Octavia 2007 PFL dagrijdverlichting

Maartenvds

Forumguru
Hallo allen,

ik heb een vraag ontrend de verlichting ik wil graag led-dagrijdverlichting inbouwen. Nu heb ik en autolichtschakelaar. Weten jullie of ik de dagrijdverlichting zo kan aansluiten dat als mijn dimverlichting aangaat de dagrijd uit??

Groetjes Maarten

Canon-Eye

Forumguru
Ik heb 134k km gereden met een O2 van 10/2007 (PFL dus), die ook een auto-lichtschakelaar had.
In die auto-stand ging mét het contact ook altijd het xenon dimlicht aan (plus de bijbehorende achterlichten, dashboard- en kentekenverlichting), wat ik zeer op prijs stelde omdat ik altijd met licht aan rijd, en tevens werkte het als Coming Home/Leaving Home.

DRL zat er niet nog niet op. Als je die gaat toevoegen, probeer dan op z'n minst de achterlichten met de DRL mee ingeschakeld te krijgen*). Dan ben je ook onder twijfelachtige lichtomstandigheden ook van achteren nog een beetje zichtbaar.

*) Bij mijn F2 kon dit alleen door achterlichten incl. stadslicht voor via het contact te schakelen, waardoor de DRL strikt genomen niet conform de voorschriften brandt (dat mag nl. niet "tegelijk met enige andere verlichting aan de voorzijde". Zal best, maar ik wil niet over straat zonder dat ook de achterlichten altijd meedoen.

Zwapp

Forumguru
Dit is ook in te stellen vcds, enkel zullen je mislampen gebruikt worden als drl verlichting, kan ook in combinatie met brandende achterlichten.
Mistlicht voeren als drl is helaas wel verboden in ons landje maar misschien kun je hier de leds op aansluiten of laten schakelen, meer als tip bedoeld zeg maar.

Jee13

Forumguru
Bij mijn RS branden overdag de mistlichten als DRL. Ik heb ook automatische lichtschakelaar, als ik tunnel in rijdt dan gaat xenon aan en ben je tunnel weer uit dan gaat DRL weer aan.

Officieel mag dit niet maar is exact hetzelfde als bij alle huidige autos met DRL en automatische verlichting dus daar zal geen poppo over kraaien.

Achterlichten branden bij mij niet mee als DRL brand, indien nodig bij slechter weer/zicht draai ik zelf de knop naar dimverlichting wel om.

Dit is in te stellen met VCDS, instellen dat achterlichten meebranden met DRL bij PFL heb ik nog niet ontdekt en kan volgens mij niet

Ik heb er nog aan gedacht om in de mistlampunits leds te plaatsen zodat je mooie witte uitstraling hebt, echter moet je dan een H1 led hebben die in de behuizing past, degene die ik toen besteld heb, paste niet. ook moet je rekening houden met canbus systeem ivm foutmelding op dashboard.

Canon-Eye

Forumguru
Mistlicht voeren als drl is helaas wel verboden in ons landje
Zolang er geen andere verlichting aan de voorkant te zien is, verwacht ik niet dat iemand ooit overdag het verschil zal herkennen tussen een tegenligger met "echte" DRL en eenzelfde auto met mistlicht functionerend als DRL. En met alleen stadslicht erbij trouwens ook niet, vermoed ik zo...

Alleen bij de apk zou het eventueel wel naar voren kunnen komen, denk ik.

Zwapp

Forumguru
Ik rijd er al jaren mee rond en nog nooit wat gehoord, enkel een keer een opmerking van de dealer, deze was benieuwd hoe ik dat gedaan had...

Inclusief achterlichten is zeker te programmeren en moet de configuratie geloof ik op Scandinavisch staan of precies de andere optie...

Antera

Donateur
Mistlampen mogen idd aan met DRL geen enkel probleem. Ook op hun felste stand aangezien je ze alleen overdag gebruikt en daarmee geen mensen verblind. Achterlichten helaas alleen bij de FL die is voorzien van de juiste BCM

Canon-Eye

Forumguru
Achterlichten helaas alleen bij de FL die is voorzien van de juiste BCM
Maar het zou toch mogelijk moeten zijn om stadslicht met achterlichten te koppelen aan het contact-aan? Dan ben je er ook. En wel bijna legaal, want die stadslichtjes voor mogen formeel niet samen met Drl. In de praktijk echter geen probleem.

Zwapp

Forumguru
Maar het zou toch mogelijk moeten zijn om stadslicht met achterlichten te koppelen aan het contact-aan? Dan ben je er ook. En wel bijna legaal, want die stadslichtjes voor mogen formeel niet samen met Drl. In de praktijk echter geen probleem.

Dat zeg ik, is mogelijk met vcds!

Antera

Donateur
achterlichten kan je niet coderen op de PFL en daar zit je probleem. Je kan dit wel via omwegen gaan omleiden enz maar of de auto daar vrolijk van gaat worden is de vraag. Je moet de draden van je BCM gaan afpakken en aftakken enz. En spanning terug sturen ipv eruit.......

Canon-Eye

Forumguru
chterlichten kan je niet coderen op de PFL en daar zit je probleem
Kun je stand 1 (stadslichten) van de lichtschakelaar niet overbruggen/simuleren met of vervangen door een relais dat wordt bekrachtigd door een geschakelde plus vanaf het contactslot?

hemi24

Forumguru
De PFL versie van de O2 kent toch 2 standen voor de DRL?
  • Scandinavisch (verlichting voor en achter)
  • Noord Amerikaans (enkel dimlicht voor);
De laatste hadden ik bij mijn 2007 elegante ingesteld...

Maartenvds

Forumguru
ohja @Antera ik zie dat jij VCP/VCDS aanpasingen kan doen zal graag is willen kijken/horen wat er mogelijk is voor mijn O2 uit welke regio kom jij? :D

Canon-Eye

Forumguru
De PFL versie van de O2 kent toch 2 standen voor de DRL?
De PFL-versie van de O2 had misschien wel een Scandinavië-instelling - altijd (minstens dim-)licht aan of zo? - maar die had geen betrekking op DRL, want die zat er niet op.
In elk geval niet op de O2C 1.9 TDI uit 10/2007 waar ik 134.000 km mee heb gereden, zoveel is zeker.

Zwapp

Forumguru
De PFL-versie van de O2 had misschien wel een Scandinavië-instelling - altijd (minstens dim-)licht aan of zo? - maar die had geen betrekking op DRL, want die zat er niet op.
In elk geval niet op de O2C 1.9 TDI uit 10/2007 waar ik 134.000 km mee heb gereden, zoveel is zeker.

Geen officiële drl verlichting volgens NL wet, en niet zoals de facelift. Echter in vcds wel zo in te stellen via de mistlichten.

Bovenaan Onderaan