Octavia combi 1,6tdi 4x4

Hallo,

ik ben nieuw hier maar heb wel al redelijk wat post gelezen.
Binnenkort kan ik weer een nieuwe lease auto uitzoeken en daarbij zit ik toch sterk aan een octavia te denken. De greenline zou een slimme en goedkope oplossing zijn echter prive rijd ik ook regelmatig over onverhard. De greenline is verlaagd en zal snel vast komen te zitten. Daarom zit ik te denken aan een 1,6 tdi 4x4. Wat betreft prijs kan die goed meedoen en hij staat net wat hoger op de poten. Ik kan hier alleen bar weinig informatie over vinden. Ook is het jammer dat er business uitvoering van bestaat. Voor de bijtelling scheelt dit toch weer wat. Wie heeft er ervaring met de 4x4 octavia??
 

Wasmachineman

Forumguru
Hallo slimme scheurder, welkom !

Nu zijn de 4x4 nog alleen in 1.9 en 2.0 in de Octavia.
Die 1.9 zal er wel uit gaan alleen wanneer ?
Dan komt de 1.6 natuurlijk dus voorlopig zit je aan de 1.9 vast.
Er zijn er wel een paar hier die zo'n 4x4 hebben met 1.9 motor, ze zullen zich wel melden bij je !
 

ToViNi

Nieuw lid
Hoi,

In België is de 1.6tdi beschikbaar in de versie 4x4 met 6 versnellingen.
Althans volgens de Belgische website configurator.
 

Wasmachineman

Forumguru
Nou, dat is niet zo mooi dan !! ;) Voor ons nederlanders.

Wel leuk voor België. En vreemd dat het bij ons niet zo is.
Zo zullen er nog wel meer verschillen zijn.
Vertel alstublieft niet wat de prijs is van deze O2 1.6 4x4 want dan is gelijk mijn zondag naar de knoppen !! :grin:

Laat maar....bijna 25000 euro voor een 1.6 tdi 4x4, Elegance ook nog !
 

Vacaro

Senior Member
Ik heb een 1.9TDI 4x4 uit 2006 en heb deze nieuw gekocht.

Radio Stream, cruise control, elektr ramen 4x en cv met ab , manuele airco, maxidot scherm met boord computer, audiobediening op stuur, alu velgen 205/55/16" Sirius met Marangoni Verso banden, en 16"stalen velgen Dunlop Wintersport in zelfde maat, afneembare trekhaak, zwarte dakrails, koplampsproeiers, mistlampen, scheidingsnet koffer.
Kleur Graphit Grey en Duo Onyx binnenbekleding.

Heb hier reeds 150000km op en ben eigenlijk alleen voor onderhoud in garage geweest.
In begin alleen even voor radio stream, problemen met volume, drie maal een andere gehad zonder enige kosten.
Ook één keer een melding van "airbag fault", dit bleek een stekker onder passagiersstoel los gestoten door mijn kinderen met hun grote voeten, 46€ om te laten uitlezen en resetten aan VAG-com.

Trek 2 keer per maand een paardentrailer van +/-1450kg en dit doet de O2 zonder morren.
Mijn verbruik over de hele periode kan je inzien door op de link hieronder te klikken zie 7.5L met benzinepompje.

Auto is heel ruim, comfortabel,baanvast met goed stuurgevoel, betrouwbaar, redelijk vinnig, zuinig, enige nadeel is rumoer bij optrekken maar das eigen aan de TDI, dat wist ik op voorhand.

Voor de rest vind ik dit de beste auto die ik al gehad heb, en dat zijn er al wat.
Ik kan je de TDI 4x4 zeker aanraden, heb nog nooit het gevoel gehad dat ik vermogen of koppel tekort kwam. En anders kan je nog altijd laten chippen naar 133pk.
 

Captain Hook

Forumguru
Op skoda.de komen zowel de 1.6 als 1.9 tdi nog voor als 4x4 uitvoering bij de technische gegevens.
Maar in de prijslijst voor 2010 staat alleen nog maar de 1.6 4x4 en niet meer de 1.9 4x4.
(+ uiteraard de 1.8 TSI en 2.0 TDI 4x4)
Wel is de 1.6 TDI EU5 klasse geworden.
 

guitar_billy

Senior Member
Hallo,

ik ben nieuw hier maar heb wel al redelijk wat post gelezen.
Binnenkort kan ik weer een nieuwe lease auto uitzoeken en daarbij zit ik toch sterk aan een octavia te denken. De greenline zou een slimme en goedkope oplossing zijn echter prive rijd ik ook regelmatig over onverhard. De greenline is verlaagd en zal snel vast komen te zitten. Daarom zit ik te denken aan een 1,6 tdi 4x4. Wat betreft prijs kan die goed meedoen en hij staat net wat hoger op de poten. Ik kan hier alleen bar weinig informatie over vinden. Ook is het jammer dat er business uitvoering van bestaat. Voor de bijtelling scheelt dit toch weer wat. Wie heeft er ervaring met de 4x4 octavia??


ik weet niet wat voor onverhard je gaat rijden (dakar?!) maar wellicht is verhogen van een verlaagde greenline een optie? hetzij met originele veren naar originel hoogte, of met iets als het skoda "slecht wegdek pakket". daar is ook op dit forum al wel over gesproken. dit omvat extravverhoging van de auto met 2cm; stuggere veren en carterpan bescherming. prijs ongeveer 200 euro.
 
