Octavia Combi - advies welke opties

Er mag weer een nieuwe leaseauto besteld worden! Momenteel rij ik een Golf VI Variant 1.4 TSI DSG. Toen 20%, Octavia met dezelfde specs 25% anders was ik al Skoda rijder geweest ;)

Nu heb ik een Octavia Combi op het oog, met de volgende specs. Ik heb echter nog wat vragen waar jullie mij vast mee kunnen helpen.

Octavia Combi 1.6 TDI DSG (wil graag automaat, en deze is de enige met 20%)
Style Businessline (wil parkeersensoren voor, en deze zitten alleen op de Style)
Quartz grey en zwart interieur (Racing Blue ook mooi, maar die is afgekeurd door de baas)

Opties:
- Variabele laadvloer (bagage pakket) - lijkt me erg handig ivm paraplu etc eronder schuiven. Is deze echter makkelijk eruit te halen indien ik op vakantie meer zooi mee moet slepen? (2 kleine kids)
- Alaris 18 inch velgen - Teron 17 inch ook mooi, echter heb ik er een zien staan bij de dealer en die leek erg hoog op de poten, met de Alaris lijkt dat minder hoog.
- Verwarmbare vooruit - ideaal, niet meer krabben in de winter
- Sunset (twijfel) - heb nu Sonniboy zonwering en die doet m.i. meer dan de sunset, sunset + sonniboy zie ik niks meer door de achterruit verwacht ik. Ervaringen?
- Neerklapbare passagiersstoel - lekker stouwen als je een keer losgaat bij de IKEA, zitten hier nog nadelen aan?
- DAB - toekomstvast radio luisteren als FM eruit gaat - verwacht dat dit nog wel even duurt?

Mis ik nog dingen? Ik hoor graag jullie mening!

Cordoba

Forumguru
Als het om het opbergen van de paraplu gaat, moet je eigenlijk een Superb bestellen: daar zit er gewoon aan elke zijde van de auto ééntje weggewerkt in het portier. Maar dat zal er qua leasebudget niet lukken denk ik zo (Superb i.p.v. Octavia)

micky

Forumguru
vloer is niet te gebruiken als er spul opligt, neem dan dat pakket met die hangzak (ik heb hem weet even niet hoe dat heet, edit: volgens mij zelfs onderdeel van de dubbele vloer). sunset niet voldoende voor hele kleine kinderen, die beginnen te huilen is mijn ervaring inmiddels, wat betreft de velgen schaf gewoon eibach verlaging aan (af dealer) elke O3 staat veel te hoog op zijn poten en 18" maakt het alleen maar erger is mijn mening, dus Eibach en zeker 18" niet minder :) .
DAB, ja absoluut ik gebruik geen FM meer en neerklapbare stoel, weet niet wat dat kost maar kompleet overbodig vind ik, heb het in een aantal auto's gehad waaronder een te kleine V50, ik heb het eerlijk echt waar nooit gebruikt, maar dan ook niet 1 keer.

Nieuwe Superb zou mooi zijn maar dan moet ik er teveel bijleggen.

Heb nu ook een dubbele vloer in de Golf. Weet niet of ik het ga missen. Wel handig met boodschappen dat je niet over die drempel hoeft te tillen.

Verlaging twijfel ik nog over. Optisch wel mooi maar wordt de vering dan niet te hard? Proefrijden wordt lastig denk ik. En moet ik dat dan bij de dealer doen of bij Antera? Ergens gelezen hier dat het bij de dealer nog wel eens fout gaat.

NewO3

Forumguru
Heb ook dubbele vloer. Gebruik het enkel voor opbergen van dakdragers en kentekenplaat aanhanger. Die hangzak heb ik nog nooit gebruikt en zie ook niet zo het nut ervan. Neerklapbare stoel heb ik niet (vanwege dyn. Pakket). Maar heb het nooit gemist nog, genoeg ruimte met ingeklapte achterbank. Heb 18" Alaris zonder verlaging. Zou wel willen maar durf niet als ik zie hoe mijn vrouw nog steeds de drempels neemt. Vind het juist bij 18" minder erg staan dan bij kleinere velgmaat. Zo erg is het nou ook weer niet...

Joske

Forumguru
- Sunset (twijfel) - heb nu Sonniboy zonwering en die doet m.i. meer dan de sunset, sunset + sonniboy zie ik niks meer door de achterruit verwacht ik. Ervaringen?

Sunset = aanrader, zeker in de wintermaanden als je je sonniboy-set er uit laat. Ik zelf ben nog op zoek naar een setje screens en heb ook sunset, lijkt mij een mooie combinatie aangezien ik de sunset nét te weinig vindt. (kindjes knijpen de ogen soms nog dicht)

- DAB - toekomstvast radio luisteren als FM eruit gaat - verwacht dat dit nog wel even duurt?

DAB = aanrader, luister er dagelijks naar

Teron 17 inch ook mooi

icm een verlaging een mooie combi... al zeg ik het zelf ;)

24qv

Actief lid
Ik kan niet vergelijken met een auto zonder drive setup, maar ik merk duidelijk verschil in de response bij het gas geven in 'sport' mode tov 'normal' of 'eco'. Er zit ook verschil in de stuurbekrachtiging, maar heb ik niet verder 'onderzocht' - meteen op 'sport' gezet en laten staan (en dit blijft gelukkig zo bij het opnieuw starten van de auto). Ik weet echter niet wat standaard is zonder de drive setup (zal wel 'normal' zijn). Die 100,= zijn de kosten niet (voor mij dan, kan niet in iemand anders beurs kijken natuurlijk).

En inderdaad, wat de voorgangers ook reeds schreven: een verlaging (dat was voor mij persoonlijk een reden geweest om 'm te laten staan als dat niet mogelijk geweest was).

Laatst bewerkt:

LdN

Forumguru
Ik heb ook de Drive setup er in en zou zeggen als het kan neem het.
Ik gebruik het niet dagelijks maar toch wel regelmatig en heel simpel als je het niet hebt valt er niets te kiezen nu wel.
Ik heb persoonlijk altijd de stuurbekrachtiging op sport staan omdat ik de standaard bekrachtiging te veel van het
goede vind, ook ik wissel met enige regelmaat tussen "sport"en "normaal" en het verschil in gas response is goed merkbaar.

Joske

Forumguru
Pas je echt dagelijks je instellingen aan?
Ja... want staat altijd op individual, alles op normaal en de stuurbekrachtiging op sport. Dat scheelt icm een verlaging qua zoekerig gedrag op de snelweg.
En autosnelweg staat hij altijd op sport, dan kan je heel makkelijk in 6e versnelling wat gas bijgeven. En een stoplichtsprintje is ook altijd leuk natuurlijk ;)

Rallye

Forumguru
Ik heb een O2, maar kan iedereen de dubbele laadvloer aanraden. Je kunt er en hoop rommel onder kwijt en met een beetje handigheid schuift er niets heen en weer als je rijdt. Bij de O2 kun je de deksel ook nog rechtop zetten: zware boodschappentassen vallen dan niet om.

Het niet over de tildrempel heen hoeven tillen is ook erg handig.

Eén klein nadeel is, als hierboven genoemd, dat je er geen spullen uit moet willen halen als de kofferruimte vol is.

DAB heb ik niet, maar is wel de toekomst. Voor die prijs zou ik het niet laten.....

Bovenaan Onderaan