Octavia 3 Combi nu ook met 14% bijtelling in 2014

Falcon

Donateur
AMSTERDAM - De jaarwisseling komt al rap naderbij en dus zijn diverse importeurs druk bezig om hun auto's CO2-technisch bij te schaven om aan de juiste kant van de bijtellingsgrenzen terecht te komen. Het is Skoda gelukt om ook de Octavia Combi Greenline geschikt te maken voor 14 procent bijtelling in 2014.
m1mxapea6r62_sqr256.jpg
Foto: AutoWeek
Eerder werd al bekend dat de Skoda Octavia hatchback Greenline volgend jaar aan de eisen voor 14% bijtelling voldoet. Zojuist heeft de importeur bekendgemaakt dat ook de Combi-versie een CO2-uitstoot van 85 g/km heeft, precies genoeg voor de in leaseland zo ongeveer heilige 14 procent bijtelling in 2014.

De vanafprijs is 25.650 euro. De Businessline-uitvoering mag mee vanaf 27.150 euro. Die heeft een meeruitrusting die onder meer bestaat uit onder andere touchscreen navigatie Amundsen, Bluetooth carkit, parkeersensoren en lichtmetalen wielen.

In 2014 is er zoals het er nu naar uitziet slechts een select groepje C-segment stationwagons met 14 procent bijtelling. Het gaat om de Seat Leon ST 1.6 TDI Ecomotive, de Toyota Auris Touring Sports Hybrid en dus deze Skoda Octavia Combi 1.6 TDI Greenline.

In het B-segment is er zelfs maar één dieselende stationcar met 14 procent bijtelling in 2014: de Clio dCi 90. In het D-segment is er deV60 Plug-in Hybrid, die vanaf 1 januari zelfs slechts 7 procent bijtelling vereist.


http://www.autoweek.nl/nieuws/25602/skoda-octavia-combi-greenline-in-2014-ook-14
 

RefleCs

Forumguru
Wat mij bij de VAG groep tegenvalt is dat deze 14% bijtellings auto's zo enorm kaal uitgerust zijn. Bij andere merken zijn meestal gewoon alle luxe opties of optiepakketten gewoon leverbaar. Zie ook de afgelopen jaren bijvoorbeeld de Megane om maar een voorbeeld te geven. Ik begrijp best dat je gewicht e.d. moet besparen om deze cijfers te halen maar ik vind dit absoluut een aandachtspunt voor VAG.

Alles draait om milieuvriendelijkheid en in mijn ogen moet JUIST daar dan ook de luxe op beschikbaar stellen als je wilt dat die modellen veel afgenomen worden. Nu ben ik niet bang dat er niet zal worden afgenomen, in tegendeel. Voor mij persoonlijk is het een dooddoener.... ik hoop dan ook dat VAG/PON zich hierover eens achter de oren krabt.
 

Noord26

Forumguru
Die auto's zijn zeer bewust kaal uitgerust. 14% en een relatief lage vanaf leaseprijs wat men krijgt is toverwoord om klanten binnen te stiften natuurlijk.

Eenmaal in gereden (zeker in een 'maar' 14% auto met die ruimte) is men over de streep en neemt men de toename in eigen bijdrage in de vorm van de opties dan voor lief. Maar de dealer kan de klanten over de streep trekken door een sterke vanaf prijs + 14%. Daar zoekt een aspirant lease-rijder op als hij moet gaan selecteren!
 
Laatst bewerkt:

TedVlemmings

Forumguru
Enigszins jammer, krijg je straks weer bulk Octavia's op de weg vanwege de looks, degelijkheid e.d. zoals je nu de leasevriendelijke Megane, Focus etc. overal ziet rond rijden.
 
Baal er wel van, heb 2 weken geleden een 20 % 1.6tdi combi businessline besteld, met leverweek 09.
Ik neem aan dat dat niet meer veranderd kan worden.
 

Bakkertje

Forumguru
Baal er wel van, heb 2 weken geleden een 20 % 1.6tdi combi businessline besteld, met leverweek 09.
Ik neem aan dat dat niet meer veranderd kan worden.

Ik denk dat als je niet te lang wacht je deze prima kunt annuleren en om kunt zetten naar deze 14% uitvoering.
 

RefleCs

Forumguru
Ff snelle berekening gemaakt met alle leuke meuk. Net geen 34000 Euro voor de Combi Business

En uhm aanhangergewicht ongeremd 1000 en geremd 640? :banghead:
 

Falcon

Donateur
Iemand ervaring met grotere velgen + andere bandenmaat onder Octavia Greenline en kosten daarvan?
 
Die CO2 waardes... Wat als je het hele jaar een dakkoffer erop hebt, hele jaar met winterbanden rondrijdt, 3 big mommas op de achterbank hebt of stoeptegels als bagage hebt? Dan gaan de waardes toch ook omhoog? Waarom de auto dan niet leverbaar maken met een pano dak of 17/18" velgen
 

jellemeer79

Actief lid
Ik denk dat als je niet te lang wacht je deze prima kunt annuleren en om kunt zetten naar deze 14% uitvoering.

Gewoon annuleren - je moet wel snel zijn - aanpassingen zijn bijna altijd mogelijk in eerste weken.
Ik heb mijn 2013 GL HB geannuleerd voor een 2014 GL HB 2 maanden na bestelling en deze heb ik net geannuleerd voor de 2014 GL Combi 2 weken na bestelling.

Het is Skoda's eigen fout dat ze slecht communiceren.
 

TedVlemmings

Forumguru
Die CO2 waardes... Wat als je het hele jaar een dakkoffer erop hebt, hele jaar met winterbanden rondrijdt, 3 big mommas op de achterbank hebt of stoeptegels als bagage hebt? Dan gaan de waardes toch ook omhoog? Waarom de auto dan niet leverbaar maken met een pano dak of 17/18" velgen
Omdat een panoramadak niet van je auto af te halen is in normale omstandigheden en dus altijd voor slechtere CO2 zorgt. Dak dakkoffertje kun je verwijderen, kan eraf waaien whatever, die big mommas moet en kun je gewoon lekker laten lopen en winterbanden is ook iets wat de fabrikant niet in de hand heeft en stoeptegels? ja als jij dat leuk vind kun je die heel het jaar in je kofferbak leggen, maar a fabriek zullen ze er ook niet inliggen.. Helaas gaat die regeling om fabriekscijfers, wat je erna er allemaal mee doet zal vrijwel niemand interesseren
 

henriz

Forumguru
Toenemend verbruik als het geopend is? En dus hogere CO2 waarden?


Lijkt me niet relevant. Het enige dat telt is de CO2 uitstoot tijdens de test. En dan doen ze echt dat dak niet open!
De CO2 uitstoot neemt ook (flink) toe wanneer de ramen open zijn. En toch wordt de Greenline geleverd met knoppen om de ramen te kunnen openen.

De test wordt gewoon onder ideale omstandigheden uitgevoerd. Dat een auto ook functioneert bergop rijdend met alle ramen open en de airco vol aan komt niet terug in de officiële gebruikscijfers.
 

henriz

Forumguru
Wat ook opvalt is dat de Greenline niet verkrijgbaar is met lederen bekleding. Een verbruik/CO2 reden gaat hier niet op. (of ze moeten de CO2 uitstoot van de bio-industrie meetellen :D)
Ik denk dat het een marketing verhaal is. Ze zetten de Greenline op een bepaalde manier in de markt. Maar waarom ze bepaalde opties weglaten en andere niet weet ik niet. Ik weet niks van marketing.
 
Bovenaan Onderaan