Octavia 1.9 of 2.0 tdi 2006-2008 met 200.000+ dsg of handbak

Just1Harold

Nieuw lid
Hallo allemaal ik wil heel graag een octavia kopen van 2006 tot 2008 maar twijfel enorm of ik voor dsg moet gaan als ik 40.000 per jaar rijd. Ik wil heeeeeeeeeel graag automaat rijden maar ik wil niet leeg lopen aan kosten. Iets meer aan onderhoud en diesel is ok, maar regematig reparaties aan 1 onderdeel.....liever niet! Al wat ik lees over dsg problemen gaat 80% over tsi rijders niet tdi.
Ik ga binnenkort op vakantie en zal dan niet kunnen reageren, maar daarna wil ik een definitieve besluit kunnen nemen. De soes is erg sterk maar ook erg klein, geen luxe en heeft nu 180.000 gelopen. Hij is niet echt gemaakt om op snelwegen te rijden zonder doof te worden.
Ik ga er zo wie zo van uit dat ik veel kosten krijg gezien de kilometers die ik rijd. (Het is geen suzuki alto uit 2000)

Ik hoop hier een eerlijk en oprecht antwoord te krijgen ipv het politieke correcte antwoord van vw. (Suggereerden dat het vliegwiel van de dsg langer mee ging dan handgeschakelde bak)

Ik heb een relaxed rijstijl gebasteerd op zuinigheid en terug naar huis kom ik regelmatig in de file, dus vandaar mijn voorkeur voor automaat.
 

andrehj

Forumguru
Van de 6-traps DSG hoor ik weinig problemen. Deze moet echter wel op tijd (volgens mij elke 60.000 km) nieuwe olie.
Dat vliegwiel gaat volgens mij gewoon bij beide stuk. Reken er op dat die rond de 2 a 2,5 ton een keer vervangen moet worden. Gewoon incalculeren.
 

peterrapid

Forumguru
Iedere 60k inderdaad nieuwe olie en blijkbaar hoor je over de DSG 6 echt minder problemen dan DSG 7 maar bij aankoop eventjes de slijtagegraad van de platen laten uitlezen om zeker te zijn dat je de goeie hebt en hoe hoger de km-stand hoe meer risico op slijtage en kosten. Ik persoonlijk hou van DSG maar zou nooit een occasie met DSG kopen omdat je niet weet hoe de vorige bestuurder er mee omging.
 

Jewepe

Forumguru
Even wat praktijkervaring:
- Octavia O2 1.9 TDI van 2006 destijds gekocht met 221.000 km op de teller. Doorgereden in twee jaar naar 297.000 km zonder enig (DSG-)probleem. Alleen regulier onderhoud, ook aan de DSG (om de 60.000 km DSG-olie verversen en filter vervangen)
- nu een Altea XL 2.0 TDI van 2009. Gekocht met 152.000 km en staat nu op 234.000 km. Auto is bij 182.000 km getuned naar 182 pk en 390 NM (TVS Engineering). Ook nu weer zonder enig (DSG-) probleem en alleen regulier onderhoud (nou ja, de accu is kapot gegaan), ook aan de DSG.

In totaal dus een kleine 160.000 probleemloze kilometers in vier jaar tijd met een DSG 6-bak. Overtuigd :D?
 

Just1Harold

Nieuw lid
Dus in jullie optiek zou de dsg netzo goed 400k moeten kunnen lopen (mits 6bak). Ik mag er dus vanuit gaan dat ik niet veel kan vimden over dsg in combinatie met een tdi omdat die er niet opvallend veel zijn. Super Bedankt! Ik denk dat ik idd even de bak laat uitlezen op wat ik kan verwachten en dan koop. Of dit in de aankoop meeneem als dsg dokter te ver weg is.
Nogmaals bedankt.
 

CDK

Forumguru
DSG6 met natte koppeling is de sterkste en meest probleemloze variant in de Skoda's, zoals gezegd wél elke 60k km de olie en het filter vervangen en verder er lekker van genieten ;) Zelf rij ik ondertussen al ruim 6 jaar probleemloos met dit type versnellingsbak.
 

Havana

Forumguru
Ik heb die bak ook. Gekocht bij 224k, heb wel het vliegwiel moeten vangen maar dat had bij een handbak waarschijnlijk ook gemoeten. Staat nu op 280k.
 

mikestar

Nieuw lid
reageer hier niet veel maar wil dit toch even kwijt; mijn o2 1.9tdi met DSG 6 met nog geen 136000km.
heeft op 2.5 jaar tijd al een nieuwe mechatronic a +-1200€ en een koppeling en vliegwiel combinatie a 1200€ nodig gehad duss...
bezint eer ge begint want voor mij geen DSG meer in de toekomst!
grtz mike
 

Maggy

Forumguru
Ik heb destijds (2.5 jaar terug) ook voor deze keuze gestaan, en toen gekozen voor de handbak. En heb daar zeer zeker geen spijt van. Mijn combi met 2 liter BKD had toen 250dkm op de teller, en staat nu op 325 dkm.....en nog steeds op de eerste koppeling en het eerste 2 massa vliegwiel....! En ze krijgt echt wel op haar donder af en toe; zware trailer met hout, met 160 plus over de autobahn etc, ook van een stoplichtsprintje ben ik niet vies. Olieverbruik: 1ltr op de 15dkm, dieselverbruik ongeveer 1:18, maar als ik erg mijn best doe( lees: bijna geen gas geef en wind in de rug) dan is boven de 1:20 zeker te doen.

Dus....ik zou gaan voor een handbak!
 

Adoks

Senior Member
Nou vooruit dan maar weer. Mijn kar heeft nu rond de 309000 km gereden. Het is een 1.9TDI waarvan de DSG-6 nog steeds als nieuw schakelt. Auto is wel altijd goed onderhouden, ook de bak.

Vliegwiel is inmiddels wel vervangen. Voor zo ver is weet kun je een DSG-6 NIET uitlezen wat betreft plaatdikte. DSG-7 wel.
 

CDK

Forumguru
bezint eer ge begint want voor mij geen DSG meer in de toekomst
als je je op voorhand had ingelezen en je verdiept had in de dsg materie dan was je waarschijnlijk preventief langs TVS gegaan voor een software wijziging, dan was je 2e koppeling sowieso nog heel geweest, het is en blijft een super versnellingsbak met prachtige techniek, maar helaas verkracht door groene software ivm uitstoot regels.
 

CDK

Forumguru
Voor zo ver is weet kun je een DSG-6 NIET uitlezen wat betreft plaatdikte. DSG-7 wel.
Ook de DSG 6 is uitleesbaar, TVS heeft me dat al eens laten zien, ben ondertussen zelf in bezit van VCP en zal binnenkort op deze meeting nog eens vragen hoe dat moet als ik het niet vergeet.
 

Rosinfield

† In Memoriam
Wanneer je louter af zou gaan op hier vermelde persoonlijke ervaringen, zou je onmogelijk een rationele keuze kunnen maken. Beter is het om bij dit soort dingen te denken in termen van kansen, dus de waarschijnlijkheid dat iets stuk gaat. Dan is mijn overtuiging dat dat risico reuze meevalt wat de dsg betreft.
Persoonlijk zou ik zelf, al dan niet terecht, de kans dat er überhaupt iets (snel) kapot gaat, als substantieel inschatten bij een auto met 200 000 km of meer op de teller. Ik zou zelf een auto al voor dat punt bereikt is hebben ingeruild. Gewoon een kwestie van weten waaraan je begint.
 
Bovenaan Onderaan