Octavia Combi 3 bestuurder

Hallo iedereen,

Hier wederom een trotse bestuurder van de derde generatie Octavia Combi. Gekozen door de grote van de auto in vergelijking van concurrenten in zijn klasse, comfort en uiteraard de voordelige bijtelling.

De reden waarom ik me aanmeld is om ervaringen/tips te lezen en wat vragen te stellen waar ik nog geen antwoord gevonden heb.

De uitvoering die ik heb is:
Skoda Octavia combi (5-deurs) 1.6tdi greenline businessline 81kW
- DAB
- Dakrailing zilver
- Denim blue metallic
- Drive set up, controle van instellingen voor o.a. motor, stuurbekrachtiging en Climatronic
- Lederen/stoffen bekleding
- LICHT PAKKET
- Sunset
- TECHNOLOGY PAKKET
- Travel pakket+columbus+Lane assist
- Parkeerhulp
- Trekhaak


Voordat ik de keuze had gemaakt had ik onder andere de volgende auto's proef gereden:
Audi A3
Volvo V40
Opel Astra Sports Tourer
Ford focus Wagon
Alfa Romeo Giulietta
Volkswagen Golf
Seat Leon ST
Toyota Auris Touring
Renault Megane Estate
Hyundai I40
Hyundai I35

En ja dat koste veel tijd, maar ik en mijn vriendin maakte er een paar leuke dagjes uit van, elke week een stuk of 5 auto's rijden.

Veel verschillende auto's dus, maar gaf me wel een beeld wat ik eigenlijk wilde. Goedkoop, comfortabel rijden en toch veel ruimte.

Hoe bevalt hij tot nu toe?
Zeer goed, rijd heerlijk. Ondanks zijn lage bijtelling trekt hij ook nog best aardig op. Zeeën van ruimte achterin. 140+ rijden is geen probleem, blijft relatief stil in de auto. 180+ rijden gaat ook prima, je heb een goed gevoel van controle hij lijkt lekker op de weg te liggen.

Punten die mij nu al opgemerkt zijn waar ik niet zo tevrede over ben:
- De richtingaanwijzers, wat een lelijke dingen. Maar dat wist ik al toen ik hem bestelde
- Aan en uit knopje van de cruisecontrole. Erg onhandig
- Kan even niet meer verzinnen, maar er zijn vast nog wel andere dingen die me wat tegenvielen :).

Zal mijn vragen in de loop van de week wel stellen in de daarvoor bestemde onderdelen van dit forum.

Houdoe!
 

CharlesTucker

Forumguru
Welkom hier, en klinkt als een mooie auto, veel plezier ermee, gaat vast lukken

Leuke lijst van auto's waarin je proefritten gemaakt hebt trouwens, kun je specifiek ietsje meer vertellen over die Auris Touring. Er staat er bij ons achter regelmatig eentje op de parkeerplaats, en ik vind dat eerlijk gezegd best een mooie auto. Bagageruimte viel me niet eens tegen, hoewel het zeker geen Octavia is (volgens de folder 50 liter minder dan mijn O2C). Wat me wel opviel (tegenviel) was dat er volgens de folder op de wat eenvoudiger motoriseringen geen cruisecontrol zit, vond ik wel heel merkwaardig in 2014.
 

ertromp

Forumguru
Welkom Henk. Leuke review en zo te lezen ben je niet over de spreekwoordelijke 1 nacht ijs gegaan. Goede keuze!
 

Sparkie

Forumguru
Welkom Henk en een woord van advies......... sommige mensen hier op het forum krijgen spontaan uitslag van het b-woord.

Niet teveel gebruiken dus :maakmegek:;)
 

CharlesTucker

Forumguru
Henk, alvast bedankt, maar steek er niet al te veel moeite in, ik ben nog niet aan een nieuwe toe, nog dik tevreden met de O2C. Maar ik vind het wel leuk om alvast eens heel voorzichtig rond te gluren, en die Auris leek me op het allereerste gezicht wel een aardige kandidaat voor op het lijstje. Wat die "b" betreft, inderdaad :).
 
Henk, alvast bedankt, maar steek er niet al te veel moeite in, ik ben nog niet aan een nieuwe toe, nog dik tevreden met de O2C. Maar ik vind het wel leuk om alvast eens heel voorzichtig rond te gluren, en die Auris leek me op het allereerste gezicht wel een aardige kandidaat voor op het lijstje. Wat die "b" betreft, inderdaad :).


Betreft de Toyota Auris Touring Sprots. Ik vond hem vrij klein aanvoelen tijdens de rit. Als ik lekker zat met mijn stoel op de goede positie was de ruimte op de achterbank inzittende een stuk minder dan bij de O3. Ook had ik het gevoel dat hij minder breed was, maar of dat daadwerkelijk ook zo was weet ik niet.

Hij maakt erg veel toeren wanneer je het gas een beetje indrukt om op te trekken. Een ritje door de polder a 80km/u gaat prima, maar zodra je op de snelweg rijd en de 130 aan tikt dan lijkt het wel of je in een auto zit met een straal motor achterin. Laat staan als je er boven gaat. Lekker fel motortje met een automaat prima reageert, maar het 'tje' laat al merken dat je het gevoel heb alsof er een scooter motor in zit door de herrie die dat ding maakt.

Ik vond het dashboard erg 'plastic fantastic' met een lelijk old school jaren 80 digitaal klokje. Was gewoon niet echt het uiterlijk wat een volwassen gevoel gaf. Daarnaast voelde het ook minder solide dan de O3.

Het exterieur vond ik wel erg mooi. Heeft een mooie lijn in de auto en heeft een mooi spits uiterlijk.

Tijdens de rit was uiteindelijk al snel de keuze gemaakt dat deze auto hem niet ging worden en de O3 er met kop en schouders bovenuit stak qua interieur, afwerking, motor, geluid etc. Het uiterlijk vond ik wel wat sportiever dan de O3.

----------

Foto's komen later, hij ziet er nu niet uit. Heb hem nu een week of 5 en de kleur is niet meer zo denim blue als dat hij werd geleverd.
 

CharlesTucker

Forumguru
Bedankt voor je uitgebreide verslag, grote kans dus dat ik hem om vergelijkbare redenen zou afwijzen. Ook voor mij is ruimte belangrijk, en een van de belangrijkste redenen om een paar jaar geleden voor de Octavia te kiezen. Wat dat plastic fantastic betreft, ik had inmiddels begrepen dat dat voor de vrij dure Avensis ook geldt, terwijl het vorige model Avensis juist een zeer luxe (hoewel ook vreselijk saaie) uitstraling had. Dat vorige model Avensis heb ik nog wel eens een proefrit in gemaakt, leek wel een limousine, zo geruisloos en comfortabel bewoog dat ding zich voort.

Stiekem heb ik nog wel een klein beetje een zwak voor Toyota, omdat ik een paar jaar geleden in een vorige baan redelijk wat heb samengewerkt met wat mensen van hun R&D afdeling. Toen heb ik ook het geluk gehad een weekje in Toyota-Chi rond te kijken. Wat me toen opviel was de enorme betrokkenheid van het personeel bij het bedrijf, heel positief (Een van die jongens had zelf geen auto, was aan het sparen voor een Prius, en mocht af en toe de Honda van z'n vader lenen, maar parkeerde dat ding altijd 3 straten verder, buiten het bedrijfsterrein, zodat niemand het zag).
 
Bovenaan Onderaan