Octavia 2 MF stuur

Lineasol

Actief lid
hallo,

Ik heb een octavia gezien uit het jaar 2007. Hier zit een mooi scherm in in de cockpit. Ik weet niet hoe ik dit moet noemen maar een zwart en wit scherm wat een optie is.
https://www.google.nl/search?q=octa..._AUICSgB&biw=320&bih=460#imgrc=NTuL5159BebkRM:

ik dacht altijd dat er bij aanwezigheid van dit schermpje ook een multifunctioneel stuur opzat. Bij de auto die ik heb gezien is dit niet het geval. Nou is mijn vraag zou de voorbereiding er inzitten en is de stuur ooit een keer vervangen of moet ik alles gaan inbouwen want dan zou dit een duur klusje kunnen worden.

Spierings

Forumguru
Display bediening je meestal op de hendel.
Telefoon of radio kan/moet op het stuur gedaan worden (optie)

Lineasol

Actief lid
Zitten deze twee opties niet aan elkaar vast? Dat je zeg maar geen luxe display kan hebben zonder het multifunctionele stuur of zijn het echt twee verschillende opties?

Rallye

Forumguru
Nee, je kunt ook alleen de Maxidot (zo heet de uitgebreide display bij Skoda) hebben zonder stuurbediening. Mijn beide vorige RS'en (een PFL uit 2006 en een FL uit 2012) waren uitgerust met de Maxidot zonder multifunctioneel stuur.

Lineasol

Actief lid
Nee, je kunt ook alleen de Maxidot (zo heet de uitgebreide display bij Skoda) hebben zonder stuurbediening. Mijn beide vorige RS'en (een PFL uit 2006 en een FL uit 2012) waren uitgerust met de Maxidot zonder multifunctioneel stuur.

Bedankt! Weet iemand hoeveel werk het precies is of hoe duur het is om een mf stuur achteraf in te bouwen?
Ik heb uiteraard de zoekfunctie geprobeerd, het enige wat ik kon vinden was dat het VEEL werk was maar hoe veel uur of een kostenplaatje ontbrak..

Captain Hook

Forumguru
Ik heb jarenlang in een O2 2.0 TDI gereden met maxidot, zonder MF stuur. Was een extra (koop) optie.
En ook nu rijd ik in een Roomster 1.2 TSI DSG met maxidot, zonder MF stuur. Was een extra (koop) optie.

Bediening van de diverse maxidot functies vindt plaats d.m.v. de tuimel schakelaars op de ruitenwisser handle.

En ach, een MF stuur is niks nieuws, dat hadden ze op oldtimers ook al.
:D

Oldtimerdag15062014-21
by Erik Haak, on Flickr

Maar multifunctioneel is het stuur altijd, toch? Je kunt er alle kanten mee opsturen, de goede en de verkeerde kant! :deuk:

Lineasol

Actief lid
:maakmegek:

Ik dacht misschien is het met het mf stuur zoals met cruise control dat het er niet inzit maar wel alle voorbereiding ervoor aanwezig is.

Bakkertje

Forumguru
Volgens mij heb je dan wel de juiste module nodig in het stuurhuis, anders gaat het niet werken. De sleepring e.d. zijn waarschijnlijk ook anders (weet het niet zeker hoor).
Net even snel een duits forum bezocht (gegoogled op multifunktionslenkrad nachrüsten skoda octavia) en dan vind je een heel artikel over iemand die dit ook wil doen en daar spreekt men ook van de jusite modules e.d. Ik denk dat het best een dingetje is om dit achteraf in te bouwen..
https://www.skodacommunity.de/threads/multifunktionslenkrad-nachruesten.87447/

Baphi

Forumguru
Ik kan uit ervaring vertellen dat een PFL Octavia mét maxidot én mf stuur geen maxidot bediening geeft met het stuur! Alles wat je met het stuur doet (behalve (tegen)sturen :-) ) is volume, nummer skip, vooruit/achteruit, verlichting stuur aan/uit en mute. Maxidot wordt bediend, zoals @Captain Hook al aangaf, met de knoppen op de ruitenwisserhandle.

Lineasol

Actief lid
Ik wil de Mf stuur ook niet voor de maxidot maar omdat ik het een mooiere stuur vind en het fijner is om de radio via het stuur te bedienen in plaats van op de radio zelf.

Baphi

Forumguru
Aha, helemaal mee eens! Persoonlijk had ik liever een MF stuur met telefoonknoppen gehad, maar dat is me te duur!

Bovenaan Onderaan