Octavia benz. met hoge kilometerstanden

Hoi Skoda rijders.

Ik rij nu een Seat Leon 1.6 benz. die te weinig trekkracht heeft om onze caravan (1200kg) goed te kunnen trekken én omdat we een andere betrouwbare auto zoeken, zijn we aan het kijken naar een octavia combi op benzine.
Nu komen we regelmatig octavia's met bijna 2 ton tegen van het bouwjaar 2006-2007. Het gaat dan meestal om de 2L FSI motoren. De wagens spreken me wel erg aan omdat de uitrusting wel heel erg compleet is. Echt alles zit er op en aan.
Nu rijden we met de Seat zo rond de 12000 per jaar omdat ik de andere 10.000 km op de motor doe. (Woon-werk verkeer.) Gezien ons budget zijn dit vaak wel voor ons interessante prijzen. Maar hoe zit het met de slijtage van deze wagens? Dan met name motor/versnellingsbak.

Dat er dan remschijven/blokken, schokbrekers enz. vervangen moeten worden is niet zo'n probleem omdat ik dat meestal zelf doe.
We zijn bij een Octavia wezen kijken met bijna 170.000km op de teller, en ik moet zeggen, het viel me op dat de wagen er optisch gezien er zeer goed uit zag.

Graag willen we wel bij de VAG-groep blijven vanwege de betrouwbaarheid.

Dus, is het wijs om een Octavia 2L FSI te kopen die dan rond de 2 ton zit?

Gr. Wilco
 

Noord26

Forumguru
Km-stand zegt niet zoveel over een auto. Duik in het verleden. Door wie is hij veel bereden (veel snelweg, of juist stadsritjes)? Alle facturen aanwezig van onderhoud en reparaties? Rijdt hem even een brug op om er onder te kunnen kijken.

En het is ook wat je een hoge km-stand vind. Als er normaal mee is omgegaan en op tijd zijn beurtjes heeft gehad moet een dergelijk auto zonder grote problemen 400-500K mee gaan.
 

The bone collector

Senior Member
Denk niet dat je veel hoeft te vrezen aan motor en versnellingsbak als het vrij jonge wagens zijn met wat snelwegkilomters. Nu af en toe zal er waarschijnlijk al eens iets zijn, maar aangezien je dat zelf vervangt, zou ik er voor gaan.
 
Alvast bedankt voor de reactie's.
Ik had eigenlijk wel een beetje gehoopt dat octavia's met hoge kilometerstanden van rond de 2t nog niet "versleten" zijn.
Een 1.6 heeft wat te kort aan trekkracht voor de caravan die hij/zij moet trekken. Op vlakke wegen is het echt geen probleem. Met de Seat 1.6, op de navigatie, zo rond de 100km/u, op vlak terrein was echt geen probleem. Het gebrek aan pk's gaat pas spelen als je bergje op gaat. Terug schakelen naar 3 en 2 is niet prettig op de snelweg. Al het vrachtverkeer wat je voorbij bent gegaan komen dan jou weer voorbij.
Ik sta graag open voor verdere reactie's op mijn vraag.

Alvast bedankt. Gr. Wilco
 

WimN

Nieuw lid
Wilco, ik heb 2 weken geleden een O II uit de lease gekocht en het bevalt me uitstekend.
de mijne heeft 192.000 op de klok
je moet er maar van uitgaan dat een relatief jonge auto met veel km over het algemeen veel snelwegkm heeft gemaakt, en die geven de minste slijtage
ook ik heb de keuze gemaakt tussen een O II en een audi A4 vanwege hun trekkracht
het werd de O II vanwege een veel gunstigere prijs en een veel grotere kofferruimte
 
Hoi Skoda rijders.
De kogel is door de kerk. We hebben een Octavia Combi 2.0 FSI van 2006 met de kilometerstand 164.500km. Maandag 27 februari gaan we hem halen en dan volgt meer nieuws.
verkocht.jpg
 

WimN

Nieuw lid
Vandaag probleem met de mijne
Ik reed weg en het koelvloeistoflampje ging branden
nivo te laag dus bijgevuld
bij de supermarkt zie ik een plasje onder de auto en ja hoor , Lekkage
de Handelaar heeft bij aflevering de distrie vervangen maar niet de waterpomp
hoop niet dat het dat is want dat zijn extra kosten waar men niet op zit te wachten
morgen maar ff op de brug om uitsluitsel te krijgen
dat is het risico als je een auto via de handel zonder garantie koopt
 
Ja, dat is balen. Ik weet niet of de snaar bij mijn al is vervangen. Dat hoor ik maandag. Maar als ik er op sta dat hij hem alsnog vervangt dan ben ik bang dat hij alleen de snaar doet en de rest niet. Dan kan hij het beter laten. Ik heb dan wel 3 maanden bovag garantie. Ik heb een jaar of 5 geleden wel eens een distibutie snaar met spanrol vervangen bij een Ford Transit 2.5 diesel, en dat ging redelijk makkelijk. Vliegwiel, pomp en de nokkenas kon je blokkeren met pennen. (Boortjes 7mm dacht ik.)
Maar als je hem net gehaald hebt en je hebt dan dát probleem, mag je wel verwachten dat de verkoper er toch wat mee gaat doen. Heeft volgens mij niets met garantie te maken maar met een "ondeugelijk" product op dat moment. Ik hoop dat het goed afloopt.
 

WimN

Nieuw lid
update
het was niet de waterpomp ( deze is wel vervangen.)
het is een lekke radiateur , word nog deze middag vervangen a €335 incl.
 
Bovenaan Onderaan