Volgens mij wordt de 1,9TDI 4x4 in Nederland niet meer geleverd. In de prijslijst 2010 op de website staat alleen de 1,6 TDI. Daarmee is die ook aantrekkelijker in prijs geworden.
Ik ga er trouwens vanuit dat je de greenline niet maar zo even kunt verhogen. De auto is toch juist verlaagd om de luchtweerstand te verlagen om binnen de CO2 uitstoot te vallen. Daarmee betaal je 20%. Bij vverhoging van de auto zou dit niet meer zo zijn lijkt mij?

Ik rij nu een 307 break en daar kom ik redelijk ver mee maar 4x4 zou mij op nog meer plekken brengen wat het een stuk makkelijker maakt.
 
Wat is het verschil in de koppeling eigenlijk tussen de haldex en de hydraulisch bediende enkelvoudige plaat. Merk je hier veel van tijdens het rijden?
 

Captain Hook

Forumguru

r_d_k

Actief lid
Wat is het verschil in de koppeling eigenlijk tussen de haldex en de hydraulisch bediende enkelvoudige plaat. Merk je hier veel van tijdens het rijden?

Een technisch antwoord kan ik je niet geven, ben namelijk a-technisch. Echter praktijkervaring heb ik wel.

Ik heb zojuist een Octavia 2.0TDI 4x4 besteld. Helaas heb ik nog geen ervaring met deze auto, aangezien deze nog niet is geleverd. Als een van mijn vorige leaseauto's heb ik een Golf V 2.0TDI 4 Motion gehad (volgens mijn informatie is de Octavia 4x4 en Golf V 4 Motion dezelfde techniek Haldex).
Uit ervaring kan je zeggen dat je onder normaal omstandigheden geen verschil voelt tussen een 4x4 en een voorwiel aangedreven auto. Dit komt ook omdat 90% van de aandrijving onder normale omstandigheden naar de voorwielen gaat. Zodra de omstandigheden anders worden, nat gras, sneeuw, zand, te hard de bocht in, etc. merk je het verschil (zowel solo als met aanhanger). De auto schakelt zo snel het vermogen van doorslippende wielen, naar wielen met grip dat je de ingezette koers kunt vervolgen.

In de winter kamperen wij met de caravan. Ik heb nog nooit sneeuwkettingen nodig gehad om de plaats van de caravan te bereiken, terwijl de camping vol sneeuw ligt en soms terrasvormig is. Idem voor het wegrijden op een camping in het voorjaar of najaar na een paar hoosbuien. Bij voorwiel aangedreven auto's zie je graszoden om de spiegels vliegen. Met een 4x4 blijft het gras intact (campingbaas blij:xyxthumbs:) en rij je rustig weg.

Een belangrijk verschil tussen de 1.6TDI en 2.0TDI is dat de 1.6TDI de nieuwe common-rail diesel is en 2.0TDI is nog de 'oude' pompverstuiver. De laatste maakt meer geluid dan de nieuwere 2.0TDI met commonrail zoals deze in de Audi- en VW-modellen liggen.

Qua trekvermogen mogen beide 4x4 1600kg trekken.

Succes met de keuze!
 

hemi24

Forumguru
Voor de mensen die het nog niet kunnen volgen:

De Haldex zorgt voor de koppeling tussen de voor en achteras.

Voor het schakelen van de (6) versnellingen is er een hydraulisch bediende enkelvoudige plaatkoppeling tussen de motor en de versnellingsbak gemonteerd, zoals bij de voorwielaangedreven versies ook het geval is...
 

Gieliovd

Forumguru
Even goed de laatste posts lezen Scheurder!

De Haldex koppeling (Haldex is gewoon een merknaam) is een automatische koppeling die je 4x4 systeem in werking zet wanneer de voorwielen tractie verliezen.

Hier doe je dus zelf niks aan. Het is een automatisch systeem.

Die enkelvoudige droge koppeling die jij hydraulisch bedient met je voet is heel wat anders. Die verbindt je aandrijflijn met je motor. Wat er daarna gebeurt is aan de Haldex.
 
Hemi 24 bedankt. Ik dacht dat er verschil zat tussen de systemen van de 1,6 en de 2,0 maar vai jou link is inderdaad te zien dat de 1,6 ook gewoon een haldex syteem heeft.
 
Bovenaan Onderaan