Octavia 1 Combi | speakers achter uitbouwen?

Fabia_SDi

Nieuw lid
Wie weet hoe je bij de Octavia 1 Combi bij de achterste speakers kunt komen?
Ik bedoel die aan weerszijden naast de achterste ruiten zitten.

Het lijkt erop dat er 2 parkertjes zitten die de plastic kap vasthouden, maar zelfs al draai ik die los, dan zit de zaak nog behoorlijk vast...

Tips zijn welkom!

Mathieu

TurboBooster

Forumguru
Mathieu,

2 moertjes achter de zijklep, 1 parkertje in de inham van de balk van het afdekzijl en 1 parkertje achter het kunststof gedeelte bij de achterbank waar je de veiligheidsgordelhaak in kan hangen.:rockon:

TB.

en weet je dan toevallig ook of er standaard kabels liggen? en welke maat speakers er in passen?

(ik wil nog een keer speakers achterin)

TurboBooster

Forumguru
en weet je dan toevallig ook of er standaard kabels liggen? en welke maat speakers er in passen?

(ik wil nog een keer speakers achterin)

Ik weet niet of er kabels liggen, bij mij zaten er standaard speakers in doch deze heb ik vervangen door een beter soort.
De maat is 4x6" 95x153 mm
Van Pioneer bv. de TS-H467

TB.

richardc79

Nieuw lid
Ook ik wil graag de achterspeakers vervangen van mijn Octavia Combi I. Deze zijn echt brak en geven heel erg matig geluid.

Kan iemand zeggen welke speakers en uitbreidingen die nog verder heeft gedaan om een fatsoenlijk geluid in die auto te krijgen? Ook de voorspeakers vind ik maar matig. Ik zit er dus sterk aan te denken om een versterker met woofer te kopen en de huidige speakers in het geheel te vervangen door fatsoenlijke modellen.

Ik hoor het graag even van iemand die wel goed geluid in de Octavia I combi heeft weten te krijgen.

Fabia_SDi

Nieuw lid
TurboBooster: dank je voor de tips.

Ik vond het geluid van mijn octavia tdi bagger, vergeleken met de fabia sdi die ik had.
Bleek dat mijn voorganger flink had gekneuterd: voorin zaten Pioneer speakers en achterin waren de speakers verkeerd-om aangesloten.

Ik heb een filter bij de voorste tweeters gemaakt waardoor die minder "schreeuwen".
De voorste speakers heb ik vervangen door SinusLive Mid/Laag speakers met magneet aan de voorkant.
Doen hun werk naar behoren.
Je mag alleen geen wonderen verwachten van de speakers voor...

Achterin heb ik een eigen subwoofer gezet (passief) met een filter (18dB/oct).
Die neemt het bereik tot 300 Hz voor z'n rekening en heeft geen moeite om boven de TDi uit te komen...

Overigens: de speakers zijn van het Tsjechische "Tesla" en zijn zeker niet slecht.

Fabia_SDi

Nieuw lid
Hoi T.B.

Bij de voorste tweeters heb ik een T-netwerk gemaakt (C-L-C) met 3u3-55uH-10u.
Kantelfrekwentie ligt rond 8k.
Klinkt een stuk prettiger.

De sub achterin heb ik gemaakt met de speakers die ik nog had liggen.
Die 300Hz is een keuze. Misschien aan de hoge kant, maar omdat het een 18dB/oct. is maakt dat m.i. niet meer zoveel uit.

Overigens: sorrie voor mijn wat late reaktie....

Fabia_SDi

Nieuw lid
Hoi T.B.

Bij de voorste tweeters heb ik een T-netwerk gemaakt (C-L-C) met 3u3-55uH-10u.
Kantelfrekwentie ligt rond 8k.
Klinkt een stuk prettiger.

Overigens: sorrie voor mijn wat late reaktie....

Was even vergeten aan te geven dat je de tweeter aan moet sluiten op de 10uF kondensator (zie zit er standaard).
Anders klinkt het heel naar, denk ik.

Overigens een T-netwerk ziet er fysiek uit als een T, met aan de linker tak de 3.3uF kapaciteit, de rechter tak de 10uF kondensator en in het midden de spoel.
De "onderkant" van de spoel is massa.

Ik heb het geprobeerd te tekenen, maar dat werd een bende.

Bovenaan Onderaan