de garagist waar ie ooit verkocht en altijd onderhouden geweest is. Alles dik in orde dus. Maar : is dat een moderne dieselmotor? Of is dat nog een ouwerwetse reutelaar?
 

tha a

Senior Member
Dat laatste... helaas... (1.9tdi is pompverstuiver, nieuwe is de 1.6tdi die commonrail is)
 

sitechris

Donateur
Dat is een pompverstuiver, dus hij maakt wel wat meer herrie dan een common rail. Het blok heeft echter ook paar voordelen, hij voelt veel feller aan dan nieuwe common rail diesels en het blok is mega betrouwbaar. Ik zou dit blok mss nog wel verkiezen boven 1.6 CR dieselblok.
 

Muug

Senior Member
ok
ik moet wel nog even uitzoeken hoeveel taksen er tegenwoordig voor betaald moeten worden . Hier in BE zijn ze tegenwoordig gekke dingen aan het doen om hun begroting rond te krijgen.
 

Noord26

Forumguru
De taks (in NL: wegenbelasting voor motorvoertuigen) is al snel €1000,- of meer voor een gemiddelde auto op diesel, op jaarbasis.
 

Mark

Banned
ok
ik moet wel nog even uitzoeken hoeveel taksen er tegenwoordig voor betaald moeten worden . Hier in BE zijn ze tegenwoordig gekke dingen aan het doen om hun begroting rond te krijgen.
Inderdaat, en de dieselrijders gaan volop de pineut zijn!
Als je geen 25000 kilometers oper jaar rijd scheur je aan een diesel flink je broek, wie had dat een paar jaar geleden durven denken in het dieselland België!
 

Muug

Senior Member
Inderdaat, en de dieselrijders gaan volop de pineut zijn!

Graag een berekeningetje of een bron om je opmerking te staven. Net een calculator gevonden die spreekt van eenmalig 113 euro BIV en jaarlijks 298 euro verkeersbelastingen.
 

Mark

Banned
Die cijfers heb ik ook, maar dat zou nog de oude berekening zijn. De nieuwe verkeersbelasting zou vanaf 2012 worden berekend op de uitstoot van de wagen en de ouderdom van de wagen (hoe ouder de wagen hoe meer betalen). Heeft een tijdje terug in de krant gestaan en is ook het nieuws geweest.
 

skodaboy

Forumguru
ik heb juist ff een biv berekering (vanaf maart 2012) gemaakt voor deze octavia voort gaande op een advertentie van een gelijkaardig model.
bereking via emissie uitstoot(euro 4) dan kost hij 410 eu aan biv en 297.40 aan verkeersbelasting.
rekenen je via de uitstoot(volgens advertentie 138gr/km2 kom je uit op 263.46 euro aan biv en 297.40 aan verkeersbelasting op jaarbasis.

vermeld anders ff de exacte cijfers (euronorm en uitstoot) van die bepaalde octavia,want soms zijn de cijfers niet correct in een advertentie.
 

Muug

Senior Member
tja, ik heb de exacte cijfers niet, ik heb die ook maar uit zoekertjes gehaald. Daar stond idd euro 4 norm en 139 gram uitstoot. Merde, dinsdag eens horen bij de garagist. :-/
Trouwens, juist een zoekertje toegestuurd gekregen van mijn broer : hij weet een BMW 316i van 1994 staan, eerste eigenaar (afin, die is dus overleden, vandaar de verkoop). Merde, dat wordt kiezen tussen het hart en het verstand.
 

MarcoO2

Forumguru
Voordat je een 316i gaat kopen: ga vooral eens proefrijden... dat blok is aardig underpowered voor een dergelijk zware auto!
 

sitechris

Donateur
Eens, een BMW rijdt geweldig maar met een dergelijk blokje onder de kop ga je heel snel verlangen naar meer. Onderstel kan namelijk ook meer hebben. Ik zou een 316 om die reden laten liggen. Probeer een heerlijke 325i te scoren.
 

Muug

Senior Member
oh
we zien wel
verstand (octavia) en goesting (bmw) zijn al 24u aan 't vechten met elkaar.
 

hemi24

Forumguru
Dat is een pompverstuiver, dus hij maakt wel wat meer herrie dan een common rail. Het blok heeft echter ook paar voordelen, hij voelt veel feller aan dan nieuwe common rail diesels en het blok is mega betrouwbaar. Ik zou dit blok mss nog wel verkiezen boven 1.6 CR dieselblok.

Helemaal mee eens, de stilte van de 1.6CR weegt in praktijk niet op tegen het fellere karakter van de 1.9 met pompverstuiver!!!

Heb beide motoren gehad in (vrijwel) identieke O2's en de 1.6 heeft mij met name op de snelweg nooit kunnen bekoren!

Aangezien je het hebt over 101pk (74kw), neem ik aan dat het om een O1 (demarage) gaat, dus het oude model Octavia wat nog een tijdje naast de O2 is verkocht?!? Anders zou het 77kw / 105pk moeten zijn.
 

Muug

Senior Member
wel ik spreek van 101 omdat de garagist daarvan sprak. En diezelfde garagist zei zaterdag inderdaad ook dat een pompverstuiver feller aanvoelt dan een common rail. En diezelfde man zei ook dat als hij die Octavia niet verkocht krijgt, dat hij hem dan zelf neemt, want de zijne is stilaan wat te oud aan 't worden. Kortom, dat die Octavia een superkoop is dat weet ik maar al te goed !
 

VEEJAY

Forumguru
Vreemd, gisteren een ongechipte 170PK commonrail met multitronic gereden en die sjorde er niet minder aan dan mijn gechipte PD. Vind de commonrail beter lopen en zou deze verkiezen boven een PD met 8 of 16 kleppen.
 

Muug

Senior Member
Dat is best gechipt mag worden waarschijnlijk..

Wat tech data : jaargang 2006, 91.000 km, komt van eerste eigenaar, altijd bij dezelfde garagist geweest (aankoop, onderhoud, verkoop aan mij), vier nieuwe bandjes en groot onderhoud in prijs inbegrepen, plus een jaar garantie. Motorblok staat poederdroog. Nergens roest. Dat alles voor 6300 euro. Ik denk dat ik niet kan klagen.

eerste bevindingen : vlotte starter, de dieselmotor is duidelijk geen ouwe traktor, draait rustig rond zonder de carrosserie te doen daveren. Goede motorgeluidsisolatie ook. Heel smeuïg blok dat behoorlijk goed herneemt, het is een plezier om op de autostrade te rijden. Rijdt heel relax, stuurt licht, remt scherp, heel stabiel op de baan. Hij past me als een handschoen kortom. Ook fijne Climatronic. Ik ga plezier aan deze wagen beleven,dat voel ik.

Ivm dat chippen, het lijkt me voorlopig niet nodig, maar kan je hier wat dieper op ingaan? Hoe gaat dat in zijn werk? Wie doet dat? Hoeveel kost het? Wat zijn de risico's op lange termijn?

De standaardradio ga ik er wel uitzwieren. Ook erg vervelend dat die niet automatisch uitgaat als ik de contactsleutel eruit trek. En twee extra speakertjes achteraan links en rechts moeten er ook in.

Geen mistlampen vooraan, da's wel spijtig. En er zijn ook geen voorzieningen voor blijkbaar.

Grootste probleem : de rookgeur, er is ferm in gerookt.
 
Bovenaan Onderaan