Octavia 3 2019 met amundsen - tijd staat soms 1 uur fout

Tja zoals in de titel al vermeld. Om onduidelijke redenen staat de klok in mijn octavia met Amundsen soms 1 uur verkeerd. Dat heeft me al een paar keer fiks laten schrikken ;)

De kaart data op de sd-kaart zijn altijd de nieuwste, daar heeft het niks mee te maken.

De volgende rit staat het weer goed....

Ik heb thuis een radio gestuurd klokkie wat hetzelfde euvel heeft - die synchroniseerd zich soms met de engelse MSF Rugby ipv de duitse DCF77 zender. Is het met de octavia iets soortgelijks?

Laatst bewerkt:

Canon-Eye

Forumguru
Is niet exclusief voor de Octavia: mijn Leon heeft het ook wel eens. Geen idee waar het van komt - misschien even een hickup in het satellietsignaal of zo. Ik schrik er niet meer van...

Met mijn radiogestuurde klokken (een horloge en een reiswekker) heb ik het nog nooit ervaren trouwens. Die blijven braaf naar Frankfurt luisteren.

serum

Forumguru
Als je hem gewoon van gps afhaald en op handmatig zet vermoed ik dat het opgelost is? Instellingen, datum en tijd

Canon-Eye

Forumguru
Dat zal wel, maar dat middel vindik erger dan de kwaal. Dan ben je nl. de synchronisatie met de juiste tijd kwijt en weet je dus na verloop van tijd niet meer of het ding nog gelijk loopt of niet - dat kun je nergens aan zien (ik overigens wel, dankzij mijn radiogestuurde horloge) en dat valt dus niet op. Je moet dan dus ook handmatig de zomer/wintertijdomschakeling doen.
Een heel uur verkeerd valt mij wél op en gebeurt bovendien nou ook weer niet zó vaak, dus in de wetenschap dat het na de volgende start weer over is laat ik dat maar zo.

CharlesTucker

Forumguru
Zomertijd versus satelliet-tijd?
Dat scheelt 2 uur en 18 seconden (even aannemende dat je met satelliettijd GPS-tijd bedoelt).

Overigens, klopt je locatie op dat moment wel een beetje? Als je GPS kompleet van het padje is denk ie misschien dat je in een andere tijdzone zit, wat uiteraard wel een uur kan schelen met de werkelijke tijd.

Canon-Eye

Forumguru
Om dat te checken zou ik 'm op het moment dat dit zich voordoet even op navigatie moeten zetten. In tegenstelling tot de TT staat die nl. niet standaard voor, alleen als ik met echtgenote een wat langere rit ga maken zodat zij kan zien hoever we al (of pas) zijn.

Pietjepuk12

Nieuw lid
Herkenbaar. Ook bij mijn Octavia (2018) met amundsen heb ik dit probleem een aantal keren per jaar.
Ik zet zomertijd instelling even "uit' en daarna weer 'aan' in menu (anderom als het wintertijd is), en voilà, tijd staat weer goed.

serum

Forumguru
De tijd staat bij ons op handmatig. 1 van de eerste tochten met de Amundsen was een reis van ruwweg 12 uur. Na de 2e pauze trad het omschreven probleem op. Een onverwachts positief beïnvloedde ETA (ik kijk bij dergelijke reizen niet naar de tijd maar naar de ETA). Die eigenwijze willekeur vind ik minder prettig dan potentieel een paar minuten verschil.

Rolie

Lid
Heb ik ook eens in de zoveel weken. Als ik mij er als het weer gebeurt teveel aan erger schakel ik het zomertijd-vinkje even uit en aan en dan staat 'ie net wat eerder weer goed.

Bovenaan Onderaan