Octavia combi II kopen, waar op letten

Br3cht

Actief lid
Mijn ouders zouden een andere wagen willen na 10 jaar is onze een beetje lui aan het worden en hij heeft meer en meer problemen.

Nu hebben ze een Skoda Octavia Combi Ambiente FL op oog:489:.
Het is een 1.6MPI met 12700km. bj: 01/2009
Nu naar wat moet ik allemaal kijken als we gaan kijken?

Zelf ga ik al zeker de laptop meenemen en met de vag-com uitlezen.
Zijn er nog tips waar ik naar moet kijken?

Ook heb ik eens gehoord dat als je de chassisnr hebt je bij de dealer een overzicht kan krijgen met welke problemen die ooit is binnen gekomen in de garage, klopt dit?

Bedankt:xyxthumbs:
 

Wasmachineman

Forumguru
Waarom kiezen ze voor de 1.6 MPI ? Dat is toch achterhaald ? Er zijn dan toch ook wel TSI's op de markt nu van die periode ? Die 1.6 MPI staat er misschien niet voor niets, ingeruild op een TSI ? En het zou natuurlijk wel mooi zijn als je adhv het chass nr de historie kan checken !
 

Br3cht

Actief lid
ze rijden teveel korte afstanden voor een turbo en ze willen een auto die je niet nog een halve minuut moet laten nadraaien voor de turbo.
Dus heb ik hun die 1600 laten zien en die beviel hun wel.
 

Roel

Lid
Korte stukken is niet bevordelijk voor een turbo, maar een halve minuut nadraaien is overdreven. Nadraaien is alleen noodzxakelijk na een zware belasting: zorgen dat het turbine wiel is uitgedraaid, voordat je de motor uit zet ivm de smering.

Verder denk ik dat een O2 een betrouwbare auto is, maar zou ik inderdaad wel naar de historie van de auto vragen (demo / ingeruild voor en TSI).
 

Wasmachineman

Forumguru
ze rijden teveel korte afstanden voor een turbo en ze willen een auto die je niet nog een halve minuut moet laten nadraaien voor de turbo.
Dus heb ik hun die 1600 laten zien en die beviel hun wel.

Het nadraaien doe ik nooit. Waarom, omdat als je goed hebt gereden op de snelweg, je er af gaat, stoplichtje, stoplichtje en nog een stoplichtje en je bent thuis. Met andere woorden, hij koelt al genoeg af als je de snelweg afgaat !
Succes met de zoektocht, Br3cht !
 

Ronnie

Forumguru
Ook heb ik eens gehoord dat als je de chassisnr hebt je bij de dealer een overzicht kan krijgen met welke problemen die ooit is binnen gekomen in de garage, klopt dit?
Bedankt:xyxthumbs:
Ja dat kan, ik heb bij een VW dealer in Gronau (D) destijds (2009) de DSG problemen aangekaart van de Touran 2.0TDI (2005), hij voerde het chassisnr. in en voila de hele onderhoudsgeschiedenis (dealer Den Haag, dealer in Frankrijk) kwam naar boven.
 

Br3cht

Actief lid
ik zal het met hun nog eens bespreken, maar zoals Roel al zegt korte stukken(15km) en een turbo, kan niet echt goed komen na verloop van tijd

Zijn er nog andere zaken waar ik rekening mee moet houden?
(in het F2 subforum is er een topic met de problemen van F2, maar die vind ik hier met de zoekfunctie niet)
 

bobby45

Actief lid
Volgens mij ,turbo werkt op hete uitlaatgassen dus werk niet goed met kleine stukjes.
hij zal vervuilen dus, niet doen
 

hemi24

Forumguru
Het nadraaien doe ik nooit.

Het is natuurlijk een ander verhaal bij een tankstop of korte pauze op de snelweg (met name bij de oosterburen). Of bij het rijden met aanhanger/caravan, waarbij er meer vermogen gevraagd wordt.
Even laten nadraaien kan dan geen kwaad!
 

Wasmachineman

Forumguru
Inderdaad. Ook een noodstop is natuurlijk erg slecht als je motor daardoor ook afslaat...moet je ook niet elke dag doen. Maar bij gewoon woon-werk verkeer hoef je hem thuis niet meer 30 seconden te laten napruttelen....:1884:
 

Br3cht

Actief lid
@plaza: daar zou ik niets mee inzitten, mijn ouders daarentegen .... :D

Eerst en vooral eens kijken wanneer we reactie krijgen van de verkoper
 
Bovenaan Onderaan