Octavia combi tsi 1,2 <> tsi 1,4

LucAndRita

Nieuw lid
Hé hallo
Ik ben Luc + 50 j :smiley29: en woon in de buurt van Dendermonde (Belgie).
+ 3 rijdende twintigers .....
Al een tijdje dit leuke forum aan het doorgelezen ... naar info rij impressies enz ... al enige uren leesplezier gehad :xyxthumbs:

En besloten om mijn volgende auto bij SKODA te gaan zoeken .
Octavia Combi Ambition TSI 1,2 met ultimate pack + afneembare trekhaak
+/-18800€ zonder de overname van mijn oude mondeo

Auto's nu
Mondeo Clipper TD 1,8 nu (13 jaar ) dus deze heeft zijn beste tijd gehad , en dan nog een kleine C3 6 jaar oud (1,3 diesel) vooral gebruikt als stads auto

De nieuwe Octavia Combi moet vooal dienst doen als kleine 'verhuiswagen " daar we fervente watersporters (zeilen -surfen )zijn die toch steeds een pak meezeulen :winkie: . trekhaak is ook noodzakellijk om een lichte trailer te trekken .

Verplaatsingen zijn dus niet het woon-werkverkeer (gratis openbaar vervoer ) maar de wekelijks verplaatsing naar zee- veerse meer ... (tussen de 80 en 120 km )
Jaarlijks doen we niet meer dan 15000 km daarvoor nu naar benzine overgestapt (Minder jaarlijkse taksen 179,12 ipv 360 € voor diesel)

Vraagje:
Is de trekkracht van de 1,2 TSI normaal voldoende ? of raden jullie eerder de 1,4 TSI aan ?
Bij de 1,4 stijgt wel de taks naar +/- 225 €/jaar, toename verbruik zover ik kan zien +/- 0,7 l /100km

Wat is jullie mening ?

Zaterdag 12/1 ga ik wel nog een testrit met een Yeti TSI 1,2 maken om die motor eens aan te voelen .

Noord26

Forumguru
De 1.2 77kW is een zeer prettige motor met voldoende kracht. Pas wel op dat je hem in de Yeti op de snelweg niet te laag in schat. De Yeti heeft behoorlijk wat meer weerstand als een Octavia Combi. Daardoor zal een Yeti bij accelereren op hogere snelheid langzamer zijn (en aanvoelen) als een Octavia Combi.

De regeltjes in België voor belasting.. Oei €360,- per jaar voor een diesel? Daar ben je hier zo maar 3,5x zoveel voor kwijt op jaarbasis.

Dus je vraag, is de trekkracht van de 1.2 voldoende? Jazeker. Iemand die het niet weet zal denken dat je gewoon met een 1.8 of 2.0 liter ongeblazen auto rond rijdt..

LucAndRita

Nieuw lid
De trekkracht van de TSI 1,2 is terecht voldoende gebleken . Vandaag een uitgebreide testrit gedaan met de TSI 1,2 105 pk in een Fabia combi.

Meer dan voldoende voor mij, mooi geluid van de motor

Hierna nog een testrit met otavia combi 1,6 diesel , viel een beetje tegen . De wagen / motor stond namelijk ijskoud bij vertrek .

Keuze is gemaakt en bestelbon getekend :yeah: Nu nog wachten tot midden maart ...

Otavia Conbi Tsi 1,2 Kleur Platin Grey / zetels Variety onyx

Cruise controle,verwarmde zetels vooraan, nav.Admundson plus, getinte ruiten achteraan, parkeersensoren voor/achter,......

Bovenaan Onderaan