Octavia 2.0TDI 2007

meviro

Nieuw lid
Beste forummers, ik ben een beetje aan het wikken en wegen tbv de aanschaf van een nieuwe occasion. Een octavia 2.0 TDI lijkt het dichts in de buurt te komen van onze wensen. Nu heb ik mijn oog laten vallen op een 2.0 TDI 4x4 uit 2007.
Kan iemand me vertellen wanneer de distributieriem vervangen moet worden? De ADAC zegt dat de distributieriem op 120k vervangen moet worden, de dealer zegt bij 150k. Daarbij, waar moet ik nog meer op letten bij de aanschaf? Is de BMM tdi motor een betrouwbaar blok? En de haldex koppeling?
 

Monteurtje

Forumguru
Als de motorcode BMM is. Dan is dit een diesel met roetfilter. De interval voor de distributieriem is dan 150.000 km.
Haldex koppeling niet eerder problemen mee gehad. Moet erbij zeggen dat het ook niet vaak tegen kom. De olie van de Haldex koppeling moet om de 60.000 km ververst worden. Daar moet je even op letten.
 

Yetirr

Nieuw lid
Mijn vader heeft een Octavia Scout 2.0 TDI gehad, vooral het brandstofverbruik viel erg tegen en ook zat een aardig turbo gat in bij optrekken. Ik zou eerder voor een "gewone" 2.0 TDI of 1.9 TDI gaan , rijdt veel goedkoper! ( verzekering en verbruik)
 

Wilko

Senior Member
@Yetirr: Ik zou er vanuit gaan dat iemand die een 4x4 kiest daar een reden voor heeft.
Dat het brandstofverbruik, de verzekeringskosten en de wegenbelasting iets hoger ligt is vanzelfsprekend, maar gezien de voordelen van 4x4 is dat natuurlijk een afweging die iedereen zelf maakt.
Het is maar net welke eisen je aan een auto stelt en waar je de prioriteit aan geeft.

Ik heb inmiddels de 5e Octavia 4x4 voor de deur staan en als het aan mij ligt komt er ook geen niet-4x4 auto meer voor ons.

Edit on topic: Ik heb nog nooit (in ~700K km met Octavia 4x4's) problemen met de haldexkoppeling gehad, en ik moet zeggen dat ik van een hoger brandstofverbruik niet veel merk, tenzij ik de rechtervoet actiever gebruik. Maar dat is volgens mij bij elke auto zo.
 

Octavia1974

Nieuw lid
Voor mijn huidige Octavia 1.4 TSi heb ik best veel kilometers gemaakt met een 1.9 TDi (type BXE), met deze motor heb ik nooit problemen gehad en altijd met gemak 1 op 20 gereden! Bij aankoop destijds getwijfeld om voor een 2.0 TDi te gaan, maar geen moment spijt gehad van de 1.9 TDi. Qua verbruik scheelt het denk ik best veel tussen een 2.0 TDi 4x4 en een 1.9 TDi.
 

Noord26

Forumguru
Verschil tussen een 1.9 en 2.0 Tdi is nihil als ik kijk op bijvoorbeeld spritmonitor.de

Er zit wel verschil tussen 4x4 of niet qua brandstofverbruik. En ja, dat kan behoorlijk schelen..
 
2.0 tdi (BKD) verbruik bij ons met caravan burstner 1995(dus niet bepaald aerodynamisch, en 1300kg) een verbruik van 1;10 . op de heen weg naar zeeland tegen de wind in (wk4) iets hoger verbruik dan terug. maar aangezien ik niet onder de 94 km/ u heb gereden... vind ik dat wel erg nette cijfers hoor. bovendien is inhalen met de O2 nog prima te doen, auto loopt dan nog prima ,een zonder kuchen en proesten naar 120.
soms heb je even geen oog voor de teller, sorry.
als de auto het zwaar had gehad had ik het wel gemerkt, ik rijdt met caravan ook meestal in 5 en weinig in 6.

zonder caravan; bij normaal verbruik korte stukken (veel bebouwde kom (tot 15km) is het verbruik gemiddeld 1:16 en op snelwegen probleem loos 1: 18, en de O2 wordt echt wel ingetrapt, lang leve 130-snelwegen, bij de oosterburen gaat het nog wel ietsjes harder, maar vaak lukt dit niet vanwege de de verkeershoeveelheid.
ik neem aan dat je voor een 4x4 kiest om iets te trekken, of wil je gewoon een scout vanwege zijn looks, of zijn aandrijving. in ieder geval succes bij je keuze
smoelt goed hoor zo`n Scout
 
Bovenaan Onderaan