Octavia 2 lekstoom?

Helaas heeft mn Octavia Combi 2 2.0 TDi uit 2006 last van een leeglopende accu.
Mijn professionele garage heeft alles doorgemeten:

- accu is goed
- dynamo is goed
- laadspanning is goed
- geen verbruikers(zoals binnenverlichting of carkit/radio etc.) die aan blijven staan
- accuklemmen en aardepunten zitten goed vast, geen corrosie

Geen recent ingebouwde apparaten


Auto staat nu al een paar dagen bij de garage en er is een lekstroom te meten tussen de 0,2 en 0,8 Ampère.
Alle zekeringen, ook onder de motorkap al getrokken en dit geeft geen resultaat.

Hopelijk wordt het vandaag opgelost, maar ik ben er bang voor.
Grote kans dat het de comfort-module of ECU......?

Wie heeft de oplossing, is dit een bekende kwaal?
 

Bakkertje

Forumguru
Ik heb laatst soortgelijke problemen gehad met een A4 uit 2001 en daar bleek de comfortmodule stuk.
Die auto had overigens ook gekke dingen (alarm wat spontaan afgaat, interieurverlichting met een eigen leven etc.).
Bij het uitlezen met VCDS stonden er ook diverse foutmeldingen in de module. Dus mijn advies zou zijn om de auto even uit te laten lezen.
 
Ok, bedankt voor de tip. Uitlezen zal die al wel gedaan hebben. Zag nl. gister dat ie zn Bosch uitleeskast had aangesloten. Maar ik geef het door.
Die gekke dingen heb ik dus niet.
Behalve dat ik 's ochtends niet kan starten doordat de accu (te) leeg is.
Gekke dingen krijg je idd door de comfort-module.
Dus gok ik op de ECU of toch ergens een verrotte kabel.
 

Bakkertje

Forumguru
Bij de Audi in kwestie hebben we wat zekeringen getrokken van de centrale vergrendeling en het alarm.
Daarna liep de auto niet meer leeg en wisten we ook zeker dat het daarin zat..

Het is even lastig met het afsluiten van de auto, maar dan weet je wel of het daarin zit.
De module zelf zat overigens bijzonder vervelend weggestopt onder de vloerbedekking bij de bestuurdersstoel.. (wie dat bedacht heeft...) Ik weet niet waar die bij een O2 zit, als je er makkelijk bij kunt kun je ook de stekker eraf gooien en kijken wat er gebeurd..
 
Nou, vrijdagmiddag mn auto weer opgehaald.
Na het verwijderen van de originele autoradio was er volgende de garage geen lekstroom mee.
Deze week maar even afwachten of het nu goed blijft.
Ik kon in ieder geval vanmorgen mn auto normaal starten.
 

Bakkertje

Forumguru
Dat is de truuc die we ook een tijdje bij de A4 met hetzelfde probleem hebben toegepast. Doordat de comfortmodule geen signaal gaf naar de radio dat de auto afgesloten was bleef deze stroom verbruiken.. Het is zou dus zomaar symptoombestrijding kunnen zijn ..

Het is een lastig probleem in ieder geval om te vinden en op te lossen ..
 
Hmmm, dus dan zou het toch in de comfortmodule zitten. Ik kijk het deze week even aan, zonder radio.
Comfort-module vervangen zit ik eigenlijk ook niet op te wachten.

Edit: wat ik me nog bedacht: zou je bij een defecte comfort-module geen storingsmeldingen moeten zien? Of zou het kunnen dat de radio toch echt de problemen geeft?
 

Bakkertje

Forumguru
Het lastige van de hedendaagse auto's is dat alles aan elkaar verbonden zit en er idioot veel elektronica inzit. Een dergelijk probleem vinden is dus altijd moeilijk. Mijn ervaringen met een andere auto willen ook absoluut niet zeggen dat het bij jouw auto ook zo is. In het geval van die Audi stonden er inderdaad meldingen in de comfortmodule. Die kon bijvoorbeeld de modules in de deuren niet bereiken en meer van dat soort vage meldingen. Je kunt je daar helemaal suf in zoeken.

Achteraf was het bij die auto allemaal te verklaren naar de module toe, maar uiteindelijk is er gewoon door een andere erin te steken ontdekt dat daar het probleem inderdaad inzat. Tot die tijd was het een hoop gekloot en vooraf ongemak van een lege accu op het moment dat je ergens naartoe wilt..
 
Update: Na mn auto al een week kwijt te zijn heeft mn garage uitgesloten dat het de comfort-module is.
Deursloten ook allemaal losgekoppeld. Er blijft een lekstroom lopen.

Iemand nog ideeën?
 

Kempes

Forumguru
Laat hem eens met vcds uitlezen op fouten ipv die bosch testkast..dat zou zomaar eens heel verhelderend kunnen werken.

Ik had een jaar geleden problemen met een motorstoring..garage kon niets vinden met Bosch testkast.., ben er toen mee naar JD engineering geweest en vcds gaf roetfilterdrukverschilsensor aan...
 

rudolfi

Forumguru
Heb het gehad met een new Beetle.
Lekstroom was niet te vinden, tot dat de buurman een keer aankwam dat mijn remlichten branden terwijl de auto uit stond. Remlichtschakelaar vervangen en het problem nooit weer gehad. Dus het kan in de gekste dingen zitten.
 
Bovenaan Onderaan