Octavia combi 1.6Tdi Arctic bijna aan het eind

Skoda user1970

Actief lid
Beste medeforum lezers,

Na een hele tijd niets gepost te hebben is mijn Octavia bijna aan het eind van zijn lease looptijd.
Enige tijd geleden de 140.000 km gepasseerd.

Tijd voor een (slot) evaluatie:

+ Comfort.

Lange reizen zijn goed uit te houden. Omdat ik een smal postuur heb ervaar ik de extra zijdelingse steun van de Dynamic stoelen als erg prettig. Ook lijkt het dat de zitting langer is dan de standaard Ambition stoelen. Heb een aantal keer een standaard Ambition als leenauto meegehad maar deze stoelen zijn toch minder goed

+ Betrouwbaarheid

Preventief vervangen van de waterpomp (90.000 km) en de remschijven / blokken (bij 140.000 km) voor zijn eigenlijk de enige kosten tot nu. :thumbsup::thumbsup::thumbsup:

+ Makkelijk zelf koplampen vervangen.

Hele koplampunit is zeer eenvoudig los te koppelen. Zelfs 's avonds bij een tankstation is het zelf wisselen van de lampjes zeer eenvoudig. Was bij mijn vorige auto (Peugeot) wel anders. (Beperkte ruimte = opengeschaafde handen)

+ Looks

Ik vind het nog steeds een hele mooie auto om te zien. Zilveren dakrails en black magic mica zijn een mooie combinatie. Vaste trekhaak verstoord wel een beetje het totaalbeeld omdat deze nogal ver achter de auto uitsteekt. Hierdoor is het ook uitkijken dat je er niet over valt bij het uitladen van grote stukken.

- Motorvermogen / koppel

Door de bakverhoudingen wordt je gedwongen het toerental boven de 1500 toeren te houden.
Vooral op de (Zuid) Duitse autobahnen raakt de auto in ademnood; ook wordt hierdoor het brandstofverbruik behoorlijk hoger. (1:14; normaal 1:20)
2.0 Tdi zou op dit vlak beter moeten zijn?

- Afwerking / Krasgevoeligheid kunststof

Vooral grotere oppervlakten zoals bijv dashboardkastje en dorpellijsten zijn hier erg gevoelig voor.
Vloerbedekking t.h.v pedalen / middentunnel is doorgesleten.
Achteraf gemonteerd leder wordt toch wel een beetje "flodderig" vooral op de deurpanelen.:(
Deukje in bestuurderszitting blijft. Best vreemd want de bijrijdersstoel blijft wel mooi strak.

Het totaalbeeld is echter positief. Of de volgende auto weer een Octavia wordt? Staat zeker op mijn "shortlist".
Nieuwe superb sedan is echter ook wel mooi. :pieker::pieker:
Ga komende week definitief een keuze maken.
"Kale" Superb sedan of Rijker uitgeruste Octavia.

Tot slot nog een pluim voor Skoda Hegeman Arnhem.
Ben hier altijd perfect geholpen.

Met vriendelijke groeten,

Steef Pronk
 

ertromp

Forumguru
Leuk om te lezen je conclusie
Ben benieuwd wat je volgende auto wordt
Houd ons op de hoogte!
 

Cordoba

Forumguru
Mooi om te lezen Steef.

Wat het verbruik op de Duitse Autobahn betreft: vergeet niet dat de luchtweerstand kwadratisch toeneemt met de snelheid, en vooral boven de 100-110 km/u merk je dat bij iedere auto. Rond de 100 km/u is de verhouding luchtweerstand/rolweerstand bij de meeste auto's ongeveer fifty-fifty, maar dat betekent dat bij 150 km/u die verhouding dus al is opgelopen naar ongeveer 70/30, en dat klopt dus perfekt met het toegenomen brandstofverbruik dat je hebt geconstateerd.
 

Cordoba

Forumguru
Zijn (iets oudere) ervaringscijfers Andre. Ik weet niet wat je als input voor je rekenmodel gebruikt hebt? Als je bijvoorbeeld de Cw-waarde als input gebruikt hebt: leuke theorie, maar geen praktijk, omdat Cw-waarde dusdanig is opgepoetst dat het weinig met de werkelijkheid te maken heeft, en vaak bij 60 km/u gemeten, een snelheid waarbij de vormgeving nog niet zoveel invloed heeft op de stroomlijn/luchtweerstand.
 

andrehj

Forumguru
Dat klopt toch niet. De Cw waarde is een constante, alleen afhankelijk van de vorm van een object.
Vervolgens kun je dan het benodigde vermogen om de luchtweerstand te overwinnen als volgt uitrekenen:
P = 1/2 * rho * A * v^3 * Cw, waarin rho de dichtheid van de lucht is, A het frontaal oppervlak en v de snelheid (in m/s).

Dan kun je ook nog het vermogen berekenen om de rolweerstand te overwinnen:
P = f * g * m * v, waarin f de rolweerstandscoëfficiënt is, g de zwaartekrachtsversnelling, m de massa en v de snelheid.

Hieroverheen plaats je nog een factor voor het rendement van de aandrijflijn.

Als je die twee voor mijn auto (zowel de Superb als mijn vorige Laguna) invult, kom je er achter dat de twee vermogens al rond 60 km/h gelijk zijn (bij gebruik van banden met een lage rolweerstand), anders is het rond de 70.
 

Cordoba

Forumguru
@andrehj dat is de simpele theorie voor niet aerodynamici. In werkelijkheid krijg je bij veel hogere snelheden eerder loslating (wervels) als de vorm niet goed is, en dus ook een andere Cw waarde. Overigens heet dat in de aerodynamica Cd-waarde. Daarnaast worden dergelijke metingen vaak uitgevoerd zonder spiegels, antenne, ruitenwissers en wisserarmen en nog wat van die grappen, waardoor het geen reëel beeld geeft.
 

andrehj

Forumguru
OK, in dat geval versla je me, want ik ben gewoon een werktuigbouwer, en geen aerodynamicus. Ik vond die formule wel lekker overzichtelijk.
Overigens heb ik op het werk wel de beschikking over CFD software (incl collega's die wel weten hoe het werkt), maar heb helaas geen goed 3D model van mijn auto.
 
Bovenaan Onderaan