Octavia 2021 PHEV wil niet automatisch laden

ErwinDS

Nieuw lid
Heren een vraag ik heb sinds Octover afgelopen jaar een Octavia PHEV uit 2021, nu kon ik die altijd opladen door met een paal te verbinden en de pas aan te bieden en dan begon deze te laden maar nu sinds een maand ofzo moet ik of in mijn APP zeggen "Nu laden" of in de auto bij de e-manager op de knop "Nu laden" drukken, hij laadt niet meer automatisch.

De kabel vergrendeld goed en communiceerd goed met de auto want ik hoef alleen de "Nu laden" opdracht te geven en dan gaat de vrolijk de accu vullen.

In de APP (net als in de auto onder e-manager) is er bij het laden een optie om langzaam of uitgesteld te laden deze optie staat uit.

Ik heb 2 profielen aangemaakt en al sinds december in gebruik;
1. voorverwarmen van de auto om 8:00 zonder opladen. (kan thuis niet laden)
2. voorverwarmen van de auto om 17:00 mét opladen. (kan op het werk wel laden)

Hebben jullie enig idee waarom dit sinds kort ineens gebeurt.?
 

Berghuis

Donateur
Stomme vraag, maar wat is je percentage dat je accu nog geladen is als je de auto aansluit en wat heb je als minimale laadtoestand ingesteld? Als je bijv. Nog 25% capatiteit over hebt en je minimale laadtoestand is 20% dan zal de auto pas later gaan laden en niet direct.
 

ErwinDS

Nieuw lid
Ik had de minimale laadtoestand eerst op 10% staan maar ik heb dat sinds vrijdag als test op 50% staan, in beide sitaties gebeurt helaas hetzelfde.

Mijn woon/werk verkeer is niet heel ver dus ik zit meestal wel tussen de 20% á 40% volle accu, behalve op maandagochtend want dan is de accu altijd leeg, gezien ik thuis niet kan opladen en wij in het hele dorp maar 1 openbare oplader hebben.

Maar laatst was ik onderweg naar schiphol en en terug naar huis en toch wilde de auto niet automatisch opladen bij de MAC in Dordrecht, ook toen moest ik dit handmatig aanzetten ondanks dat deze bij aansluiten volledig leeg was.

Vanmorgen weer hetzelfde ik sluit de auto aan, bied mijn pas aan, op het scherm van de paal staat "aan het laden", het lampje bij de stekker is groen, op het beeldscherm in de auto onder de e-manager staat "auto aan het laden", dan loop ik bij de zaak naar binnen haal koffie en als ik bij mijn kantoor ben aangekomen en de APP controleer blijkt dat hij weer niet aan het laden is, kijk ik uit het raam dan zie ik dat het lampje bij de stekker uit, druk ik nu in de APP op de knop "Nu laden" dan krijg ik de bevestiging dat het laden begint en dat gaat de auto ook echt laden, het lapje bij de stekker gaat weer aan, enz.

Ik zal in de APP die optie Stroombegrenzing functie eens aanzetten en later vanavond weer uit zetten wellicht dat er iets blijft hangen in de auto of wie weet in de skoda cloud, want het het probleem lijkt heel erg op hoe die functie werkt.
 

Berghuis

Donateur
Bijzonder en voor mij niet herkenbaar. Vraag mij ook of de stroombegrenzing hier iets mee te maken zal hebben, maar is in ieder geval het proberen waard.
Indien je nog een andere laadpas hebt (of van een collega bijv.) zou je dat ook nog kunnen proberen om uit te sluiten of het niet toevallig daaraan ligt.
 
Laatst bewerkt:

ErwinDS

Nieuw lid
Ik had het ook getest bij onze bedrijfslaadpalen daar is geen pas voor nodig, inpluggen is genoeg maar ook dan lukte het toen niet.

Máár, vanmorgen werkt het ineens wel zonder dat ik handmatig moest inschakelen via de APP, ik hoop dat het dan toch met een keer inschakelen en weer uitschakelen van de Stroombegrenzing functie in de APP te maken had en dat het nu blijvend weer goed werkt, ik ga het zien de komende dagen.

In ieder geval bedankt voor het meedenken. :giggle:
 

ErwinDS

Nieuw lid
Hmm, jammer de auto heeft zichzelf volgens de APP tot 50% opgeladen en is daarna gestopt het groene lampje bij de stekker is ook weer uit, ik moest dus helaas toch weer op de knop 'Laden starten' drukken in de APP, waarna het laden weer start :rolleyes:
 

Bakkertje

Forumguru
Even zodat ik het goed begrijp, heb je ook al geprobeerd om zonder vertrektijden in te stellen te laden?
Bij mij staat in de app het gewenste laad niveau op 100%, ondergrens weet ik zo even niet en geen vertrektijden ingesteld. Als ik inplug gaat ie gewoon laden.

