Octavia 3 greenline toerental motor

Wes

Nieuw lid
Hoi,

Ik heb sinds een week een octavia 3 greenline en ik moet zeggen dat ik nog wel even moet wennen (kom van een superb 2 1.8 TSI). Dat ik minder vermogen heb dat begrijp ik en hoort ook bij de door mij gemaakte keuze. Wat mij het meest opvalt is het volgende:

- toerental van de motor, bijv. Bij een bocht of rotonde in zijn 2 'bromt' de auto behoorlijk. Nu lees ik her en der wel dat hij bij lage toeren wat brommerig is maar ik vind het behoorlijk wennen en op sommige momenten zelfs vervelend. Hebben jullie deze ervaring ook? Het geldt bijv, ook voor 50 in zijn 4 en 80 in zijn 6. Maw de schakelindicator kun je het best negeren als zijnde advies.

- bonken wanneer je over een klinkerweg rijdt. Dit kwam ik in een andere post ook tegen maar is dit een 'producteigenschap'? Ik heb proef gereden in een 105 pk diesel en die had dit niet.

Bedankt,

Groeten,
 

skodaboy

Forumguru
ik heb wel géén 03 GL of een 02 GL..
zelf heb ik 02 4x4 met een 6 handbak,deze rijdt zo wie al anders dan een 'gewone' 02 daar de versnellingsbak verhouding geheel anders is.

de versnellingen bij een 4x4 zijn korter,met ook als "nadeel" dat de eindoverbrenging korter is en de motor dus hoger toeren draait bij een hogere snelheid (in mijn geval is dat 2700rpm aan 130km/u)

er zijn maar weinig auto's die je in lage toeren kunt rijden,bv in zijn 3e de rotonde op en af.
dit heeft gewoon te maken met de versnellingbakverhouding,
bij een GL heb je zoal 'langere' versnellingen om het toerental naar beneden te krijgen voor het verbruik.

het max koppel zit ergens rond de 2000rpm,de turbo gaat hier dan ook open en heb je dus voldoende power.
als je in de 'te lage' toeren rijdt blijft de turbo 'dicht' en rij hem eigenlijk onder zijn toeren wat dus tot onvoldoende power lijdt,je voelt meteen ook dat er 'te' weinig koppel/trekkracht onderin zit met als gevolg dat hij gaat brommen.

een 2.0l tdi motor heeft een hoger koppel en heeft hier "minder" last mee deze kan en laat zich beter in lagere toeren rijden..
ook auto's met een 'korte' versnellingsbak laten zich beter in een laag toerental rijden.

ik denk dat gewoon wennen is aan de motor variant die jij hebt gekozen..
 
Laatst bewerkt:

henriz

Forumguru
Maw de schakelindicator kun je het best negeren als zijnde advies.
Klopt.
Schakelindicator is alleen maar nuttig na een tijdje een constante snelheid gereden te hebben als herinnering dat je met je slaperige kop al een tijdje in de verkeerde zit.
Verder bij actief rijden grotendeels negeren.
En ja, de versnellingen zijn erg lang. Als je voor een bocht teveel hebt afgeremd moet je terug schakelen naar 1 om bonken te voorkomen.
En door mijn wijk (het is geen woonerf, maar er spelen soms wel kinderen op straat) ben ik gedwongen in de 1e versnelling te rijden. In zijn 2 zonder gas ga ik veel te hard door de bochten.
 
In z'n 6de versnelling 80 rijden is geen optie voor de greenline. En ook echt niet nodig in zijn 5 rijd hij prima en verbruik is na genoeg gelijk.
 

HansB

Nieuw lid
De schakelindicator laat ik ook maar voor wat het is, onder de 1500 toeren zit er weinig leven in de motor en in een te lage versnelling gaat deze dan ook idd brommen. Even terugschakelen en het gas er op zou ik zeggen :)
 
Bovenaan Onderaan