Skoda user1970
Actief lid
Beste medeforum lezers,
Na een hele tijd niets gepost te hebben is mijn Octavia bijna aan het eind van zijn lease looptijd.
Enige tijd geleden de 140.000 km gepasseerd.
Tijd voor een (slot) evaluatie:
+ Comfort.
Lange reizen zijn goed uit te houden. Omdat ik een smal postuur heb ervaar ik de extra zijdelingse steun van de Dynamic stoelen als erg prettig. Ook lijkt het dat de zitting langer is dan de standaard Ambition stoelen. Heb een aantal keer een standaard Ambition als leenauto meegehad maar deze stoelen zijn toch minder goed
+ Betrouwbaarheid
Preventief vervangen van de waterpomp (90.000 km) en de remschijven / blokken (bij 140.000 km) voor zijn eigenlijk de enige kosten tot nu.
+ Makkelijk zelf koplampen vervangen.
Hele koplampunit is zeer eenvoudig los te koppelen. Zelfs 's avonds bij een tankstation is het zelf wisselen van de lampjes zeer eenvoudig. Was bij mijn vorige auto (Peugeot) wel anders. (Beperkte ruimte = opengeschaafde handen)
+ Looks
Ik vind het nog steeds een hele mooie auto om te zien. Zilveren dakrails en black magic mica zijn een mooie combinatie. Vaste trekhaak verstoord wel een beetje het totaalbeeld omdat deze nogal ver achter de auto uitsteekt. Hierdoor is het ook uitkijken dat je er niet over valt bij het uitladen van grote stukken.
- Motorvermogen / koppel
Door de bakverhoudingen wordt je gedwongen het toerental boven de 1500 toeren te houden.
Vooral op de (Zuid) Duitse autobahnen raakt de auto in ademnood; ook wordt hierdoor het brandstofverbruik behoorlijk hoger. (1:14; normaal 1:20)
2.0 Tdi zou op dit vlak beter moeten zijn?
- Afwerking / Krasgevoeligheid kunststof
Vooral grotere oppervlakten zoals bijv dashboardkastje en dorpellijsten zijn hier erg gevoelig voor.
Vloerbedekking t.h.v pedalen / middentunnel is doorgesleten.
Achteraf gemonteerd leder wordt toch wel een beetje "flodderig" vooral op de deurpanelen.
Deukje in bestuurderszitting blijft. Best vreemd want de bijrijdersstoel blijft wel mooi strak.
Het totaalbeeld is echter positief. Of de volgende auto weer een Octavia wordt? Staat zeker op mijn "shortlist".
Nieuwe superb sedan is echter ook wel mooi.
Ga komende week definitief een keuze maken.
"Kale" Superb sedan of Rijker uitgeruste Octavia.
Tot slot nog een pluim voor Skoda Hegeman Arnhem.
Ben hier altijd perfect geholpen.
Met vriendelijke groeten,
Steef Pronk
Na een hele tijd niets gepost te hebben is mijn Octavia bijna aan het eind van zijn lease looptijd.
Enige tijd geleden de 140.000 km gepasseerd.
Tijd voor een (slot) evaluatie:
+ Comfort.
Lange reizen zijn goed uit te houden. Omdat ik een smal postuur heb ervaar ik de extra zijdelingse steun van de Dynamic stoelen als erg prettig. Ook lijkt het dat de zitting langer is dan de standaard Ambition stoelen. Heb een aantal keer een standaard Ambition als leenauto meegehad maar deze stoelen zijn toch minder goed
+ Betrouwbaarheid
Preventief vervangen van de waterpomp (90.000 km) en de remschijven / blokken (bij 140.000 km) voor zijn eigenlijk de enige kosten tot nu.
+ Makkelijk zelf koplampen vervangen.
Hele koplampunit is zeer eenvoudig los te koppelen. Zelfs 's avonds bij een tankstation is het zelf wisselen van de lampjes zeer eenvoudig. Was bij mijn vorige auto (Peugeot) wel anders. (Beperkte ruimte = opengeschaafde handen)
+ Looks
Ik vind het nog steeds een hele mooie auto om te zien. Zilveren dakrails en black magic mica zijn een mooie combinatie. Vaste trekhaak verstoord wel een beetje het totaalbeeld omdat deze nogal ver achter de auto uitsteekt. Hierdoor is het ook uitkijken dat je er niet over valt bij het uitladen van grote stukken.
- Motorvermogen / koppel
Door de bakverhoudingen wordt je gedwongen het toerental boven de 1500 toeren te houden.
Vooral op de (Zuid) Duitse autobahnen raakt de auto in ademnood; ook wordt hierdoor het brandstofverbruik behoorlijk hoger. (1:14; normaal 1:20)
2.0 Tdi zou op dit vlak beter moeten zijn?
- Afwerking / Krasgevoeligheid kunststof
Vooral grotere oppervlakten zoals bijv dashboardkastje en dorpellijsten zijn hier erg gevoelig voor.
Vloerbedekking t.h.v pedalen / middentunnel is doorgesleten.
Achteraf gemonteerd leder wordt toch wel een beetje "flodderig" vooral op de deurpanelen.
Deukje in bestuurderszitting blijft. Best vreemd want de bijrijdersstoel blijft wel mooi strak.
Het totaalbeeld is echter positief. Of de volgende auto weer een Octavia wordt? Staat zeker op mijn "shortlist".
Nieuwe superb sedan is echter ook wel mooi.
Ga komende week definitief een keuze maken.
"Kale" Superb sedan of Rijker uitgeruste Octavia.
Tot slot nog een pluim voor Skoda Hegeman Arnhem.
Ben hier altijd perfect geholpen.
Met vriendelijke groeten,
Steef Pronk