Wat je sowieso even kunt proberen is om de zekeringen (in de zekering houder in de motorruimte) van je hoogvolt modules even eruit te halen (bij mij voor een half uur en dat werkte) en dan weer terug erin te steken.
Onderstaande is van mijn auto (Passat GTE), maar ik gok dat het bij jou dezelfde zullen zijn, aandrijving is immers identiek.
1739959029745.png
 

ErwinDS

Nieuw lid
Ik kan in de APP niet hoger instellen dan 50%, dus ik moet straks even in de auto kijken of ik het daar wel hoger dan 50% kan instellen.

Screenshot_2025-02-19.jpg

Ik zou inderdaad ook nog even die vertrektijden kunnen verwijderen als test en die zekering een keer trekken zou inderdaad ook een optie zijn, die zekering trekken zal ik dan vanavond wel even doen, dan kan ik het morgen ochtend weer testen en die schema's uitschakelen zal ik daarna doen zodat als één van deze punten de oorzaak is dat ik dan ook weet welke het was.

Alvast bedankt voor de tips.


Edit...,

Ik zie net dat de laadlimiet in het schema zelf staat (ook te zien op de afbeelding) en dat staat dus al tijd al op 100% want die schema's heb ik al sinds ik de auto heb en ingesteld heb niet meer aangepast.

Ik zou nog wel in schema 2 de optie Laadtijden van uw voorkeur kunnen uitschakelen, hoewel ik zou verwachten dat 00:00 - 00:00 gewoon 24u per dag betekend.

Screenshot_2025-02-19-11-28-02-30_444dc4eb74c51ce3b2252e98bbce8321.jpg
 
Laatst bewerkt:

Berghuis

Donateur
Laadlimiet wil zeggen dat de daar opgegeven percentage op het moment van vertrekken geladen is. Dus volgens schema 2 zal je auto eerst laden tot 50% omdat dat je minimale laadtoestand is en dan voor de vertrektijd van 17:11 uur zal de accu verder geladen worden tot 100%. Het klopt dan ook dat de auto stopt met laden bij 50%.
Laadtijd voorkeur zou je kunnen gebruiken als de tarieven lager zijn bijv. in de nacht. Zoals die nu is ingesteld zal de auto altijd laden, ik heb hetzelfde ingesteld. Maar uitzetten is ook een optie.
 

Bakkertje

Forumguru
Maar ik zie dat je de auto toestaat om te laden van 00:00 - 00:00, zit het daar niet in?
Als je een schema instelt, stel je ook een locatie in (bij mij in ieder geval) en bij die locatie geef je aan tot hoever de accu geladen moet worden, bijvoorbeeld 80%. Het minimum is wat ie direct gaat laden. Dus stel je komt thuis met 20% in je accu en je hebt een schema om de volgende dag om 8:00 te vertrekken met 80% dan hoort ie de auto te laden tot 50%. Dan gaat ie in een pauze stand en wordt het laden hervat op moment x om ervoor te zorgen dat ie om 8:00 de ingestelde capaciteit van 80% heeft bereikt.
Zo zou het (als ik het vergelijk met mijn auto) moeten werken.

Als ik bij mij geen schema's instel gaat ie gewoon direct laden tot 100%.

Ik zou de schema's even uitzetten en dan kijken wat er gebeurd. Bij mij was de app en de auto ontregelt en was het na het zekering kunstje opgelost.
 

ErwinDS

Nieuw lid
De voorkeurslaadtijden heb ik nu inderdaad uitgezet, dus dat zou geen roet meer in het eten mogen gooien.

Als ik jullie berichten goed lees dan denk ik dat dit 'probleem' eerder aan de gebruiker te wijten was dan aan de auto of APP :ROFLMAO:

Ik had het tijdens het instellen in de APP niet zo begepen zoals jullie het uitleggen maar zoals jullie het uitleggen is het inderdaad logisch dat dit mis ging, de accu is ondertussen vol dus ik zal morgen ochtend zien of het nu weer normaal werkt.

Bedankt voor alle reacties :giggle:
 

Bakkertje

Forumguru
Mooi dat het lijkt te werken, in alle eerlijkheid vind ik het ook niet het meest logische allemaal hoe ze het bedacht hebben bij VAG.
Ik gebruik het daarom eigenlijk ook niet ..
 

Berghuis

Donateur
@ErwinDS Mooi dat het weer werkt!

@Bakkertje Die instelling "Laadtijden van uw voorkeur" staat standaard aan, dit is in ieder geval bij mij altijd al zo geweest en heb ik ook nooit aangepast (staat nu ook aan van 00:00 - 00:00). Waarom VAG besluit dit standaard aan te hebben is mij ook niet duidelijk, maar ik heb er zelf nooit problemen mee gehad.
 

ErwinDS

Nieuw lid
Even een kleine update, vanmorgen de auto met ongeveer 40% aangesloten en hij laadt nu in één keer door naar de 100%, dan was het inderdaad dus toch die laadt functie in het schema wat dwars zat, deze staan nu uit.

Bedankt voor het meedenken. :giggle:
 
Bovenaan Onderaan