Octavia 1.9 TDI Elegance Attr business DSG

!Škoda!

Actief lid
Oke, Bijna een week na dato, 750 km verder, eerste tankbeurt achter de rug. Tijd voor een eerste samenvatting.

De eerste aanblik "Klassiek", mooi, gedistingeerd. Highland green met dou Ivory is een hele mooie combinatie. Geen nieuw nummerbord, maar dat wisten jullie al. Samen met de dealer een en ander doorgenomen. Aangezien ik hiervoor een Octavia had (uit mei 2007) wees bijna alles vanzelf.

De DSG is fantastisch, alleen door het grote rempedaal zit ik soms bijna met een tandartsrekening :) (Kom uit een schakelwagen. Met inrijden gewoon op D voorzichtig gas geven, schakeld hij tussen de 2000 en 2500 toeren. Op de snelweg met 100 / 120 overschakelen naar S zorgt dat je een beetje speelt met toeren / vermogen zonder al te sterk van snelheid te wisselen.
Optrekken, D flink gas (schakelt dan bij 2500 / 3000) en je trekt bijna iedereen eruit ;)
Parkeren met de sensoren is een eitje, maar wel wennen met een automaat......

Op de snelweg is hij rustig, bij 100 km/h ligt verbruik volgens maxidot rond tussen de 4 en 4 l/100km. Gezien de eerste tankbeurt, waarbij ik de eerste tank niet zelf heb afgetankt, lijkt het gemiddelde verbruik erg tegen te vallen, maar je hoort mij (nog) niet, omdat de tank misschien niet vol was. Maxidot verbruik over de eerste kilometers: 6,6 l/100km, volgens berekening 7.4. Of maxidot is maxi onnauwkeurig, of bij de volgende tank trekt alles recht.

Cruisecontrol: Sommige mensen klagen over een vertraging / snelhiedsverlies bij het inschakelen. Ik heb dit niet als ik op SET (onderste) knopje druk, hij gaat dan gelijk door met de huidige snelheid. Als ik op het bovenste knopje druk (RES), ervaar ik die vertraging wel.

Handleidingen: Een klein handschoenenvak, dat wil je niet gelijk (gekoeld) gebruiken voor de handleiding. De handleidingen dus maar even onder de passagierstoel gelegd (samen met een DVD voor als ik vast sta, of moet wachten) Ik moest ze daarvoor wel uit de skoda-map halen, maar dan passen ze ook perfect!

Stuur en handrem voelen goed aan (door leer, had hiervoor een kale elegance) Stoelen zitten perfect, en de automatisch verblindende buitenspiegels zijn een regelrechte zegen! Xenon: Ook een zegen, mensen wat een licht, veel minder last van slecht zichtbare strepen bij regen (goed kunnen testen deze week). Regensensor: nog zo'n comfortitem waar je niet meer zonder kan. (gevoeligheid afstellen met de intervalschakelaar, en rijden maar)

De dubbele bodem is perfect voor de kleine losse rommeltjes (bagagenet, tasjes ed) Iedere keer weer een genot van de lege ruimte als ik de laptop achterin leg.
Verbanddoos, brandblusser en gevarendriehoek (die ik nooit hoop te gebruiken) zijn nog steeds goed toegankelijk.

Climatcontrol kende ik al uit de Elegance en de Laguna II die ik hiervoor reed, perfect 19,5 graden en rijden maar.

Ten slotte Columbus:
Prima toestel, samen met de 8 luidsprekers een goede sound (alhoewel puristen misschien meer willen, maar bij een 1.9 TDI kan je ook weer geen perfect geluid verwachten:) )
Navigatie boven verwachting goed, snel en in tegenstelling tot mijn Carminat in de Laguna kun je een en ander invoeren tijdens het rijden. Perfect(mits je oppast) Positiebepaling is goed, vaak een goede Fix op 10-11 satelieten. Erg zuiver in positiebepaling (beter dan mijn TomTom), getuige de pas verlegde A2 bij Utrecht (ik zit van "de Meern" tot "Maarsen" naast de weg, ook waar TomTom me al weer "on the road" heeft gezet.) Bestemmingstijd houd rekening met files (net zoals TomTom, Carminat deed dat niet), makkelijker met plannen of inschatten of je op tijd komt. Radio ontvangst heb ik (nog) niet goed kunnen testen, maar lijkt in orde. MP3 kopieren van CD/DVD/SD is langzaam, heb nog niet de mogelijkheid gevonden tot het verplaatsen van files, dus gelijk op de juiste plaats neerzetten. OK hioer is een (klein) minpuntje: dit gaat erg traag. TIP: Zorgen dat je geen MP3 speelt (niet van HDD, niet van CD/DVD/SD) als je kopieert (radio luisteren) als je kopieert, zorgt dat het veel sneller gaat (ongeveer 2 keer zo snel). Al met al heb ik nu zo'n 16Gb op schijf staan, en daarmee een flinke jukebox aan liedjes. (BTW: allemaal 256 kbit +)

