Octavia Combi 2011 1.6 MPI LPG hoog benzine verbruik en startproblemen

All,

Ik zit met een probleem dat zowel de gas inbouw als de dealer niet kan / wil verhelpen.


Probleem 1: Vraag ik me af of een verbruik van 10 liter benzine op 2000 km (er wordt niet dagelijks mee gereden) door enkel te starten en rijden tot overslag naar LPG (meestal binnen de 2 km) normaal is? Heeft iemand weleens bijgehouden wat hij aan benzine moet tanken met een LPG installatie?

Probleem 2: startproblemen, onder de 12 graden slaat die niet aan je hoort hem starten maar er gebeurd niets. Zet je het contact af en wacht een paar minuten dan start die meteen.
LPG inbouw zegt hier niets mee te doen omdat hij start op benzine, de dealer wijst op stroomverlies van de LPG installatie en wil niet verder kijken. Let wel elke LPG installatie heeft stroomverlies op de accu dus heeft er niets mee te doen...

Wij hebben er een BRC installatie in zitten maar ik zou graag de ervaring horen van iedereen met een 1.6 mpi motor met LPG installatie.

Thks!
 

Falcon

Donateur
Hi,

Ik heb ondertussen mijn O2 niet meer, maar dus wel ervaring met 1.6MPI in combi met een Vialle installatie.

1. Wat betreft het "hoge" (in mijn ogen valt het reuze) benzine verbruik, dat herken ik. Is op zich ook niet zo gek. Een 1.6MPI rijdt vooral in de eerste 2KM gemiddeld 1 op 8.. dat komt omdat dit vaak de eerste schakel momenten zijn en in de stad aanwezig is.

2. Ik herken dit probleem ook. Dit heeft te maken met het motormanagement van 1.6MPI. Bij mij werd dit af en toe verholpen door een aanpassing in het motormanagement (iets hogere toeren draaien in stationaire stand)

Mijn tip voor jou. Ga eens naar een andere Skoda dealer en vraag om een second opinion, om goed te kunnen uitsluiten of het te maken heeft met de gasinstallatie. Komt uit de second opinion ook dat het aan de gasinstallatie ligt (leg dit zwart/wit vast), dan het probleem bij de gasinstallatie-boer met het schrijven erbij en wijzen op de garantie. Eventueel rechtsbijstand inschakelen mocht je er niet uit komen.
 
Falcon,

Bedankt voor je reactie, we hadden eerst een Fabia Combi met Vialle en zelfs na 10.000 km hadden we amper verbruik van benzine. We hebben nu een dikke 20.000 op d eteller staan en als je er op let sta je vaak te tanken voor de benzine en dan schrik je als je ineens 10 liters benzine moet tanken na 4 tanks LPG :ahum:.

Dat starten is om gek van te worden, ook als je snel de auto in springt en direct de sleutel omdraait dan wil die ook niet starten, ik heb gemerkt als je contact aanzet de gps opstart en dan start het probleem een pak minder is. Met de koude dagen in de garage was het elke keer kantje boord net starten op het laatste moment. Wat ik niet bevat is hoe het kan dat als je de auto even 5 minuten laat staan je dan wel ineens kan starten? Heb jij dat ook gemerkt? Natuurlijk heb ik nu geen last dus zal ik met de koude dagen nogeens gaan pushen bij de dealer.

Alle ervaring is welkom al heb je de auto niet meer, ik baal nu een beetje van de aankoop omdat de verbruikskost hoog oploopt....

In ieder geval dank!
 
Mijn ouders hebben ook een skoda octavia bouwjaar 2006 1.6 MPI AG installatie. Als het winter werd hadden hun ook regelmatig problemen met starten. Echter als hij niet aansloeg speelde je even met het gas en dan sloeg hij meestal wel aan. De garage gaf aan dat dit probleem werd veroorzaakt door de injectoren. Een duur grapje om te vervangen en toen niet laten doen. Het is inmiddels 2 jaar geleden en hij rijdt nog prima.

Ik durf echter niet te zeggen of dit hetzelfde probleem is.
 
Hoi Boesboes,

Weet je toevalig ook wat er mis was met de injectoren? Hadden ze geen garantie dan? Klint wel als een vergelijkbaar probleem want als je de post van Falcon leest is daar het toerental verhoogd dus idem als je iets gas geeft. Begin te denken dat dit een algemeen probleem kan zijn met de 1.6 MPI begrijp echter niet wat de LPG dara mee te doen heeft... misschien moet ik nog een post starten voor de 1.6 MPI start problemen los van het feit of er LPG in zit of niet. Super bedankt alvast!
 
Ik durf niet te zeggen wat er mis was met de injectoren. Maar ik was me gister avond aan het bedenken of het niet scheelt als je de laatste 1 a 2 km het gas uitschakelt. Op deze manier is je gehele systeem al gevuld met benzine waardoor je eigenlijk niets te maken zou hebben met het gas gebeuren. En zou de auto theoretisch gezien normaal moeten starten. Ik ben geen automonteur en het was maar gewoon een ingeving misschien kan iemand hier feedback opgeven. (dit is alleen niet de manier zoals het zou moeten:()

Je hebt voorlopig wel het geluk dat de temperatuur niet onder de 12 graden komt:cool:
 
Bedankt!

Geen gek idee, alles is welkom! Iemand nog comments hierop?

Gelukkig is het inderdaad mooi weer, dus actie naar de dealer zal pas in het najaar zijn maar dan hoop ik een heel dossier met ideeen te hebben :laugh:

Dealer zegt hier geen computer fout dan kunnen we de uren niet declareren dus betalen... oeps...
 
Voordeel van LPG is dat je regelmatig bij de dealer komt en de actiemodellen in de gaten kunt houden. Misschien inruilen voor zuinige tsi of diesel als het uit kan?
 
Wolken81, je lost hier het probleem niet mee op. de meeste mensen hebben een goede reden om op gas te rijden. Het isnamelijk sneller rendabel dan een diesel rijden daarbij komt dat diesel pas ideaal wordt als je lange afstanden rijdt omdat de moter pas na 15 min goed warm is.
 
Wolken81,

Zou zeker niet denken over een tsi, je hoeft maar even te kijken op google en de problemen zijn zeer bekend hiervan, ook in combinati emet lpg geen aanrader omdat er dan nog veel meer benzine verbruik is... Diesel is al beantwoord door boesboes.
 
Het klopt ook wel wat boesboes allemaal zegt en inderdaad tsi laatste tijd ook keer slecht in nieuws. Maar mijn ervaring met LPG is dat ik dit nooit meer wil hebben en als mensen me er naar vragen raad ik het ook af.
 
Verstuivers 8 x vervangen in 1,5 jaar tijd. Bij 80.000km kop vervangen en verschrikkelijk veel storingen waaronder de auto op 3 cilinders laten lopen (heel vaak gehad). Volgens mij is de auto geschorst in NL.
 

RoRo

Nieuw lid
Voordeel van LPG is dat je regelmatig bij de dealer komt en de actiemodellen in de gaten kunt houden. Misschien inruilen voor zuinige tsi of diesel als het uit kan?

Ik rij al jaren vrijwel probleemloos met 1.6Mpi motoren op LPG, kan dus ook!
 

Freakin

Actief lid
Ik ook geen probleem met de 1.6MPI op gas! (of het moet het iets hogere olieverbruik zijn.. but thats it!)
 
Bovenaan Onderaan