Ook Bea, zoals we de navigatorstem noemen, kan simpel worden afgesteld: als ze praat, draai je het volume. Maar ook het wegdrukken van de aanwezige audio en meer kun je instellen via de TONE knop. Is wat ver weggeduwd (niet helemaal intuitief) maar wel goed uitgebreid. Ook snelheidsafhankelijke volumeaanpassing werkt als een trein. Aankomsttijden werken op standje gemiddeld voor rijtijden prima.

Anti hijack was juist ingesteld door de dealer. Coming/leaving home kun je zelf met maxidot instellen, net zoals "synchrone spiegels", comfort richtingaanwijzer, comfort ramen. instellingen zijn veel, maar niet te veel. Intuitief maar misschien was een handleiding setup maxidot wel beter geweest(deze is erg summier behandeld in de handleiding.(heb hem trouwens niet gelzen, ik heb (c) 2007, degene die ik heb gelezen was (c) 2005- van de Octavia uit Mei 2007, wel gescand, maar niet veel opzienbarende verschillen gezien)

Rijkweidte lijkt prima te voldoen, door omstandigheden heb ik heb vandaag even geknepen: nog 20 km gaf hij aan, nog 10 km te gaan. Uiteindelijk ruim 53 liter getankt op een tank van 55 was het dus echt krap !

Al met al: Ik geniet als ik in mijn Octavia stap, en samen met Bea naar mijn werk rijd. Nu weet ik een en ander, ik wordt meer 1 met de auto, trap niet meer op dat idioot grote rempedaal of het een koppeling is. De tankproef is achter de rug.... en overleefd

kortom: een fijne auto, mooi, ruim, comfortabel, met een hoog gadgetgehalte :489:
 

Tallguy

Forumguru
Cruisecontrol: Sommige mensen klagen over een vertraging / snelhiedsverlies bij het inschakelen. Ik heb dit niet als ik op SET (onderste) knopje druk, hij gaat dan gelijk door met de huidige snelheid. Als ik op het bovenste knopje druk (RES), ervaar ik die vertraging wel.,

En dat is nou juist de 'grootste' klacht. Je mist even de druk in je rug van de aandrijving.
 

!Škoda!

Actief lid
Wel doe dan eens het volgende (werkt bij mij iig):
Rij 140, druk op SET, rem af en druk op RES, dan krijg je die duw in je rug wel ;)

Maar CC <-> Druk in je rug...... Dat hoort niet echt samen lijkt me.
ik rij al jaren met CC. Altijd volgens rij je snelheid, zet hem vast. Nooit een druk in mijn rug ervaren. Kortom ik begrijp niet wat jullie bedoelen. (Lijkt erop dat jullie willen dat als je hem op 120 vastzet, hij 125 moet gaan rijden).

Bij mij iig, als ik hem op 120 mbv SET vastzet, blijft hij 120 rijden, en niet 118 of zo, maar ook niet 122. Als ik gas loslaat terwijl ik op SET druk, heb ik ook geen snelheidsverlies, maar houd het ingezette verlies aan snelheid gelijk op. (Precies zoals ik verwacht dat het zou gaan). Ik heb ook gelezen over een enorme vertraging van een seconde of zo, die ervaar ik wel als ik de CC inschakel, hij geen snelhied heeft vastgelegd in het geheugen en via RES probeer de CC te activeren, dan zie ik wel die snelheidsverlaging (kortom dan herken ik de klachten).
Ook het (tijdelijk) van CC afzetten dmv de aan/uit schakelaar, door hem even recht omhoog te zetten en weer terug aan te laten gaan (ook gerefereerd als "tippen") werkt prima. Is wat wennen, maar werkt goed (in de Laguna 2 had je een 0 knop waarmee je hem tijdelijk kon deactiveren).
 
Bovenaan Onderaan